arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۸۹۶۷۷
تاریخ انتشار: ۴۵ : ۱۵ - ۱۲ شهريور ۱۳۹۵

گابن: دستگیری 1100 نفر به دلیل اعتراض به نتایج انتخابات ریاست جمهوری

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
خبرگزاری فرانسه روز پنجشنبه از لیبرویل گزارش داد که دولت گابن بیش از 1100 نفر از شهروندان را به سبب شرکت در ناآرامی های پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری این کشور دستگیر کرد.

این گزارش انتخاب به نقل از پاکومه موبلته-بوبیا، وزیر کشور گابن اعلام کرد که نیروهای امنیتی و گارد ریاست جمهوری این کشور امروز برای جلوگیری از گسترش ناآرامی های خشونت بار پس از اعلام پیروزی مجدد عمر بونگو، بیش از یکهزار و صد نفر از معترضان را دستگیر کردند.

وی امروز در یک کنفرانس خبری در پایتخت، گفت که پلیس گابن امروز بیش از 800 نفر را فقط در پایتخت و بیش از 300 نفر را نیز در دیگر شهرهای کشور دستگیر کرده است.

پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری در گابن، تظاهرات خشونت آمیز در پایتخت این کشور تشدید شده و هواداران 'ژان پینگ' رقیب انتخاباتی اصلی رئیس جمهوری کنونی و رییس سابق اتحادیه آفریقا، ساختمان شورای ملی (مجلس) را به آتش کشیدند.

از آنجایی که طبق اعلام ناظران منطقه ای، تظاهرات خشونت آمیز هواداران مخالف در مناطق گوناگون پایتخت شدت گرفته است، دولت حاکم امروز مجبور شد تعداد زیادی از این معترضان خشونت طلب را دستگیر و روانه زندان کند.

پس از انتخابات ریاست جمهوری گابن، کمیسیون انتخاباتی این کشور دیروز (چهارشنبه)، علی بونگو رئیس جمهوری کنونی این کشور را پیروز انتخابات معرفی کرد.

علی بونگو با کسب 49.85 درصد آرا در مقابل ژان پینگ (48.23 درصد آرا) رقیب خود به پیروزی رسید و به مدت 7 سال دیگر زمام قدرت را در این کشور آفریقایی به دست خواهد گرفت.

بر اساس این گزارش، پینگ رقیب انتخاباتی اصلی رئیس جمهوری فعلی اعلام کرد: نتایج شمارش آرا نادرست است و بنا بر شواهد، من پیروز قطعی انتخابات هستم.

البته پلیس، امروز با حمله به ستاد انتخاباتی پینگ، دو نفر از طرفداران او را کشته و شمار زیادی را زخمی کرد؛ چرا که هواداران هر دو رقیب مهم حاضر در صحنه سیاسی این کشور، خواهان پیروزی سیاسی در انتخابات حساس کنونی هستند.

انتخابات ریاست جمهوری گابن در فضایی مملو از ناآرامی های اجتماعی برگزار شد که بیش از همه چیز در نتیجه وضع دشوار اقتصادی ایجاد شده است. کاهش بهای جهانی نفت مهمترین عامل تأثیرگذار بر اقتصاد گابن است.

براساس این گزارش، بونگو پیشتر نسبت به تشدید ناآرامی های سیاسی در آستانه اعلام رسمی نتایج انتخابات هشدار داده بود.

تا همین اواخر، بونگو مهمترین نامزد ریاست جمهوری بود زیرا شمار زیادی از سیاستمداران برجسته مخالف نامزد شده بودند و در نتیجه جناح مخالف به چند دسته تقسیم شده بود اما مذاکرات طولانی به کناره گیری همه نامزدهای اصلی به نفع پینگ منتهی شد.

حدود 628 هزار نفر از جمعیت یک میلیون و 800 هزار نفری گابن واجد شرایط برای رأی دادن بودند.

گابن به رغم آن که از درآمد سرانه بالایی در آفریقا برخوردار است (هشت هزار و 300 دلار)، یک سوم جمعیتش در فقر زندگی می کنند.
بانک جهانی نرخ بیکاری جوانان در گابن را 35 درصد اعلام کرده است.

نگرانی هایی وجود دارد مبنی بر اینکه ناآرامی های اخیر در گابن به خشونت هایی مشابه آن چه پس از انتخابات 2009 رخ داد٬ منجر شود. در این خشونت ها چندین نفر کشته و ساختمان های زیادی از جمله کنسولگری فرانسه غارت شد.

بان کی مون دبیرکل سازمان ملل نیز دیروز از همه طرف ها در گابن خواست تا با حفظ خویشتنداری به برگزاری انتخاباتی آرام کمک کنند.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان