arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۹۱۷۴
تاریخ انتشار: ۰۵ : ۱۱ - ۳۱ خرداد ۱۳۹۰

اولتیماتوم مجلس به پروژه های نیمه تمام دولت

نمایندگان شهرهای ورامین، کرج، تبریز، زنجان، گرگان، شوشتر و ارومیه ضمن برشمردن پروژه های نیمه تمام دولت از جمله پروژه ‏های اتوبان شهید همت ،بیمارستان های کرج ،مراکز صنعتی استان آذربایجان غربی،پروژه های آبیاری و زه کشی زمین های زراعی، ‏پالایشگاه نفت گلستان، پالایشگاه شهریار و راه آهن زنجان- تهران و...در سفرهای استانی خواستار تخصیص اعتبارهای لازم و ‏اهتمام ویژه دولت برای محقق شدن هرچه سریعتر این مصوبات شدند.‏
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
نمایندگان شهرهای ورامین، کرج، تبریز، زنجان، گرگان، شوشتر و ارومیه ضمن برشمردن پروژه های نیمه تمام دولت از جمله پروژه ‏های اتوبان شهید همت ،بیمارستان های کرج ،مراکز صنعتی استان آذربایجان غربی،پروژه های آبیاری و زه کشی زمین های زراعی، ‏پالایشگاه نفت گلستان، پالایشگاه شهریار و راه آهن زنجان- تهران و...در سفرهای استانی خواستار تخصیص اعتبارهای لازم و ‏اهتمام ویژه دولت برای محقق شدن هرچه سریعتر این مصوبات شدند.‏

عملی نشدن عمده تعهدات دولت در استان البرز

به گزارش انتخاب، در همین ارتباط عضو کمیسیون صنایع و عمران مجلس شورای اسلامی با  اشاره به پروژه های نیمه تمام دولت در سفرهای استانی گفت: عمده تعهدات دولت خصوصاً پروژه های وزارت راه در استان البرز هیچ کدام عملی نشده است لذا پروژه های مهم سفرهای استانی ریاست جمهوری باید با جدیت بیشتری دنبال شود.

عزیز اکبریان، نماینده مردم کرج در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه پروژه هایی که دولت شروع کرده، خصوصاً پروژه های وزارت راه اکثراً به نتیجه نرسیده است، گفت: پروژه اتوبان شهید همت بیش از ۲۵ درصد، تعریض اتوبان تهران کرج و آبیک بیش از ۱۵ درصد پیشرفت نداشته و همچنین پل های جانبی رودخانه کرج یا میدان شهید سلحان پور همچنان نیمه کاره است، آسفالت جاده های روستایی هنوز به اتمام نرسیده، تعریض جاده کرج به چالوس نیز پیشرفت بسیار کندی داشته است.

نماینده مردم کرج در مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به دیگر تعهدات دولت در سفر استانی خود به استان البرز اظهار داشت: تعهدات دولت در خصوص احداث دانشگاه علوم پزشکی، ورزشگاه ها همچنان نیمه کاره است و احداث بیمارستان های کرج نیز بلاتکلیف است.

وی ادامه داد:‌ مسئله هفت منطقه گردشگری که رئیس جمهور در سفر دوم خود اعلام کردند در کرج تأسیس خواهد شد و در سفر سوم نیز به تأسیس آن ها تأکید داشته به یک رویا برای مردم این استان تبدیل شده است.

وی در ادامه با بیان اینکه عمده تعهدات دولت در استان البرز که بیشتر نیز در بحث راه بوده است هیچ کدام عملی نشده اظهار داشت: با توجه به اینکه استان البرز گذرگاه ۱۱ استان کشور است ولی مدیر کل استان البرز آشنایی و توجه زیاد به پروژه ها ندارد، لذا در وضع راه استان های تهران و البرز با چالش جدی مدیریتی مواجه هستیم.

عضو کمیسیون صنایع و معادن در ادامه با انتقاد از عملکرد علی نیکزاد سرپرست وزارت راه اظهار داشت: اگر عملکرد وی بر همین منوال باشد مجلس مجبور به اقداماتی در برخورد با ایشان است، و اگر وزیری بخواهد برای وزارت راه تعیین شود اگر تعهد به انجام وظایف خود ندهد قطعاً رأی اعتماد نخواهیم داد.

وی در ادامه با بیان اینکه مجلس همکاری های خود را با دولت انجام داده است، تصریح کرد: مجلس مجری نیست و دولت باید همانطور که قول داده به وظایف خود عمل کند چرا که مجلس آنچه را که دولت خواسته انجام داده و دولت نیز با انتصاب مدیرهای بی تجربه و یا کم تجربه در مناصب مهم، کار خود را به درستی انجام نداده است.

 

پروژه های صنعتی ارومیه در سفر سوم دولت هیچ پیشرفتی نداشته است

در ادامه نماینده مردم استان آذربایجان غربی در مجلس شورای اسلامی ضمن اعلام نارضایتی خود از عملکرد دولت در انجام پروژه های سفرهای استانی خود گفت: پیشرفت فیزیکی پروژه های صنعتی استان آذربایجان غربی در سفر سوم دولت یک درصد هم پیشرفت نداشته است.

نادر قاضی پور، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت: پیشرفت فیزیکی پروژه های صنعتی استان آذربایجان غربی در سفر اول ریاست جمهوری به این استان در سال ۱۳۸۶ ۴۰ درصد ریالی، در سفر دوم استانی در سال ۱۳۸۷ هشت درصد ریالی پیشرفت داشته در صورتی که در سفر سوم که فروردین  ۱۳۸۹) انجام شد یک درصد ریالی پیشرفت نداشته است.

 

وی در ادامه پیشرفت فیزیکی پروژه های صنعتی به نسبت در صد ریالی را  اعتبارات خرج شده برای پروژه های صنعتی عنوان کرد.

 

پروژ های  ناتمام دولت در خوزستان بدلیل عدم اعتبار لازم برای اجرایی شدن آن

همچنین نماینده استان خوزستان در مجلس شورای اسلامی، کمبود اعتبارات در نظر گرفته شده برای پروژه های عمرانی شهرستان های شوشتر و گتوند را عامل ناتمام ماندن این پروژه ها دانست.

سید محمد سادات ابراهیمی، نماینده حوزه های انتخابیه شوشتر و گتوند در مصاحبه با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: پروژه های خوبی در سطح شهرستان های شوشتر و گتوند افتتاح شده است اما به دلیل عدم تخصیص اعتبار کافی، توسط دولت هنوز مورد بهره برداری قرار نگرفته اند.

این نماینده مجلس در ادامه افزود: استان خوزستان، استان نفت خیز و دارای منابع غنی گاز است، اما متأسفانه هنوز بسیاری از مردم این استان از نعمت گاز محرومند، "میرکاظمی" وزیر سابق نفت، دستور صریحی برای گاز رسانی به مناطق محروم این استان صادر کرد اما شرکت گاز این دستور را به دلیل اینکه فاقد پشتوانه مالی بود، عملیاتی نکرد.

سادات ابراهیمی، به برخی پروژه های ناتمام در سطح شهرستان های شوشتر و گتوند اشاره کرد و گفت: پروژه های آبیاری و زه کشی زمین های زراعی، پروژه نوسازی و بازسازی مدارس و دبیرستان ها، پروژه آبرسانی به ۴۸ روستای شرق "گرگر"، پروژه احداث مجموعه ورزشی کارگری شهرستان شوشتر و پروژه احداث زندان در این شهرستان، علی رغم تهیه زمین توسط مسئولان محلی از جمله پروژه هایی است که به دلیل کمبود اعتبارات، ناتمام مانده اند و قابل بهره برداری نیستند.

نماینده استان خوزستان خاطرنشان کرد: شرکت کاغذ سازی کارون شوشتر که از جانب دولت به بخش خصوصی، واگذار شده بود با مصوبه جدید دولت باید مجدداً به بخش دولتی، واگذار شده و فعالیت خود را از سر گیرد اما متأسفانه این کار با کندی بسیار زیادی پیش می رود.

با توجه به اینکه مقام معظم رهبری، امسال را سال جهاد اقتصادی نامیده اند و همچنین وعده رئیس جمهور برای ایجاد دو و نیم میلیون فرصت شغلی در کشور، خواست ما از مسئولان این است که نگاه و توجه ویژه ای به پروژه های اشتغال زا داشته باشند.

 

حاشیه های سال ۹۰ مانع تحقق پروژه های دولت است

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بایستی بودجه ۹۰ سریع تر عملیاتی شود تا دولت بتواند کارهای خود را انجام دهد گفت: با توجه به سال جهاد اقتصادی که دولت با یکدیگر مسائل اقتصادی باشد متاسفانه شاهد مسائل حاشیه ای هستیم و دولت آن طور که باید نتوانسته تعهدات خود را عملی کند.

شهریار طاهرپور نماینده مردم تویسرکان در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران گفت: در ماه های اخیر شاهد بحث های حاشیه ای بودیم که این امر دولت را در انجام وظایف خود دچار مشکل و باعث تضعیف فعالیت های عمرانی و اقتصادی خود کرده است.

وی در ادامه با اشاره به پروژه های ناتمام دولت اظهار داشت: در سال گذشته بحث مربوط به بدهی های معوقات پیمانکاران دولتی مطرح بود که همچنان پرداخت نشده است.

 

۹۰ درصد از مصوبات دوره اول و ۷۵ درصد دوره دوم مصوبات دولت در استان گلستان اجرایی نشده است

در همین راستا نماینده مردم گرگان و آق قلا تعداد مصوبات اجرا شده سفرهای استانی دولت در گلستان را بسیار بیشتر از حجم آنها دانسته و از عدم پیشرفت فیزیکی پروژه های کلان در این استان انتقاد کرد.

عبدالحسین ناصری سخنگوی کمیسیون شوراهای مجلس در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان خاطر نشان کرد: از نظر تعداد بیش از ۹۰ درصد از مصوبات دور اول و ۷۵ درصد از مصوبات دور دوم سفرهای استانی دولت در گلستان اجرایی شده اند این در حالیست که از نظر حجم پروژه های بزرگ و کلان در سطح این استان مسکوت مانده و پیشرفت چشمگیری نداشته اند.

وی پالایشگاه نفت گلستان، زهکشی ۲۸۰ هزار هکتار از اراضی استان و طرح ماهی های خاویاری را از بزرگترین پروژه های استان گلستان دانست که تاکنون اقدام عملی قابل ذکری در خصوص آنها صورت نگرفته است.

ناصری حجم مصوبات اجرا شده دولت در استان گلستان را حدود ۲۲ تا ۲۳ درصد برشمرد و توجه ویژه دولت به عملیاتی شدن هر چه سریع تر این پروژه ها را از ضروریات دانست.

 

عدم تامین اعتبار مهمترین عامل اجرایی نشدن مصوبات سفرهای استانی دولت

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو عدم تامین اعتبار و کمبود آن را اصلی ترین مانع در روند اجرای به موقع مصوبات سفرهای استانی دولت در آذربایجان شرقی دانست و گفت: دولت با تامین اعتبار لازم مصوبات و پروژه های نیمه تمام را در استان ها و شهرهای تابع آن هر چه سریع تر اجرائی سازد.

رضا رحمانی نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان تعداد و مضمون مصوبات دولت در سفرهای استانی به آذربایجان شرقی را مثبت ارزیابی کرده و گفت: مصوبات دولت در این استان کارشناسی و مطابق با نیازهای مردم بوده ولی بزرگترین مشکل در روند اجرای این مصوبات، اعتبارات اندک تخصیص یافته جهت اجرای این مصوبات است.

وی پالایشگاه شهریار، طرح انتقال آب ارس به دشت تبریز و شبستر، قطار سریع السیر تهران -تبریز، اتوبان تبریز، بازرگان، مترو تبریز و رسیدگی به وضعیت دریاچه ارومیه را از مهمترین مصوبات اجرا نشده در آذربایجان شرقی به دلیل عدم تامین اعتبار برشمرد.

نماینده مردم تبریز در خانه ملت خاطر نشان کرد: دولت می بایست در سال جهاد اقتصادی با در پیش گرفتن ساز و کاری جهادی گونه اعتبار مصوبات سفرهای استانی در این استان را تامین کرده و آنها را در زمان مقرر اجرایی سازد.

 

مصوبات دولت در دومین دور سفر استانی به ورامین عملیاتی نشده است

در همین راستا عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مجلس شورای اسلامی گفت: پروژه های اجرایی دولت در دومین دور سفر استانی به ورامین هنوز عملیاتی نشده است و پروژه های عملیاتی شده مربوط به دور اول سفرهای استانی است.

حسینی نقوی خاطر نشان کرد: پروژه های اجرایی دولت در دومین سفر به ورامین شامل ایجاد منطقه اقتصادی، احداث ورزشگاه پیشوا، احداث بیمارستان بزرگ قرچک است که تا به امروز هیچ کدام از این موارد مورد بهره برداری قرار نگرفته است.

وی خاطر نشان کرد: دولت موظف است مصوبات اجرایی خود در شهرستان ها را به مرحله عملیاتی در بیاورد تا از مشکلات فراوان شهرستان ها کاسته شود.

سید حسین نقوی حسینی نماینده مردم ورامین در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: در دور اول سفرهای استانی دولت به ورامین تقریبا بیشتر مصوبه های دولت عملیاتی شده است و تنها مصوبه باقی مانده احداث راه آهن شهری تهران، پیشوا، ورامین است که هنوز در دستور کار دولت قرار دارد.

وی تصریح کرد: در دومین سفر استانی دولت به ورامین هیچ پروژه ای به مرحله اجرا در نیامده  و شهرستان ورامین دارای مشکلات بسیاری است.

 

دستاوردهای سفرهای استانی هیئت دولت، ناکامی پروژه های نیمه تمام

همچنین عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات در مجلس شورای اسلامی با اشاره به سفرهای استانی هیئت دولت به شهرستان ها گفت: مجموعا حاصل سفر هیئت دولت به استان زنجان تاکنون پروژه های نیمه کاره بوده و پیشرفتی در پروژه های افتتاحی در مرکز این استان به چشم نمی خورد.

سعداله نصیری قیداری نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: تاکنون هیئت دولت سه بار به استان زنجان سفر کرده که تنها نیمی از مصوبات این استان که بیشتر شامل سالن های ورزشی و چمن مصنوعی است اجرایی شده است.

وی تصریح کرد: در دور سوم سفرهای استانی هیئت دولت به زنجان به علت تعجیل در اجرایی کردن مصوبات دولت یا عدم تامین اعتبار و بودجه کافی موجب گردیده تا پروژه ها با مشکلات فنی به صورت نیمه تمام رها شود.

نصیری قیداری خاطر نشان کرد: از جمله پروژه های مهم اجرا نشده در استان زنجان دو باند کردن راه آهن زنجان- تهران و پالایشگاه نفت است که به صورت نیمه تمام رها شده است.

نماینده مردم زنجان تاکید کرد: دولت باید با تعامل و همکاری مدیریت استان، پروژه های نیمه تمام در استان زنجان را اجرایی نماید.

به گزارش انتخاب به نقل از خانه ملت، وی با بیان اینکه دولت نهم و دهم نهایت تلاش خود را برای آبادانی ایران و انجام کارهای مثبت انجام داده است گفت: این دولت در مجموع در مقایسه با دولت های قبلی کارنامه قابل قبول تری نسبت به رسیدگی به استان ها و شهرهای تابع آنها داشته است.

نظرات بینندگان