arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۹۳۷۸
تاریخ انتشار: ۵۵ : ۰۸ - ۰۲ تير ۱۳۹۰

آخرين خبرها از انتقال آب خليج فارس به يزد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

مديرعامل شرکت آب منطقه اي استان يزد به مناسبت هفته صرفه جويي در مصرف آب متوسط ميزان بارندگي در استان کويري يزد را 103 ميليمتر در سال عنوان کرد و افزود: اين ميزان 40 درصد از بارندگي کشور است و اين در حالي است که متوسط بارندگي در شهر يزد 50 تا 60 ميليمتر در سال است.
به گزارش انتخاب؛‌ رضا راعي ميزان بارش نزولات جوي در استان در طول سال را 13 ميليارد مترمکعب عنوان کرد که از اين ميزان به دليل کويري بودن سالانه 3 هزار و 200 ميلي متر آن تبخير مي شود.
راعي گفت: 27 منطقه مطالعاتي در استان يزد وجود دارد که از اين تعداد 16 منطقه ممنوعه و ممنوعه بحراني است.
راعي بيلان منفي 250 تا 300 ميليون مترمکعب در ذخاير منابع آبي استان در سالجاري را نتيجه برداشت بي رويه از آبهاي زيرزميني اعلام کرد و افزود: اين زنگ خطري براي آينده استان است و بايد در اين زمينه به جد برنامه ريزي کرد.وي در خصوص انتقال آب خليج فارس به استان يزد نيز گفت: انتقال آب شيرين شده تا يکي از معادن سيرجان توسط يک شرکت خصوصي صورت گرفته که استان يزد پيگير است که با مشارکت، آب منتقل شده تا سيرجان به يزد نيز منتقل شود که اين در افق 10 تا 20 ساله بعد از اجراي خط دوم انتقال آب به استان يزد قرار گرفته است.
وي تعداد چاه هاي غيرمجاز استان را 320 حلقه اعلام کرد.
مديرعامل شرکت آب و فاضلاب روستايي يزد هم با بيان اينکه در حال حاضر 48 روستاي استان با بهره مندي 20 تا 100 درصد از آب انتقالي بهره مند هستند، گفت: 523 روستاي استان تحت تأثير شديد خشکسالي قرار دارد.
وي اعلام داشت: از ديگر مشکلات روستاهاي استان استفاده از آب شرب براي آبياري درختان با توجه به تأثيرات خشکسالي هاي مداوم است که مزيد بر علت شده تا آب بيشتري توليد کنيم ضمن اينکه هزينه آبرساني سيار به روستاهاي استان ساليانه 2 ميليارد تومان است که سال گذشته 470 ميليون تومان آن از اعتبارات خشکسالي تأمين شد.
مديرعامل شرکت آب و فاضلاب شهري استان يزد هم ميزان صرفه جويي در مصرف آب استان بعد از اجراي هدفمندسازي يارانه ها را 8 درصد اعلام کرد و افزود: اما اين ميزان در نيمه دوم خرداد ماه جاري 3 درصد افزايش نيز يافته است.
علي اسلامي افزود: پيک مصرف آب در استان 2 هزار و 686 ليتر است که يک هزار و 100 ليتر آن از منابع داخل استان تأمين مي شود که با توجه به ورود ميانگين 2 مترمکعب آب به استان در سال و نيز پيک مصرف 2400 ليتر شامل صنعت و بهداشت تا حالا مشکل خاصي نداشتيم اما مردم بايد به قناعت در مصرف آب توجه داشته باشند.

نظرات بینندگان