arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۹۰۷۳
تاریخ انتشار: ۳۳ : ۱۱ - ۳۰ خرداد ۱۳۹۰

بي سوادي به اندازه حمله قلبي كشنده است

كارشناسان علوم بهداشتي تاكيد كردند كه كم سوادي و پايين بودن سطح تحصيلات مي‌تواند به اندازه حمله قلبي كشنده باشد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
كارشناسان علوم بهداشتي تاكيد كردند كه كم سوادي و پايين بودن سطح تحصيلات مي‌تواند به اندازه حمله قلبي كشنده باشد.

به گزارش ايسنا، دكتر ساندرو گالي از متخصصان دانشكده بهداشت عمومي دانشگاه ميلمن در نيويورك و دستياران وي در مقاله جديدي خاطرنشان كردند كه فقر، فقدان تحصيلات و حمايت اجتماعي نامناسب مي‌تواند در بروز مشكلات و ناراحتي‌هايي مثل حمله قلبي، سكته مغزي و سرطان ريه دربين بسياري از مردم آمريكا نقش بسزايي داشته باشد.

دكتر گالي و دستيارانش با استفاده از يك بازبيني سيستماتيك از آمار موجود و تركيب شده با اطلاعات آماري، ميزان مرگ ومير آمريكا را در ارتباط با فاكتورهاي اجتماعي مورد ارزيابي و محاسبه قرار دادند.

اين كارشناسان خطرات احتمالي مرگ و مير ناشي از فاكتورهاي اجتماعي مثل تحصيلات، فقر، وضعيت بيمه بهداشتي، وضعيت استخدام و استرس شغلي، حمايت اجتماعي، نژادپرستي و تبعيضات، شرايط مسكن، عوامل ايجاد كننده استرس در دوران كودكي را بررسي و محاسبه كردند.

به گزارش خبرگزاري يونايتدپرس، آنها دريافتند كه حدود 245 هزار مورد مرگ و مير در سال 2000 ميلادي در آمريكا با پايين بودن سطح تحصيلات مرتبط بوده است به همين نسبت 176 هزار مورد با تبعيضات نژادي، 162 هزار مورد با سطح پايين حمايت اجتماعي، 133 هزار مورد با فقر فردي، 119 هزار مورد با عدم تساوي درآمدها و 39 هزار مورد با فقر منطقه‌اي ارتباط داشته است.

اين بررسي‌ها نشان داد در سال 2000 ميلادي آمار تلفات مربوط به حمله قلبي 192 هزار و 898 مورد است در حالي كه آمار مرگ و مير مربوط به فقدان تحصيلات 245 هزار مورد بوده است.

كارشناسان با مقايسه اين آمار دريافتند كه در آن سال عامل اصلي مرگ و مير فقدان تحصيلات بوده است.

اين مطالعه در مجله آمريكايي بهداشت عمومي منتشر شده است.
نظرات بینندگان