arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۹۲۶۴
تاریخ انتشار: ۵۵ : ۰۹ - ۰۱ تير ۱۳۹۰

تأييد علمي "مثل قديمي"؛ پول زياد براستي خوشبختي نمي آورد!

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
دانشمندان نيوزيلندي در بررسيهاي خود دريافتند که پول زياد خوشبختي نمي آورد بلکه استقلال فردي مي تواند خوشبختي را تأمين کند.
به گزارش انتخاب، بر پايه يک ضرب المثل قديمي مشترک در ميان تمام فرهنگها، پول خوشبختي نمي آورد.
اکنون به نظر مي رسد که گروهي از پژوهشگران دانشگاه ويکتوريا در ويلينگتون نيوزيلند اين ضرب المثل را از ديدگاه علمي به اثبات رسانده اند. دانشمندان از ديرباز در جستجوي عواملي بوده اند که بيشترين ارتباط را با شادي و خوشحالي دارند.
در جريان اين پژوهش جديد، محققان نيوزيلندي کوشش کردند تعيين کنند دسترسي اقتصادي حس خوشبختي را بر مي انگيزد يا حق انتخاب و آزادي؟
بررسي نتايج مطالعاتي که در سه آزمون روانشناسي مختلف انجام شده بود، پاسخ اين سؤال را روشن کرد.اين آزمونهاي روانشناسي عبارت بودند از:
1 - پرسشنامه بهداشت عمومي که چهار علامت پريشاني و اندوه (نشانه هاي جسمي، اضطراب و بي خوابي، ناکارآمدي اجتماعي و افسردگي حاد) را اندازهگيري مي کند.
2 - پرسشنامه ويژگي و وضعيت اضطراب اسپيلبرگر که از پرسش شوندگان سؤال مي کند در يک موقعيت خاص چه احساسي دارند.
3 - پرسشنامه فرسايش شغلي ماسلاچ که بحران عاطفي، زوال شخصيت و عدم اداراک فردي را ارزيابي مي کند.
براساس گزارش لايو ساينس، نتايج ترکيب اين سه تحقيق که با مشارکت 420 هزار و 599 نفر در 63 کشور در طول 40 سال گذشته گردآوري شده، نشان داد دو متغير کليدي «رفاه اقتصادي و استقلال فردي» هرگز با هم مورد بررسي قرار نمي گيرند، بلکه به صورت مستقل و در ارتباط با متغيرهاي ديگري چون سلامت، اضطراب و فرسايش شغلي عمل مي کنند.
پژوهشگران بر اين باورند که تأثير پول در سطح خوشبختي محدود است و به محض اينکه ميزان پول به سطح تضميني براي تأمين نيازهاي پايه رسيد و از هنگامي که ترس از دست دادن وضعيت اجتماعي-اقتصادي بر فرد غالب شد افزايش دسترسي مالي تنها به ميزان کمي موجب افزايش رضايت فردي مي شود و در مجموع، آزادي و استقلال بيشتر، بالاترين رفاه و خوشبختي را به فرد مي دهد.
نظرات بینندگان