arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۹۳۹۰۴
تاریخ انتشار: ۱۱ : ۱۷ - ۰۳ مهر ۱۳۹۵

راه‌حل ایران برای FATF

وال استریت ژورنال در مقاله‌ای به بیان روش‌های ایران برای دور زدن انطباق با استانداردهای FATF اشاره کرده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
وال‌استریت ژورنال در مقاله‌ای با اشاره به این موضوع  که «تلاش‌ ایران برای جلب اعتماد بانک‌های جهانی در ماه ژوئن سال جاری با یک مشکل اساسی مواجه شده است»، نوشت: این مشکل، طرح استانداردهای FATF  و لزوم مقابله با پولشویی و حمایت از تروریسم از طریق تامین مالی آنها بود.

به گزارش وال‌استریت‌ژورنال، این استانداردها که از کشورها می‌خواهد اقدامات پیشگیرانه را برای محافظت از سیستم مالی خود در برابر حمایت از تروریسم و پولشویی در دستور کار قرار دهند، برای یک‌سال به تعویق افتاد تا ایران در این مدت ضمن عدم ضرر و زیان در برخورداری از دسترسی به نظام مالی بین‌الملل، اقدامات اساسی را برای مقابله با حمایت از تروریسم در سیستم مالی خود اجرایی کند.

در این مقاله گفته شده که در مقابل، ایران متعهد شد هرچه سریع‌تر مکانیسم‌های نظارتی و کنترلی را برای پاک کردن سیستم مالی خود از موضوع پولشویی و تقویت تروریسم صورت دهد. به نظر می‌رسد که شانس ایران برای اجرایی کردن این برنامه‌ها تا ژوئن سال آینده اندک باشد. به احتمال زیاد این موضوع یکی از مسائلی است که در دیدارهای دیپلمات‌های ایرانی در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل مدنظر قرار گرفته است.

به گفته این رسانه آمریکایی، ایران از سال ۲۰۰۸در لیست سیاه FATF قرار دارد.  قرار بر این است که تا ژوئن سال آینده ایران پیشرفت‌های ملموسی در برنامه اجرایی خود برای پاکسازی سیستم مالی از پول‌های نا مشروع و تامین مالی تروریسم نشان دهد. در غیر این‌صورت، اقدامات تنبیهی دوباره به حالت اولیه خود بازخواهند گشت. این در حالی است که ایران به شدت نیازمند همکاری با بانک‌های بین المللی برای تسهیل جریان سرمایه‌گذاری خارجی و تجارت است.

وال‌استریت مدعی شد که جنجال‌های زیادی در ایران حول این قانون و تعریف ایران از تروریسم در جریان بوده که می‌تواند مسیر پیشرفت ایران را ناهموار کند. جلسه ویژه‌ای که قرار بود در هفته گذشته در رم و بر سر همین موضوع با مقام‌های FATF برگزار شود، تنها ۴۸ ساعت قبل از برگزاری از سوی ایران لغو شد.

این مقاله همچنین با اشاره به اینکه به احتمال زیاد مقام‌های ایرانی این هفته در حاشیه نشست سالانه مجمع عمومی در خصوص مشکلات اجرایی کردن این اصلاحات برای مقابله با پولشویی و تامین مالی تروریسم رایزنی کرده‌اند، خاطرنشان کرد: از سوی دیگر اجرایی شدن استانداردهای FATF در ایران از سوی برخی اصولگرایان با انتقادهای زیادی مواجه شده و مقام‌های دولتی ایران بر این باورند که موضوع این قوانین می‌تواند در انتخابات سال آینده به زیان دولت روحانی تمام شود، در نتیجه خواهان بازنگری غرب در مکانیسم‌های اجرایی آن و کم کردن سطح توقع غرب در راستای متعادل کردن تبعات سیاسی داخلی آن هستند.

وال‌استریت به سخنان روحانی در مجمع عمومی سازمان ملل نیز اشاره کرد که گفته بود شکایت‌های مردم ایران از تحریم‌های بانکی که همچنان به قوت خود باقی است  و از غرب خواست فورا موانع روابط بانکی با ایران را رفع کنند.

رسانه نزدیک به جمهوری‌خواهان آمریکا نوشت: چرخه موجود روشن است؛ بانک‌های خارجی به این دلیل که تهران هنوز باید اقداماتی در حوزه پولشویی انجام دهد که ریسک تعامل با ایران را کاهش دهد از ورود به معاملات و مبادلات با ایران نگرانند. از سوی دیگر، مقام‌های ایرانی باید اقدامات اساسی و فنی را برای همگام شدن با استانداردهای بین المللی در مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم صورت دهند.

وال استریت‌ژورنال نوشت: در این میان ایران به جای تطبیق با هنجارهای بین المللی، دو بانک ملت و سپه را به عنوان بانک‌های مطمئن و پاک به غرب معرفی کرده است. این دو بانک که سابقا جزو برجسته‌ترین بانک‌های خاطی از تحریم‌های آمریکا به شمار می‌رفتند، امروز بر اساس نامه‌ای که در رسانه‌های ایران نیز بازتاب گسترده‌ای داشت، از انجام نقل‌وانتقالات مالی بین‌المللی مربوط به قرارگاه خاتم‌الانبیاء سر باز می‌زنند.

از دید این رسانه آمریکایی، معرفی این دو بانک به عنوان بانک‌های پاک و مطمئن به غرب راه جایگزینی برای ایران به جای تطبیق کامل با استانداردهای مد نظر FATF است. این موضوع گویای یک مساله است: این که هرچند ما قادر نیستیم همه آنچه را از ما خواسته شده اجرایی کنیم، اما این دو بانک پاک را به غرب معرفی می‌کنیم تا از طریق آنها بانک‌های خارجی قادر به انجام تجارت و مبادله با ایران باشند.

وال استریت در پایان مدعی شد: این چیزی نیست که استانداردهای مبارزه با پولشویی به دنبال آن باشد. در واقع این درست همان مسیری است که ایران از طریق آن در سال‌های تحت تحریم اقتصادش را سرپا نگه داشته بود.
منبع: ایلنا
نظرات بینندگان