arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۹۱۰۱
تاریخ انتشار: ۰۹ : ۱۳ - ۳۰ خرداد ۱۳۹۰

بی توجهی میراث فرهنگی به کاخ هخامنشی "لیدوما"

كاخ هخامنشی «لیدوما» در منطقه نورآباد ممسنی استان فارس با وجود آنكه چهار دوره كاوش از سوی باستان‌شناسان دانشگاه سیدنی استرالیا را به خود دیده است، همچنان زیر خاك مدفون است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

كاخ هخامنشی «لیدوما» در منطقه نورآباد ممسنی استان فارس با وجود آنكه چهار دوره كاوش از سوی باستان‌شناسان دانشگاه سیدنی استرالیا را به خود دیده است، همچنان زیر خاك مدفون است.

به گزارش روزنامه شرق ، از آخرین باری كه گروه كاوش روی این محوطه هخامنشی كار كرده، 12 ماه می‌گذرد، دور چهارم كاوش‌های این محوطه با پایان مهلت ویزای باستان‌شناسان استرالیایی تمام شد و بقایای بیرون آورده شده كاخ برای حفاظت به زیر خاك بازگردانده شد. این كار پیش از این سه بار دیگر نیز و با هر بار پایان دوره كاوش انجام گرفته بود؛ اما با این همه، از سوی سازمان میراث فرهنگی تاكنون اقدامی برای احیای این محوطه باستانی صورت نگرفته است.

از جمله عمده‌ترین مشكلات پیش روی لیدوما مالكیت كشاورزان محلی روی زمین محل واقع شدن این كاخ است؛ زمین‌هایی كه كشت و زرع در آنها محل درآمد و ارتزاق كشاورزان روستای سورون است، زمین‌هایی كه ملك پدریشان‌است.

برای آنها نان شب زن و بچه‌شان از تاریخ و پیشینه باستانی اهمیت بیشتری دارد. وقتی كشاورزی تنها راه كسب روزی‌شان باشد، تردیدی نیست كه سازمان میراث فرهنگی –‌كه متولی اصلی پاسداشت میراث باستانی این مرز و بوم است-‌فكری برای این محوطه تاریخی بكند، آن‌گونه كه منابع محلی می‌گویند با مبلغی حدود صد تا 150 میلیون تومان می‌توان این زمین‌ها را خرید و هم خیال مالكان زمین‌ها را آسوده كرد و هم لیدومای هخامنشی را با خیال راحت نجات داد. با این حال اما هنوز این امر تحقق نیافته و لیدوما همچنان زیر خاك است.

بنابراین گزارش ،‌ از باستان‌شناسان استرالیایی هم كه هر‌ساله با بودجه دانشگاه سیدنی برای كاوش به منطقه نورآباد ممسنی روستای سورون می‌آمدند و خاك این زمین‌ها را در پی آثار بیشتری از تمدن ایرانی در زیر نگاه ناخرسند روستاییان می‌كاویدند. خبری نیست. گردشگران، علاقه‌مندان و دانشجویانی هم كه از روی عكس‌های اینترنتی به اشتیاق دیدن شكوه لیدوما رهسپار این منطقه می‌شوند، تازه با رسیدن به روستای سورون می‌فهمند كه لیدوما از حمایتی كه شایسته آن است، محروم مانده.

نظرات بینندگان