arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۹۱۵۸۸
تاریخ انتشار: ۰۴ : ۱۱ - ۲۲ شهريور ۱۳۹۵

چرا ناطق‌نوری از گزینه‌ای غیر از روحانی برای انتخابات سال 96 سخن می‌گوید؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
ناطق در روزهایی که فشارهایی ناشی از روی کار آمدن دولت احمدی‌نژاد بسیار وی را اذیت می‌کرد، تنها با حضور و سخنرانی‌های روشنگرانه در برابر این فعالیت‌ها ایستاد و نه افشاگری کرد و نه از کوره در رفت.

به گزارش انتخاب به نقل از نامه نیوز، شیخ نور در دوران انتخابات سال 92 نیز به فعالیت های خود بدون حاشیه سازی و سروصدا ادامه داد تا اینکه به هدف خود رسید.

بعد از انتخابات سال 92 یعنی در کارزار 7 اسفند 94، زمانی که بسیاری وی را برای حضور مجدد در عرصه عملیاتی سیاست تشویق می کردند، تنها به ایراد توصیه و نصحیت پرداخت و ریش سفیدی را به بازی در میدان ترجیح داد. ناطق به خوبی می داند این که در گوشه ای بازی سیاست تنها نظاره گر باشی و مهره های تازه نفس را برای بازی بهتر بچینی، نتیجه دلنشین تری به دست می آوری.

بازی راهبردی

این روزها نیز ناطق ساکت نیست. شیخ نور با اظهاراتی که از گوشه و کنار عالم سیاست به گوش می رسد، حاشیه ساز می شود و نشان می دهد که یک روحانی حقیقی همواره به روز حرکت کرده و در تاریخ در جا نمی زند.

وی بر مبنای اخباری که منتشر شده خطاب به برخی اعلام کرده است که غیر از روحانی به فکر گزینه های دیگری نیز باشید. اقدامی که شاید بر مبنایی دیگر بازی ناطق باشد که فکر جریان مقابل را منحرف کند یا اینکه بر مبنای استراتژی برای حضور چندجانبه باشد.

به طور حتم در بازی های سیاسی و زمانی که جناح مقابل با فکر جبران باخت به میدان می آید، ناطق نوری اقدام به تعویض بازیکن نخواهد کرد و همانند یار قدیمی خود یعنی آیت الله هاشمی رفسنجانی به حمایت های خود از روحانی ادامه خواهد داد تا رقیبان حتی فکر دودستگی و سوءاستفاده از آن را نیز به سرش نزند.

جلوگیری از بازگشت به دوران احمدی نژاد

اما چرا ناطق این بازی را به راه انداخت؟ سوال اینجاست که بدون شک ناطق سعی می کند تا با بازی های سیاسی که در طول ادوار مختلف قبل از انقلاب و بعد از آن آموخته است، به گونه ای رفتار کند تا دیگر به روزگار احمدی نژاد بازنگردیم. دورانی که برای کشور مشکلات متعددی ایجاد شده بود.

شیخ نور و مصلحت نظام

ناطق نه مصباح است و نه رییس دولت اصلاحات، شیخ نور، شیخ نور است؛ فردی که این سال ها بدون چپ و راست زدن در مسیر مستقیم سعی کرد حرکت کند و مصلحت نظامی که برایش زحمت کشده است را به منافع کوتاه مدت ترجیح می دهد، چرا که به وضوح شاهد بود بزرگانی که بدون حفظ تعادل وارد بازی شدند، چگونه به راحتی از دور خارج شده و امروز اثری از آثار آنها در بازی های سیاسی نیست.
نظرات بینندگان