arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۹۳۹۳۰
تاریخ انتشار: ۵۸ : ۱۸ - ۰۳ مهر ۱۳۹۵

نکات مهم سفر رئیس جمهور به نیویورک چه بود؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
امیر علی ابوالفتح کارشناس مسایل سیاسی  سفر اخیر رییس جمهور به نیویورک را مورد بررسی قرار داد.

به گزارش انتخاب، ابوالفتح در پاسخ به سوالی پیرامون نکات  ویژه و حائز اهمیت سفر دکتر روحانی به نیویورک جهت شرکت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل گفت:

این سفر از چند جهت حاوی نکات مهمی است: اول اینکه آخرین سفر در پایان دوره اول چهار ساله دولت یازدهم است و نکته بعدی اینکه این اولین سفر پس از به نتیجه رسیدن مذاکرات برجام است و تفاوت فضای سیاسی در روابط ایران و کشورهای جهان کاملاً ملموس است.

 این دیدارها از لحاظ تعداد و دیدار با مقامات کشورهای بزرگ دنیا ویژگیهای خاصی دارد: از جمله اینکه دیدار با رئیس جمهور فرانسه، نخست وزیر بریتانیا و ایتالیا به عنوان سه قدرت بزرگ اروپایی و تعداد دیگری از کشورهای دیگر برگزار شده است که حائز اهمیت و از لحاظ حجم و سطح دیدارها بی سابقه بوده است.

ابوالفتح در توضیح محتوای سخنرانی رئیس جمهور کشورمان در مجمع عمومی سازمان ملل افزود: در سخنرانی آقای روحانی به چند موضوع مهم پرداخته شده است که به مبارزه با افراط گرایی و خشونت تأکید شده است. همچنین ایران خواستار ایفای نقش مثبت از طرف بازیگران منطقه ای و بین المللی در منطقه خاورمیانه شده است.

ایران اشاره صریحی به این موضوع داشته که ایالات متحده آمریکا باید به تعهداتش در چارچوب برجام عمل کند و عدم تعهد به این قضیه می تواند وجهه آمریکا را تخریب کند و اینکه در حاشیه این سفر اعلام موافقت خزانه داری ایالات متحده آمریکا با فروش هواپیماهای ایرباس و بوئینگ حایز اهمیت بود.

این کارشناس مسائل بین الملل در ادامه بیان داشت: یکی از گره هایی که در روابط تجاری ایران و آمریکا وجود داشت مسأله فروش هواپیما بود که تا حدودی حل و فصل شد. همزمان بودن این موضوع از این نظر که هم رئیس جمهور ایران در نیویورک حضور داشته و اینکه آمریکایی ها آخرین موانع را برای فروش هواپیماها برداشتند، یکی از تعهدات برجام بود که در مورد آن بحث های زیادی شد و این نشان دهنده این بود که حضور آقای روحانی در نیویورک منشأ خیری از جهت دفع مشکلات صنعت هوانوردی ایران بود.

ابوالفتح در پاسخ به سوالی پیرامون دستاوردهای سفر رییس جمهور به نیویورک در مقایسه با دوره های قبل اظهار داشت:

فضای کنونی متفاوت شده است. در سال گذشته روابط ایران به خصوص با کشورهای غربی از جمله اروپا و ایالات متحده آمریکا تحت تأثیر مسایل هسته ای بود و اتهامات متعددی علیه ایران مطرح می شد و استمرار تحریم ها سبب می شد که بسیاری از فعالیتهای اقتصادی، تجاری و دیپلماتیک کاهش یافته و یا متوقف شده بود. به هرحال نمی توان انتظار داشت که چه آقای روحانی و چه رئیس دولت قبلی در سفرهایشان به نیویورک بتوانند دستاوردهای بزرگی داشته باشند، زیرا فضا تحت تأثیر مسایل هسته ای بود.

این کارشناس مسائل سیاسی در آخر افزود: سفر آقای روحانی بعد از اجرایی شدن توافق برجام بوده و چند ماهی از اجرای این توافق گذشته و تحریم ها برداشته شده است. طی این مدت مقامات اروپایی به ایران سفر کردند و همینطور مقامات ایرانی به اروپا سفر کردند.

می توان گفت که سفر رئیس جمهور کشورمان نسبت به سالهای گذشته کاملاً متفاوت بوده و از دستاوردهای بیشتری برخوردار است و انتظار می رود در سالهای بعدی نتایج رو شن تری از این سفرها حاصل شود.

نظرات بینندگان