arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۹۱۳۹
تعداد نظرات: ۹ نظر
تاریخ انتشار: ۱۱ : ۲۲ - ۳۰ خرداد ۱۳۹۰

آیت الله مکارم شيرازي: افزایش جنايت و تجاوز به خاطر بدحجابي است

اين مرجع تقليد همچنين با ابراز تاسف از وقوع برخي ناهنجاري‌هاي اخلاقي و جنايات در هفته‌هاي اخير در کشور، اين اتفاقات تلخ را معلول بدحجابي و بي‌حجابي دانست و تاكيد كرد: اگر مي‌بينيم آمار طلاق، جرم و جنايت و تجاوز زياد مي‌شود، به خاطر بدحجابي‌ها، اختلاط‌ها و انتشار سي‌دي‌هاي مستهجن و ارتباط‌هاي زن و شوهر با افراد ديگر است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
آيت‌الله مكارم شيرازي در ديدار جمعي از دانشجويان دانشگاه‌هاي كشور به ايراد سخناني پيرامون حوادث منطقه، مشکلات اقتصادي مردم، اهميت فوق‌العاده امر به معروف و نهي از منکر، اسلامي شدن دانشگاه‌ها و معايب اختلاط در دانشگاه‌ها پرداخت.

به گزارش انتخاب، اين مرجع تقليد در جريان اين ديدار با بيان اينکه پست‌هاي کليدي در جمهوري اسلامي در دست حوزويان و دانشگاهيان است، تصريح كرد: اگر اين دو گروه با هم مرتبط باشند و آگاهانه و هماهنگ عمل کنند، مطمئنا مشکلات حل و نظام اسلامي بيمه خواهد شد؛ منتها بايد هم دانشگاه و هم حوزه با وظايف اصلي خود آشنا شوند و از مشکلات رهايي پيدا کنند.

وي در ادامه به بيان بعضي از مشکلات موجود در دانشگاه‌هاي کشور پرداخت و ادامه داد: يکي از مشکلاتي که دانشگاه دارد اين است که طبيعت دانشگاه، طبيعت غربي و وارداتي است و براي اينکه دانشگاه، استقلال و اصالت پيدا کند بايد خوبي‌هاي آن را گرفت و بدي‌هايش را رها کرد. دانشگاه براي آنكه بتواند خود را هماهنگ با نظام اسلامي کند و از سلطه فرهنگ غرب جدا شود، نيازمند فعاليت مستمر، شجاعانه، عاقلانه و مدبرانه است.

مکارم شيرازي در ادامه با اشاره به خيزش‌هاي اخير در منطقه اظهار كرد: بيداري جهان اسلام نويدبخش آينده‌اي بهتر براي مسلمانان است.

اين مرجع تقليد افزود: هم غربي‌ها و هم عده‌اي از غرب‌زده‌ها و همچنين بعضي از غافلان در کشورهاي اسلامي مي‌کوشند وانمود کنند که اين بيداري، بيداري مردمي منهاي اسلام است و جنبه اسلامي ندارد ولي با وجود تلاش‌ها و کوشش‌هاي آنها ما نشانه‌هاي خوبي براي اسلامي بودن آن پيدا مي‌کنيم و مهم‌ترين نشانه آن اين است که بسياري از تظاهرات و تصميم‌گيري‌ها و تلاش‌ها بعد از اقامه نماز جمعه و در سايه نماز جمعه حاصل مي‌شود و اين نشان مي‌دهد که روح، روح اسلامي و روح ديني است و شکي نيست که اگر اين انقلاب‌ها صددرصد اسلامي نشود، حداقل به سوي اسلامي شدن پيش مي‌رود و وضع آنها با سابق قطعا متفاوت خواهد بود.

وي خواستار استفاده علما از اين فرصت گرانبها شد و خاطرنشان كرد: اين فرصت گرانبهايي براي علماي اسلام است که بتوانند از اين فرصت استفاده کنند و جمعيت را به سوي اسلامي‌تر شدن اين انقلاب‌ها و بيداري‌ها سوق دهند.

مكارم شيرازي با اشاره به حساسيت دشمنان و غربي‌ها روي جمهوري اسلامي ايران، يادآور شد: متاسفانه با حساسيتي که دشمنان بر روي ايران دارند و تبليغات منفي‌اي كه به راه انداخته‌اند، سعي مي‌کنند درمورد حضور ما در صحنه‌هاي انقلاب مردم منطقه ذهنيت منفي ايجاد کنند؛ البته معني اين سخن آن نيست که ما خودمان را در اين مورد بي‌مسئوليت بدانيم بلکه بايد به هر ترتيبي که ممکن باشد حتي به صورت غير مستقيم کار کرد.

اين مرجع تقليد گفت: فعاليت علماي اهل سنت به دليل وابستگي خاصي كه به دولت‌ها دارند، خالي از مشکلات نيست و ايفاي نقش دوگانه يا چندگانه الازهر در جريان انقلاب مصر را بايد در همين راستا ارزيابي کرد.

وي در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به مسائل اقتصادي اظهار كرد: اساس اقتصاد غرب بر اين است که يک گروه سرمايه‌دار، مسلط بر همه چيز باشند و مسائل نظامي و سياسي و ديگر امور توسط سرمايه‌داران پشت پرده انجام مي‌گيرد.

مكارم شيرازي خاطرنشان كرد: در اين كشورها انتخاب رئيس‌جمهور، نمايندگان و حتي جنگ و صلح در دست سرمايه‌داران است و اين نظام خيلي ناسالم و غير عادلانه است. ما نمي‌توانيم چنين اقتصادي داشته باشيم، بنابراين ضرورت دارد دانشگاهيان و حوزويان دست به دست هم بدهند و اقتصاد اسلامي را منقح کنند و سياستمداران هم اين شجاعت را داشته باشند که اقتصاد اسلامي را پياده کنند.

اين مرجع تقليد تصريح كرد: بعضي‌ها مي‌گويند مسائل اقتصادي اسلام مربوط به هزار سال قبل بوده است و بانکداري بدون ربا نمي‌شود و از اين رو بانکداري‌اي ايجاد کرده‌اند که در ظاهرش اسلامي است و در باطنش اسلامي نيست.

وي با تاکيد بر ضرورت پرهيز سيستم بانکي کشور از ربا، اظهار كرد: متاسفانه هنوز هم همان اصول بانکداري غربي‌ها حاکم است و ما نتوانسته‌ايم خودمان را صد در صد نجات بدهيم. از اين‌رو دانشگاهيان و حوزويان بايد تلاش کنند تا سرفصل‌هاي اقتصاد اسلامي را مشخص کنند.

مكارم شيرازي ادامه داد: تحقق اين امر کاري ممکن و البته زمان‌بر است و مي‌توان با برنامه‌ريزي مناسب در اين راستا حرکت و برنامه‌ريزي کرد. الان غربي‌ها در اقتصاد به بن‌بست رسيده‌اند. اين حوادث و ورشکستگي‌هاي اخير نشان داد که بر خلاف گفته‌هاي غرب مبني بر محکم بودن پايه‌هاي اقتصادشان، اقتصاد متزلزلي دارند و اين باعث قوت ماست و به ما شجاعت مي‌دهد که اقتصاد اسلامي خود را مطرح کنيم.

اين مرجع تقليد در ادامه با اشاره به اهميت مسئله امر به معروف و نهي از منکر، خاطرنشان كرد: تا زماني كه امر به معروف و نهي از منکر نباشد، هيچ قانوني ضمانت اجرا ندارد.

وي افزود: قانون وقتي ارزش دارد که ضمانت اجرا داشته باشد. ضمانت اجراي مهم، امر به معروف و نهي از منکر است. در روايتي از امام باقر (ع) نقل شده که اگر اين دو فريضه اجرا شود، امنيت در همه‌ جا حاکم، اقتصاد سالم و جلوي ظلم و ستم‌ها گرفته مي‌شود.

مكارم شيرازي يادآور شد: وقتي امر به معروف و نهي از منکر حذف مي‌شود، بسياري از قوانين بدون ضمانت اجرا باقي مي‌ماند. در صورتي كه اگر امر به معروف و نهي از منکر جنبه عمومي داشته باشد، هرگز يك مسئول نمي‌تواند با اجراي قانون مخالفت كند و بگويد من نمي‌خواهم فلان قانون را اجرا کنم.

اين مرجع تقليد در ادامه خواستار تشکيل نهاد و تشکيلاتي مستقل و مردمي براي فريضه امر به معروف و نهي از منکر در جامعه شد و با اشاره به معايب وابسته بودن اين تشکيلات به دولت تصريح كرد: بايد در اين خصوص تشکيلات مستقلي باشد که کاملا جنبه مردمي داشته باشد و تحت فشار هيچ نيرويي نباشد.

وي با انتقاد از عدم اجراي اصل هشتم قانون اساسي بعد از سي سال در کشور، از اين مسئله ابراز تاسف کرد و گفت: اين اصل هر چه ديرتر اجرا شود، هزينه‌هايش بيشتر و ضايعات آن افزون‌تر خواهد شد.

مكارم شيرازي همچنين در اين ديدار به مسئله اسلامي‌شدن دانشگاه‌ها اشاره كرد و با بيان اينکه دانشگاه‌هاي ما رنگ و بوي غربي دارد و ما بايد کاري کنيم که استقلال اسلامي داشته باشد، تصريح كرد: بايد بر برنامه‌ها، کتاب‌ها و اساتيد، فرهنگ اسلام حاکم باشد. هر کدام از اينها که لنگ شود، تمام برنامه‌ها لنگ مي‌شود. اگر برنامه خراب باشد، کاري نمي‌شود کرد و اگر برنامه درست ولي کتب خراب باشد، باز کاري انجام نمي‌شود و اگر هر دو درست باشد اما استاد خوب و مناسب نباشد که براي فرهنگ اسلامي دل بسوزاند، باز هم راه به جايي نمي‌بريم.

اين مرجع تقليد تصريح كرد: نامه‌هايي به‌دست ما مي‌رسد که در آن از بعضي از اساتيد گله شده است. اينها نيازمند کار زياد است و زمان‌بر است و از نسل جديد که در دامان انقلاب پرورش يافته خيلي مي‌توان در اين قسمت استفاده کرد.

وي اختلاط در دانشگاه‌ها را نيز از جمله مواريث نظام‌هاي غربي دانست و با بيان اينکه اختلاط دانشجويان آثار منفي فراواني دارد که نه‌تنها از نظر اخلاقي بلکه از نظر افت تحصيلي هم اين امر مسلم است، اظهار كرد: در حال حاضر برخي از مراکز دانشگاهي در کشورهاي اروپايي به اين نتيجه رسيده‌اند که براي پيشرفت بيشتر دانشجويان بايد دختر و پسر را از هم تفکيک کرد.

مكارم شيرازي با اشاره به روايات متعدد در اين زمينه گفت: اسلام مي‌گويد نبايد در مقابل جنجال و هوچي‌گري‌ها و تبليغات رسانه‌هاي غربي تسليم شويم، چراکه اينها از ابتدا به دنبال اهداف خود بوده‌اند و ما به دليل مقاومت در برابر خواسته‌هاي آنها و شجاعت، به دستاوردهاي بسياري در عرصه‌هاي مختلف دست يافته‌ايم.

اين مرجع تقليد اظهار كرد: اينها تمام انقلاب ما را از اول زير سوال بردند اما ما درمقابل آنها نهراسيده و با شجاعت جلو آمديم و در حال حاضر کشور مستقلي هستيم که در منطقه حرف اول را مي‌زنيم و به فضل خدا انقلاب ما به الگوي ديگر کشورها بدل شده است و اين دستاورد کمي نيست.

وي اضافه کرد: در اين مورد هم نبايد گوش به حرف و خواسته غربي‌ها بدهيم. متاسفانه برخي‌ها وقتي سخن از جداسازي و عدم اختلاط مي‌شود، وحشت مي‌کنند که مگر چنين چيزي ممکن است؟ وقتي چنين رواياتي داريم چرا بعضي بايد تعجب کنند؟

مكارم شيرازي خاطرنشان كرد: برخي مي‌گويند اين کار بر دوش دولت هزينه مي‌گذارد اما بايد گفت چه بهتر اينکه هزينه‌ها در راه سالم‌سازي دانشگاه و سالم‌سازي اجتماع خرج بشود. اين همه هزينه براي بعضي ورزش‌ها و بازيگران و فيلم‌ها مي‌شود، چه بهتر که براي کارهاي اساسي و بنيادين هزينه شود.

اين مرجع تقليد همچنين با ابراز تاسف از وقوع برخي ناهنجاري‌هاي اخلاقي و جنايات در هفته‌هاي اخير در کشور، اين اتفاقات تلخ را معلول بدحجابي و بي‌حجابي دانست و تاكيد كرد: اگر مي‌بينيم آمار طلاق، جرم و جنايت و تجاوز زياد مي‌شود، به خاطر بدحجابي‌ها، اختلاط‌ها و انتشار سي‌دي‌هاي مستهجن و ارتباط‌هاي زن و شوهر با افراد ديگر است.

به گزارش انتخاب به نقل از پايگاه اطلاع‌رساني دفتر آيت‌الله مكارم شيرازي، وي در پايان با اشاره به اهميت کارهاي فرهنگي در کشور اظهار كرد: فعاليت‌هاي فرهنگي در همه جا هست، منتها غرض و مراد اصلي از فرهنگ، فرهنگ اسلام است و فرهنگ اسلام در صورتي جواب مي‌دهد که از کارشناسان متخصص آن استفاده شود.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۸
ناشناس
|
CANADA
|
۲۲:۴۸ - ۱۳۹۰/۰۳/۳۰
1
2
جناب در کانادا که کشور آزادیه بی‌ حجابی به معنی‌ کاملش هست.ولی‌ ا این خبرهای وحشتناک نیست.اتفاقهأیی که در ایران میافته نشان‌دهندهٔ فاجعهٔ اجتماعی و اخلاقیه که متاسفانه روز به روز داره بیشتر می‌شه.و خدا میدونه دلیلش چیه!! مطمئناً علما بی‌ تقصیرند.!!!!!!!!
ناشناس
|
UNITED STATES
|
۲۳:۱۷ - ۱۳۹۰/۰۳/۳۰
1
2
جناب مکارم باز هم اشتباه کردید. جنایت و تجاوز خود معلول علت دیگری هستند که بد حجابی هم معلول آن است. عدم مدیریت و برنامه ریزی کارشناسی شده، آنچه که عقل و حکمت لازم دارد.
آیا پس از سی و سه سال هنوز بر شما ثابت نشده که آنچه شما به عنوان دین ارائه داده اید ظرفیت مملکت داری ندارد؟ (جناب انتخاب اگر نظرم را منعکس نمیکنید حداقل به استحضار جناب مکارم برسانید)
ناشناس
|
UNITED STATES
|
۲۳:۵۰ - ۱۳۹۰/۰۳/۳۰
1
2
آقاي مکارم شيرازي اين همه فساد براي بد حجابي نيست چون اگر اينجور بود دنيا رو فساد برمي داشت ؛ فقر فرهنگي و فقر عامل فساد است
ناشناس
|
SWITZERLAND
|
۰۰:۵۰ - ۱۳۹۰/۰۳/۳۱
0
2
pak kardane sorate masaleh
علی حسین
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۱:۳۵ - ۱۳۹۰/۰۳/۳۱
1
2
با سلام ضمن ن
احترام به نظر ایشان و تایید آن ، همه عوامل از حجاب نیست باید در جهت پرورش غیرت و عترت مردان نیز تلاش کرد
آن خانم دکتر که مورد تعرض 4 نفر قرارگرفته از بدحجابی ایشان احتمالا نبوده است ازبی عدالتی اجتماعی ناشی شده است
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۲۴ - ۱۳۹۰/۰۳/۳۱
1
2
"مكارم شيرازي همچنين در اين ديدار به مسئله اسلامي‌شدن دانشگاه‌ها اشاره كرد و با بيان اينکه دانشگاه‌هاي ما رنگ و بوي غربي دارد و ما بايد کاري کنيم که استقلال اسلامي داشته باشد." خوب من میگن اصلا تعطیلش کنن. همون حوزه بسه دیگه !!! دانشگاه غربی میخوایم چیکار!!!
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۳۶ - ۱۳۹۰/۰۳/۳۱
1
2
چند وقت دیگه بیرون اومدن خانوما از خونه رو کلا منوع می کنن و بعد هم اگه خدای نکرده به کسی تعرض شده میگن تقصیر خودش بوده اومده بیرون نامحرم دیدتش و تحریک شده.
hz
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۲۹ - ۱۳۹۰/۰۳/۳۱
1
2
جناب حضرت آيت الله خدمت جنابعالي عرض نمايم به قول امام علي (ع) از دري كه فقر بياد از اون در دين و ايمون ميره دنبال كارش . كار آقايان غير از دخول فقر و بدبختي به درون نظام خانواده و جامعه بوده ؟ اينو كه نميشه به امريكا و اسراييل ربط داد به بي حجابي ربط نديم حداقل يه خوردشو به خودمون ربط بديم و كوتاهي خودمون .
مهدي
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۰۱ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۶
1
0
سلام
مردانه اين نظر مرا هم درج كنيد و فقط نظر مغرضان را نگذاريد .

منشا بسياري از مشكلات به گفته صريح قرآن دوري از ياد خداست .
---
فمن اعرض عن ذكري فان له معيشه ضنكا
واين براي معتقدان است .
------
هر كس از من رو بگرداند دچار سختي معيشت ميگردد .
مگر اينهائي كه بد حجابي مي كنند اكثراً از قشر مرفه جامعه نيستند سري به شمال شهر بزنيد ببينيد در آنجا بي بند و باري بيشتر است يا در محله هاي مذهبي جنوب شهر

بنا به گفته خود قرآن آنها به حال خود رها شده اند .
چون اينها اعتقادي به فرامين خدا ندارند .

رعايت حجاب دستور صريح خداست و منكر اين اصل دانسته يا ندانسته مرتد است .
----------
هر كس امر خدا را منكر ميشود
در غيرت خود شك كند
نظرات بینندگان