arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۹۲۰۴۸
تاریخ انتشار: ۱۸ : ۱۷ - ۲۴ شهريور ۱۳۹۵

چرا اسد الان به تجاوزات تل‌آویو پاسخ داد؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
اینکه جنگنده‌های اسرائیلی حریم هوایی سوریه را نقض کرده و اهداف نظامی یا غیرنظامی را بمباران می‌کنند یک مساله عادی است اما مساله غیرعادی که اخیرا رخ داد این بود که ارتش سوریه با موشک به این جنگنده‌ها پاسخ داد و آنها را سرنگون کرد.

به گزارش انتخاب، عبدالباری عطوان، تحلیل نویس مشهور عرب در مقاله‌ای در روزنامه مستقل رای الیوم نوشت: در بحبوحه مشغول بودن رسانه‌های جهانی و عربی به آغاز آتش بس در سوریه و پایدار ماندن این آتش بس برای حدود ۲۴ ساعت و اینکه سوری‌ها برای نخستین بار از چند سال قبل طعم خواب عمیق را چشیدند و اینکه کمک‌ها به مناطق سوریه رسیده و بمباران و خونریزی‌ها به ویژه در حلب متوقف شده است و در سایه افزایش پیش بینی‌ها پیرامون گام‌های سیاسی و نظامی آتی، فرماندهی کل ارتش سوریه در بیانیه‌ای تاکید کرد که پایگاه‌های نظامی در حومه قنیطره مورد تجاوز اسرائیل قرار گرفته و پدافند هوایی جنگنده اسرائیلی را در جنوب غرب قنیطره و یک پهپاد جاسوسی را در غرب سعسع سرنگون کرده است. مخالفان دولت سوریه نه بیشترشان و یا برخی از آنها از بمباران جنگنده‌های اسرائیلی در عمق سوریه خوشحال بودند و مساله قطعی این است که آنها با شلیک سه موشک سام ۲۰۰ به جنگنده‌های اسرائیلی در منطقه قنیطره و سرنگون کردن دو فروند از آنها غافلگیر شدند.

سخنگوهای ارتش اسرائیل این مساله را تکذیب کردند که جنگنده‌هایی که پایگاه‌های توپخانه‌ای ارتش سوریه را در قنیطره هدف قرار داده بودند سرنگون شده باشند و هیچ طرفی که نه موضع حمایتی و نه موضع در مخالفت با طرفین داشته باشد تکذیب این مساله یا عکس آن را تایید نکرد، اما پاسخ سوریه نشان داد که آسمان سوریه در آینده در مقابل جنگنده‌های اسرائیلی باز نخواهد بود.

حملات اسرائیل در پاسخ به شلیک چهار موشک از نوع مورتر به بلندی جولان صورت گرفته بود که این مساله تنش‌ها در مرزهای و در نزدیکی جولان اشغالی را بیشتر کرده بود.

سوالی که اینجا خود را مطرح می‌کند این است که چه دلایلی نظام سوریه را واداشت تا به صورت غافلگیرانه به حملات اسرائیل پاسخ دهد و اینکه چرا این زمان برای دادن پاسخ انتخاب شد و دوم اینکه چرا نظام سوریه برخلاف سال‌ها سکوت و پاسخ ندادن ناگهان تصمیم گرفت که به تجاوز اسرائیل پاسخ دهد.

در پاسخ به سوال نخست می‌توان گفت که اسرائیلی‌ها از توافق آتش بس که میان روسیه و آمریکا صورت گرفت و به نفع نظام سوریه تمام شد ناخرسند بودند و نسبت به این توافق احساس نگرانی می‌کردند و اسرائیلی‌ها تلاش کردند تا با این حملات دمشق را در تنگنا قرار دهند و مطمئن بودند که ارتش سوریه هیچ پاسخی همانند دفعات قبل نمی‌دهد اما در مورد دلایل این تغییر در موضع سوریه و خارج شدن از سکوت در مقابل اهانت‌های اسرائیل به مرحله پاسخ دادن این مساله به توافق آتش بسی برمی‌گردد که دست نظام را آزاد گذاشت و اعتماد به نفس و توانایی‌های نظامی‌اش را بیشتر کرد و علاوه بر آن مساله تکیه نظام سوریه به دو هم‌پیمان روسیه و ایران و توانایی‌های نظامی جدید و پیشرفته آنها به ویژه موشک‌های اس ۴۰۰ روسی مطرح است.

آنچه که می‌توان گفت: این است که رئیس جمهور سوریه خواسته است این پیام شفاف و بدون ابهام را به اسرائیل بدهد که این پیام عبارت از این است: ما اینجا هستیم ما قدرتمندیم ما بلندی جولان را فراموش نکردیم و زمان تغییر کرده است و ما در مقابل حملات شما در آینده سکوت نخواهیم کرد و زمان مناسب برای پاسخ فرا رسیده است.

آیا ما در در این استنتاج و تحلیل مبالغه می‌کنیم؟ شاید برخی چنین اعتقادی داشته باشند اما ما اعتقاد راسخی داریم که در مقابل مرحله جدیدی هستیم که در تمامی سطوح با مراحل قبل فرق می‌کند و روزگار در میان ما داوری خواهد کرد.
منبع: ایسنا
برچسب ها: بشار اسد ، سوریه
نظرات بینندگان