arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۹۰۱۴
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۱۶ : ۱۷ - ۲۹ خرداد ۱۳۹۰

9 دی با یك پله تخفیف توقیف شد/ حتی اگر رسایی کاریکاتور خودش را منتشر می کرد...

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

حجت‌الاسلام محمود رضا جمشیدی، عضو برجسته جامعه مدرسین و عضو هیات نظارت بر مطبوعات در یادداشتی در تهران امروز نوشت:

تصمیمی كه اخیرا هیات نظارت بر مطبوعات در خصوص نشریه 9 دی مبنی بر توقیف این هفته نامه گرفت اساسا به قالب و محتوای این نشریه ارتباطی نداشت. البته بر خلاف برخی جوسازی‌ها و قضاوت‌های یك جانبه در خصوص توقیف نشریه 9 دی هیچ مسئله جناحی و گروهی در خصوص این تصمیم دخیل نبود. تصمیم هیات نظارت بر مطبوعات به اتفاق آرای اعضا یعنی نماینده قوای سه گانه، شورای عالی حوزه علمیه و نماینده مدیران مسئول در مطبوعات اخذ شد. تنها نماینده شورای عالی انقلاب فرهنگی به خاطر عدم معرفی در هیات نظارت بر مطبوعات حضور نداشت كه چنانچه نماینده این شورا حضور داشت وی نیز با سایر اعضا هم نظر بود. دلیل تصمیم هیات نظارت بر مطبوعات مبنی بر توقیف نشریه 9 دی نیز تنها هتك عنوان روحانیت است نه چیز دیگر. باید تصریح كرد كه در جمهوری اسلامی ایران سابقه ندارد كاریكاتور یك روحانی در یك نشریه یا مطبوعه چاپ و با آن برخورد نشود.

حائز اهمیت اینكه برخوردهای قبلی با نشریات خاطی بسیار شدید‌تر و اكثر نشریات با لغو مجوز روبه‌رو شدند. با توجه به این نكته می‌توان ادعا كرد مجازات در نظر گرفته شده از سوی هیات نظارت بر مطبوعات راجع به تخلف نشریه 9 دی با یك پله تخفیف یعنی توقیف است. خاطرمان هست كه نشریه‌هایی مانند «بهار زنجان» به خاطر انتشار یك كاریكاتور از یك قاضی لغو مجوزو «حیات نو» به خاطر تصویر حضرت امام(ره) با تصمیم هیات نظارت مبنی بر لغو مجوز روبه‌رو شده‌اند. در خصوص اقدام نشریه 9 دی مبنی بر چاپ كاریكاتور یك روحانی باید تاكید كرد كه اساسا بحث سید محمد خاتمی مطرح نبود. چرا كه تصمیم هیات نظارت بر مطبوعات به اعتبار چاپ كاریكاتور خاتمی نبود بلكه به اعتبار هتك حرمت روحانیت است. ولو اینكه آقای خاتمی به كاریكاتوریست‌ها جایزه بدهد كه كاریكاتورش را بكشند یا اینكه نشریه 9 دی كاریكاتور خود آقای رسایی را چاپ می‌كرد.اساسا نیت هیات نظارت بر مطبوعات و تمامی اعضا بر این است كه در حداقل موارد با تخلفات مطبوعات برخورد كنند و انتظار این بود همه مقابل تصمیم كارشناسی هیات نظارت بر مطبوعات سر تعظیم فرو آورده و این همه سر و صدا و جار و جنجال شنیده نمی‌شد.

توصیه اخلاقی ما به خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری بخصوص شخص آقای حمید رسایی این است تا زمانی كه حقیقت بر آنان روشن نشده از قلمفرسایی و ایراد تهمت به اشخاص و اعضای هیات نظارت بر مطبوعات پرهیز كنند.
 
چرا كه طبق قانون تمامی این تهمت‌ها و افتراها پیگرد قانونی دارد و اعضای هیات نظارت بر مطبوعات تمامی این افترائات را پیگیری حقوقی خواهد كرد. طرح این مسائل كه خواص و منحرفین دست به دست هم دادند تا با نشریه 9 دی مقابله كنند نیز فرار به جلو است. در جمهوری اسلامی ایران قانون برای همه یكسان است و همین جا اعلام می‌كنم كه هر نشریه و مطبوعاتی بخواهد كاریكاتور یك روحانی را به تصویر بكشد با وی به شدت برخورد خواهد شد و این مسئله ربطی به جناح یا گروه سیاسی آن نشریه ندارد. همچنین باید اشاره كرد كه بسیاری از بزرگان حوزه نسبت به اقدام نشریه 9 دی مبنی بر انتشار كاریكاتور یك روحانی حساس شده و خواستار برخورد با این نشریه بودند و بعد از تصمیم هیات نظارت بر مطبوعات از هیات نظارت بر مطبوعات تشكر كردند. این نشریه دو هفته فرصت داشت تا نسبت به این اقدام غیر حرفه‌ای خود عذرخواهی كند ولی نه تنها مسئولان این نشریه اقدام به این عمل نكردند بلكه به نحوی از اقدام خود دفاع كردند.
 
مسیر ما در هیات نظارت بر مطبوعات مسیری است كه مقام معظم رهبری تعیین می‌كند و كاری به خط و خطوط سیاسی نداریم. تنها نیت هیات نظارت بر مطبوعات در خصوص توقیف نشریه 9 دی جلوگیری از مرسوم شدن چاپ كاریكاتور روحانیت بود. همچنین در خصوص اظهارات برخی از چهره‌های مجلسی كه نسبت به تصمیم هیات نظارت بر مطبوعات انتقاد كردند باید گفت داشتن تریبون از سوی نمایندگان مجلس به معنای این نیست كه در این نشریات به روحانیت و اشخاص هتك حرمت شود. آقای حسینیان و هر نماینده دیگر مجلس می‌تواند تریبون داشته باشد ولی نباید مطالب خلاف قانون منتشر كنند.
 
خدا رحمت كند آقای كیومرث صابری را. وی كه فردی خوش ذوق بود متنی تنظیم و در آن دلایلی كه كاریكاتور یك روحانی را نمی‌كشد را ذكر كرده بود.‌ای كاش رسانه‌های ما نیز با تأسی به ایشان نسبت به انتشار كاریكاتور روحانیت خودداری كنند.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۴۵ - ۱۳۹۰/۰۳/۳۰
1
6
كي مجوز نشريه 9 دي رابه رسايي داده كه حالا آقا بهش بخورده كه نشريه اش توقيف شده اصلا رسايي كي هست عددي نيست
ali
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۴۵ - ۱۳۹۰/۰۳/۳۰
0
0
عجب توجيهي
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۱۸ - ۱۳۹۰/۰۳/۳۰
0
1
این که در قبال کشیدن کاریکاتور یک روحانی همچی برخوردی شد جای تقدیر داره اما سئوال من این است که چرا هیئت نظارت بر مطبوعات در قبال اینهمه توهین و تخریب و دروغ پردازی و لجن پراکنی همفکران اقای رسایی در مقابل سید محمد خاتمی و دیگر روحانیون مملکت عکس العملی از خودش نشون نمیده؟

آیا کسیدن یک کاریکاتور موهن تر و زشت تر از بد و بیراه های بی محابایی هستش که اقایان نثار روحانیون مخاف خودشون میکنن؟
نظرات بینندگان