arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۹۲۰۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۳۸ : ۱۵ - ۳۱ خرداد ۱۳۹۰

سونامی سرطان در ایران به دلیل آلودگی هوا

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 یک استاد دانشگاه علوم پزشکی می گوید آلودگی هوا در شهرهای بزرگ، باعث افزایش ناگهانی و رشد جهشی در سرطان شهروندان شده است. دکتر قوام نصیری، رئیس سابق مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه مشهد به خبر می گوید: "در سالهای اخیر، سرطانهای مغز استخوان در اطفال و سرطانهای ریه در بزرگسالان افزایش شدیدی داشته که ما یکی از علل آن را آلودگی هوا می دانیم."

این استاد رادیوتراپی و آنکولوژی دانشگاه علوم پزشکی مشهد توضیح می دهد: "نقش ریزگردهای عربی در بروز سرطان شهروندان را مطالعه نکرده ایم، ولی به دلیل آلودگی هوای شهرها که ناشی از سوخت فسیلی است، سرطانهای مغز استخوان و ریه در افراد افزایش یافته."

دکتر نصیری درباره نحوه تاثیر آلودگی هوای شهرها بر سرطان می افزاید: "آنچه ثابت شده این است که در شهرهای بزرگ به خاطر ترافیک سنگین، سرب زیادی در هوا وجود دارد و اولین جایی که این آلودگی سربیظ تاثیر می گذارد، روی مغز استخوان است و اطفال از این لحاظ آسیب پذیرتر هستند. از طرفی، دستگاه تنفسی بزرگسالان نیز در سالهای اخیر بیشتر دچار سرطان شده که ناشی از این آلودگی سربی است."

این پزشک فوق تخصص می افزاید: "سرطان اندامهای دیگری مانند گوارش و مثانه نیز در سالهای اخیر افزایش یافته که درباره ارتباط آن با آلودگی هوا، باید تحقیق بیشتری صورت گیرد."

در روزهای اخیر، بارها مطرح شده آلودگی هوای کلانشهرهای ایران، باعث افزایش جهشی سرطان در بین شهروندان شده است. در یکی از موارد این اعلامها، مدیرعامل مراکز معاینه فنی  خودرو در تهران گفته بود آلودگی هوای تهران باعث رشد جهشی سرطانها در تهران شده و پزشکان از این جهش، شوکه شده اند. این مقام مسئول از مصوبه مجلس در دادن مهلت 5 ساله معافیت از معاینه فنی برای خودروهای صفر کیلومتر انتقاد کرده بود.

پیش از وی نیز برخی از کارشناسان از کیفیت پایین بنزین تولید داخل و تاثیر آن بر آلودگی هوای شهرهای بزرگ انتقادهایی را مطرح کرده بودند.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۴۶ - ۱۳۹۰/۰۳/۳۱
0
1
البته در کنار سرطان زا بودن بنزینهای غیر استاندارد که ظاهرا جز بزرگترین افتخار دولت فعلیه، مشکلاتی که پارازیتهای ارسالی(که هدفش اختلال در شبکه های ماهواره ایه) برای سلامتی شهروندان ایجاد میکنه هم فراموش نشه
نظرات بینندگان