arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۹۲۴۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۳۸ : ۰۰ - ۰۱ تير ۱۳۹۰

بازتاب منفي اظهارات بي‌ريا در محافل حوزوي و بيوت مراجع تقليد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
19 دی نوشت:

اظهارات حجت‌الاسلام بي‌ريا، رئيس دفتر جامعه مدرسين حوزه علميه قم در محكوم كردن تصميم هيأت نظارت مبني بر توقيف نشريه 9 دي بازتاب منفي گسترده‌اي در محافل حوزوي داشت.
به گزارش 19دي سخنان ناصر سقاي بي‌ريا كه از توقيف نشريه 9 دي به مدير مسئولي حميد رسايي انتقاد كرده بود از سوي بيوت مراجع تقليد و طلاب حوزه علميه با تعجب روبه‌رو شده و بازتاب منفي گسترده‌اي در محافل حوزوي قم  داشت.

بي‌ريا در گفت‌و گو با فارس عنوان كرده بود كه اگر هم بر فرض اين كه تخلفي صورت گرفته باشد، اقدام به تذكر در چند نوبت به اين نشريه مي‌كردند.
آقاي سقاي بي‌ريا كه از دوستان نزديك و هم فكر رسايي است اقدام هيأت نظارت را شتاب‌زده توصيف كرد.

لازم به ذكر است آقاي بي‌ريا عضو جامعه مدرسين نيست و فقط مسئول دفتر اين جامعه است از سوي ديگر حجت‌الاسلام والمسلمين جمشيدي، عضو ارشد جامعه مدرسين حوزه علميه كه عضو هيأت رئيسه آن نيز بوده و قائم مقام حوزه‌هاي علميه سراسر كشور است و از طرف حوزه علميه قم به عنوان نماينده در هيأت نظارت عضو مي‌باشد اعلام كرد: اگر رسايي كاريكاتور خود را هم مي‌كشيد هيأت نظارت در اجراي قانون و در دفاع از كيان روحانيت نشريه 9 دي را توقيف مي‌كرد:
وي با اشاره به تصميمات مشابه اين هيأت در رابطه با برخي نشريات ديگر از اظهارات متناقض برخي افراد در مقاطع مختلف تعجب كرد.

اظهارات بي‌ريا در حمايت از فردي كه حرمت لباس روحانيت را حفظ نمي‌كند در حالي است كه برخي مراجع تقليد از ابتدا با انتصاب آقاي بي‌ريا به رياست دفتر جامعه مدرسين و مجمع طلاب و فضلاي حوزه علميه قم مخالف بودند و برخي از اعضاي برجسته جامعه مدرسين به دنبال انتصاب وي از سوي آيت‌ا... يزدي از حضور در جلسات اين جامعه تا بر كناري وي خودداري مي‌كنند. پيش از سخنان بي‌ريا جمعي از طلاب حوزه علميه قم با صدور اطلاعيه‌اي از دادگاه ويژه روحانيت، خواستار محاكمه رسايي شده بودند.


آيت‌ا... نمازي عضو جامعه مدرسين در گفت‌و‌گو با خبرنگار ما درباره انتشار كاريكاتور يك روحاني در يكي از نشريات اظهار داشت: اختلاف نظرها و ديدگاه‌هاي متفاوت سياسي شرعا مجوزي براي هتك حرمت و بي احترامي به افراد محسوب نمي‌شود.
وي ادامه داد: افرادي كه با يكديگر اختلاف نظر سياسي دارند بايد با يكديگر به بحث، مذاكره و مناظره بپردازند و تمسخر و استهزاء با اخلاق و كرامت انساني سازگاري ندارد.
نمازي تصريح كرد: جداي از حفظ كرامت انساني، چنانچه اين فرد ملبس به لباس روحانيت نيز باشد قبح توهين به چنين شخصي بيشتر مي‌شود.
عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم ادامه داد: يكي از مسائل مهم كه در جامعه توحيدي كه بر ارزش‌ها و حفظ كرامت انساني استوار است، پرهيز از تمسخر و استهزاء افراد چه به شكل زباني، نوشتاري، لفظي و تصويري است.
وي افزود: چنين اعمالي با اصول اخلاقي سازگار نبوده و شايسته نيست.
آيت‌ا... نمازي ادامه داد: تمام كساني كه به نحوي در عرصه سياسي، فرهنگي و رسانه‌اي خدمت مي‌كنند بايد مراقب باشند كه اصول و اخلاق اسلامي و كرامت انساني افراد را به راحتي مورد هجوم قرار ندهند كه اين عمل آثار دنيوي و اخروي را به دنبال خواهد داشت.
 

 

روحانيت جداي از اشخاص و افراد يك نماد مقدس ديني است

 

حجت الاسلام والمسلمين محسن غرويان نيز در پاسخ به سئوالي پيرامون درج كاريكاتور يك روحاني در يكي از نشريات كشور اظهار داشت: هر گونه توهين و خسارت به هر شخصي به خصوص ساحت روحانيت محكوم و خلاف شرع است.
روحانيت جداي از اشخاص و افراد يك نماد مقدس ديني است
وي اضافه كرد: توهين به روحانيت به دليل اين كه روحانيت جداي از اشخاص و افراد يك نماد مقدس ديني است و لباس او، لباس علما و بزرگان دين بوده و نزد مردم نيز محترم است كاري اشتباه و بسيار ناپسند و مذموم است.
غرويان يادآور شد: به ويژه اگر در جايي يك روحاني به يك روحاني ديگر توهين كند، اين در نزد مردم به معناي شكست روحانيت به طور كلي است و كه وقتي مردم ببينند يك روحاني به روحاني ديگر توهين مي كند، اعتماد او از هر دو طرف سلب مي شود.

عضو هيئت علمي موسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) و شاگرد ايت الله مصباح با تاكيد بر اين كه بنده به شدت با اين شيوه ها مخالف هستم، تصريح كرد: متاسفانه سياست در كشور ما بالاتر از اخلاق قرار دارد و اخلاق به راحتي زير پا گذاشته مي شود.
وي اظهار داشت: اين آفت بزرگي است و متاسفانه اين به نشريات، احزاب و گروه هاي سياسي هم سرايت كرده و اين به نفع هيچ كس نيست.

استاد حوزه علميه قم در ادامه در خصوص توهين به افراد از نظر دين و شرع بيان داشت: توهين به افراد، افترا، بهتان و غيبت از نظر شرعي خلاف است و در كتاب فقهي مكاسب شيخ انصاري نيز به تفصيل در اين خصوص بحث شده است و توهين به افراد حد يا تعزير شرعي دارد و مستوجب تنبيه است.

حجت‌الاسلام ذوالنور، جانشين نماينده ولي فقيه در سپاه كه در جمع اساتيد بسيجي قم سخن مي‌گفت در رابطه با توقيف هفته نامه 9 دي به دليل توهين به روحانيت با درج كاريكاتوري از خاتمي به خبرنگار ما مي‌گفت: توهين و فحاشي توسط هر كسي كه باشد پسنديده نيست، ما بايد ياد بگيريم بدون توهين حرفمان را بزنيم.

هرگونه تعرض به روحانيت تعرض به مرجعيت و اسلام است.

حجت‌الاسلام والمسلمين عليدوست، عضو جامعه مدرسين و از اساتيد سطوح عالي حوزه علميه قم در گفت‌و‌گو با خبرنگار ما با اشاره به اين كه بايد حريم روحانيت را به عنوان نماد متوليان حوزه دين پاس بداريم تصريح كرد: هرگونه تعرض به روحانيت تعرض به مرجعيت و اسلام است.
وي خاطر نشان ساخت: نبايستي از روحانيت تعريف بسته‌اي وجود داشته باشد و هر كسي با تعريف خود با روحانيت برخورد كند.

از سوي ديگرآيت الله سيد محمد غروي عضو شورايعالي حوزه علميه با اشاره به درج كاريكاتور يك روحاني درنشريه 9دي با تاكيد بر حفظ حريم ها در نشريات، اظهار داشت:  حريم نمادهاي ديني بايد در نشريات حفظ شود. لباس روحانيت نيز يكي از آن نمادهاي ديني است.
وي با بيان اين كه لباس روحانيت نيز يكي از آن نمادهاي ديني است، يادآور شد: اگر تصوير شخصي را اين چنين به شكل كاريكاتور درآورديم، خيال نكنيم شخصي را نفي، تخريب و يا به آن آسيب وارد كرده ايم، خير، بلكه در واقع اين حركت، به يك معنا حريم شكني نمادهاي ديني و جايگاه روحانيت است.
غروي با تاكيد بر اين كه قطعا به دور از موضع گيري هاي جناحي بايد يك مقدار عميق و دقيق به اين مسئله فكر كنيم، تصريح كرد: در غير اين صورت نمي توان انتظار داشت كه اين حريم ها را ديگران حفظ كرده و آن رانشكنند و آن وقت است كه ديگر نمي توان جلوي اين موضوع و حريم شكني ها را گرفت.

بايد راي هيئت نظارت بر مطبوعات را پذيرفت

عضو شوراي عالي حوزه علميه قم در ادامه با اشاره به برخي موضع گيري ها در خصوص راي هيئت نظارت بر مطبوعات گفت: رايي كه اين هيئت در مورد نشريه خاطي در خصوص اين موضوع، صادر كرده است قطعا بدون دليل و به يك باره نبوده است و قبل از آن نيز تذكراتي داده شده و به نظر نمي رسد در اين خصوص اقماضي صورت گرفته باشد.
وي افزود: بايد به صورت معقول با اين موضوع برخورد شود و همه بايد به دور از برخوردهاي جناحي، اين راي را بپذيرند
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۱۹ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۱
0
4
بنظر میرسد ایشان و اقای رسای ته مانده لیوان احمذی نژاد را سر کشیده باشند
نظرات بینندگان