arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۸۹۷۸
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۴۸ : ۱۵ - ۲۹ خرداد ۱۳۹۰

طرح توليد خاويار در بيابانهاي ابوظبي!

بسیار دورتراز دریای خزر در حوضچه های آّب سردی که در قلب بیابان ابوظبی ایجاد شده اند ماهیان استروژنی پرورش می یابند که در بطن خود طلای سیاهی متفاوت از طلای سیاه این منطقه دارند: خاویار.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
بسیار دورتر از دریای خزر در حوضچه های آّب سردی که در قلب بیابان ابوظبی ایجاد شده اند ماهیان استروژنی پرورش می یابند که در بطن خود طلای سیاهی متفاوت از طلای سیاه این منطقه دارند: خاویار.

به گزارش خبرنگار سرویس اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی "انتخاب" Entekhab.IR ؛ به گفته مجریان طرح تولید «خاویار بیابان» عرضه این محصول از اواخر سال دوهزارو یازده آغاز می شود و به عنوان «غذایی شاهانه» بیشتر به بازار منطقه خلیج فارس و همچنین بازارهای سنتی خاویار مثل اروپا و آمریکا ارائه خواهد شد. رابرت هارپر مدیر تجاری شرکت ریال کاویر کمپانی می گوید:در بازار جهانی تقاضای خاویار سالانه چهارصد تن بیشتر از عرضه آن است و این شرکت امیدوار است با افزایش عرضه، این کمبود را کاهش دهد.
 
شرکت مزبور قصد دارد سالانه سی و پنج تن خاویار تولید کند و برای همین در کارخانه ای که در منطقه صنعتی ابوظبی،پایتخت امارات متحده عربی، دارد، تجهیزات ویژه ای را برای تهیه غذای ماهیان استروژنی نصب کرده است. در سالن دیگری تکنسین هایی با پیراهن های سفید با احتیاط تمام ماهیان ماده ای را که بی حس شده اند روی یک صفحه مرمری قرار می دهند تا با سونوگرافی کمیت و کیفیت تخمهای آن ها را کنترل کنند.
 
 به گفته هارپر در این فضای وسیع دشمن طبیعی برای ماهیان استروژنی وجود ندارد و میزان مرگ و میر آنها بسیار پایین است. احمد الظهیری یکی دیگر از مسئولان شرکت ریال کاویر کمپانی دغدغه شرکتش را حفظ محیط زیست می داند و می گوید:« ماهیان استروژنی در دریای خزر با خطر انقراض روبرو هستند و طرح ما از این گونه ماهی حفاظت می کند».

وی می افزاید:علاوه بر این، از آب استفاده شده در این حوضچه ها برای آبیاری مزارع در بیابانهای ابوظبی استفاده می شود.
 
مدیر مالی شرکت مایکل هزینه این طرح را یکصد و پانزده میلیون دلار اعلام کرده است. هارپر خاطر نشان کرد:خاویار تولید شده در ابوظبی به قیمت گرمی چهار تا شش دلارفروخته خواهد شد که نزدیک به قیمت خاویار دریای خزر است.به گفته وی این شرکت سالانه هفتصد تن گوشت تازه و یا دودی ماهی استروژن هم تولید خواهد کرد. کریستوف هارتونگ مدیر شرکت آلمانی یونایتد فود تکنولوژی که در اجرای این طرح مشارکت دارد می گوید: در این طرح از ماهیانی خاویار گرفته می شود که بیش از چهار ونیم ساله باشند و وزنشان به حدود ده کیلو گرم رسیده برسد.

به گفته وی خاویار بیابان عالی خواهد بود. گرانترین نوع خاویار از ماهیان استروژن دریای خزر بدست می آید اما تعداد آنها به علت آلودگی دریا و صید بی رویه بشدت رو به کاهش است. ایران یکی از تولید کنندگان مهم این خاوریار است و روسیه برای آنکه بتواند دوباره اولین صادر کننده خاویار در جهان باشد پرورش این ماهیان را افزایش داده است.

روسیه در سال دوهزار وشش صید صنعتی ماهیان استروژن غیرپرورشی را ممنوع کرد تا از انقراض این نوع ماهی که از عصر دایناسورها در آبهای کره زمین زندگی می کنند، جلوگیری کند.
 
در اواخر سال گذشته چهار کشور دیگر حاشیه دریای خزر(ایران،قزاقستان،جمهوری آذربایجان،ترکمنستان) با روسیه توافق کردند برای مدت پنج سال بر صید این ماهیان نظارت داشته باشند. شرکت مجری طرح خاویار بیابان سه سال پیش ماهیان خود را خرید و قرار است بزودی یکصدو بیست هزار تخم بارورشده ماهی استروژن نیز دریافت کند. این تخم ها اولین بچه ماهیهای استروژنی خواهند بود که در منطقه ابوظبی بدنیا می آیند منطقه ای که هشت درصد ذخایر جهانی طلای سیاه دیگری به نام نفت را هم در خود دارد
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
علی حسین
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۰:۴۰ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۹
0
7
باسلام
کمی به کشورهای کوچک همسایه نگاه کنیم که چگونه از بیابانهای بی آب و علف ، که مارمولکهای بیچاره هم در آنجا امان ندارند ، خاویار خزری تولید می کنند
سام
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۲۵ - ۱۳۹۰/۰۳/۳۰
0
4
ما هنوز اندر خم یک کوچه ایم. بقیه چیکار میکنن ما چیکار کردیم. ادعامونم که ماشاا... گوش فلک رو کر کرده. این مملکت با این همه سرمایه با این همه نیروی خلاق و جوون باید الان تو دنیا حرف اول رو بزنه اما به دلیل مدیرت کلان نامناسب به جای پیشرفت پسرفت داریم.
عباس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۳۴ - ۱۳۹۰/۰۳/۳۰
0
3
بعد ميگيم اينها عامل استعمارند بي كفايتند نالايقند اون موقع به فكر آيندگانشان نيستند وبه فكر پر كردن جيب اجانبند پس بفرماييد مديران لايق ما با كفايت ما ضد استعمارواجانب ماكه دائم به فكرآينده گانشانندرا چه ميتوان ناميد؟
نظرات بینندگان