arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۸۹۶۵۷
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۱۸ - ۱۲ شهريور ۱۳۹۵

روسها چقدر به ریاض نزدیک می‌شوند؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
تحولات در منطقه و در جهان و همچنین اعلام سیاست اقتصادی- اجتماعی جدید عربستان سعودی در آوریل 2016، فرصتهای جدیدی را برای روابط روسیه و عربستان بوجود آورده است.

به گزارش انتخاب، نشریه روسی راشا کانسیل، در تحلیلی پیرامون آیندۀ روابط عربستان و روسیه نوشته است: سیاست خارجی فعال روسیه در خاورمیانه ویژگی چند جانبه دارد که لزوم برقراری ارتباط با بازیگران تأثیرگذار منطقه ای که اهداف راهبردی نزدیک دارند را تحمیل می کند. ایجاد شراکت با عربستان سعودی هدف جامع روسیه است.

عربستان سعودی، رئیس شورای همکاری کشورهای عربی حوزه خلیج فارس، بازیگر جدی به همراه روسیه در بازار جهانی نفت به شمار میرود. تحولات در منطقه و در جهان و همچنین اعلام وجود سیاست اقتصادی- اجتماعی جدید عربستان سعودی در آوریل 2016 ، فرصتهای جدیدی را برای دو دولت بوجود می آورد.

با این حال روابط روسیه و عربستان هنوز راهبردی نشده است و از روابط همه جانبه و باثبات فاصله زیادی دارد. عدم اعتماد در روابط متقابل و حل مسائل منطقه ای چالش‌های زیادی در روابط دو کشور ایجاد کرده و این در حالی است که در مسیر برقراری ارتباطات متقابل همسود باید موانع و اختلاف سیاسی را از بین برد. این اختلافات عبارتند از مناقشات داخلی سوریه که نیاز به هماهنگی اقدامات روسیه با ریاض در مبارزه با داعش دارد و همچنین ازسرگیری ارتباطات با گروههای معتدل مخالف سوری.

حضور روسیه در خاورمیانه با محاسبات ریاض تفاوت دارد. امروز این حضور با روابط متحدانه با ایران و دولت سوریه همراه است. ریاض با دشمن شمردن این کشورها ، سوریه را میدان مناقشه سیاسی با مسکو تلقی می کند. البته بی تردید این مناقشه بر دیگر عرصه های روابط دوجانبه تاثیر گذار است. درهر صورت این اختلافات علیرغم شدتش ، نمی توانند مانعی برای برقراری روابط دوجانبه متقابل باشند. آنهم در حالی که هردو کشور در این خصوص علاقمندند.

نظرات بینندگان