arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۹۳۵۲۸
تاریخ انتشار: ۳۸ : ۱۵ - ۰۱ مهر ۱۳۹۵

مشاجره لاوروف و کری در شورای امنیت بر سر سوریه

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

شورای امنیت سازمان ملل متحد امروز (پنجشنبه) در حاشیه مجمع عمومی این سازمان در نیویورک برای بررسی بحران سوریه و اجرای توافق آتش بس تشکیل جلسه داد.

 دراین نشست وزرای خارجه روسیه و آمریکا به مشاجره در خصوص بحران سوریه پرداخته و اتهاماتی به یکدیگر وارد کردند.

به گزارش انتخاب، سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در نشست شورای امنیت سازمان ملل تاکید کرد: اولویت در توافق روسیه و آمریکا مشخص کردن مخالفان میانه رو و جدا کردن آنها از جبهه النصره است.

جان کری وزیر خارجه آمریکا خاطرنشان کرد: نمی توان آتش بس در سوریه را به عنوان پیش شرط ازسرگیری مذاکرات دانست.

در جلسه شورای امنیت سازمان ملل اتهاماتی میان مسکو و واشنگتن در مورد آتش بس و نقض آنها مبادله شد.

بان کی مون دبیرکل سازمان ملل تاکید کرد: اجرای آتش بس زمینه را برای ازسرگیری فرآیند سیاسی در سوریه فراهم می آورد.

وی خاطرنشان کرد: شکاف ها میان جامعه بین الملل به بحران سوریه شدت بخشید.

سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه تاکید کرد: جدا کردن مخالفان از تروریست های داعشی و جبهه النصره اولویت کار ما را تشکیل می دهد. تمامی طرف های گروه بین الملل باید تضمین دهند تا گروه های تحت تاثیرشان نسبت به بندهای توافق آتش بس متعهد هستند.

وی بر لزوم تجدیدنظر در فهرست سازمان های تروریستی و ارائه تضمین های بین المللی برای متعهد ماندن عناصر مسلح به آتش بس تاکید کرد.

در همین خصوص موضع آمریکا توجه برانگیز بود زیرا واشنگتن تاکید کرد که از همکاری گروه های مسلح وابسته به خود با داعش و النصره چشم پوشی نخواهد کرد و ممنوعیت پرواز جنگنده های سوریه بر فراز مناطق جبهه النصره و مخالفان را به عنوان شرط مطرح کرد.

از سوی دیگر لاوروف حمله جنگنده های آمریکا به ارتش سوریه در دیرالزور را نقض آشکار آتش بس عنوان کرد. این در حالی است که کری این حمله را یک اقدام کاملا اشتباه دانست و آن را وحشتناک توصیف کرد.

درهمین خصوص نماینده مصر خاطرنشان کرد که شرط بندی بر سر ایفای نقش از سوی تروریسم در آینده سوریه با شکست مواجه شده است و زیبا جلوه دادن چهره گروه های تروریستی اقدام غیرقابل قبولی است.

نظرات بینندگان