arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۹۳۹۳۸
تاریخ انتشار: ۴۲ : ۱۹ - ۰۳ مهر ۱۳۹۵

جهانگیری: باید چگونگی همراهی نیروهای مسلح در اجرای پروژه‌های اقتصادی کشور مشخص شود

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
جلسه بررسی راهکارهای استفاده از امکانات نهادهای نظامی و نهادهای عمومی غیردولتی در پیشبرد اهداف اقتصاد مقاومتی عصر امروز (شنبه) به ریاست معاون اول رییس جمهور برگزار شد.

به گزارش انتخاب به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، دكتر اسحاق جهانگيري در اين جلسه ضمن گراميداشت هفته دفاع مقدس و ياد شهدا و امام شهدا با تاكيد براينكه اقتصاد مقاومتي موضوعي نيست كه صرفاً محدود به دولت و دستگاه هاي دولتي باشد، گفت: مقام معظم رهبري نيز از ابتدا تاكيد داشتند كه همه دستگاه ها و نهادهاي كشور بايد اقداماتي كه انجام مي دهند مبتني بر اقتصاد مقاومتي باشد و همه اركان نظام در قبال تحقق اقتصاد مقاومتي مسئوليت دارند.

معاون اول رييس جمهور همچنين با اشاره به توانمندي بالا و امكانات نيروهاي مسلح در جهت تحقق اقتصاد مقاومتي اظهار داشت: ضرورت مشاركت نيروهاي مسلح براي تحقق اقتصاد مقاومتي هم مورد تاكيد رهبر معظم انقلاب است و هم تكليفي است كه در قانون اساسي براي استفاده از توانمندي نيروهاي مسلح در زمان صلح در عمران و آباداني كشور بر آن تاكيد شده است.

وي با بيان اينكه نيروهاي مسلح و نهادهاي نظامي هم اكنون نقش مثبت و سازنده اي در بخش هاي مختلف و حوزه هاي گوناگون دارند، خاطرنشان كرد: لازم است تعريف دقيق و روشني از ميزان توانمندي و نحوه مشاركت نهادهاي نظامي داشته باشيم و چگونگي همراهي نيروهاي مسلح در اجراي پروژه هاي اقتصادي كشور به خصوص در حوزه اقتصاد مقاومتي مشخص شود.

جهانگيري همچنين با اشاره به گزارش فرمانده قرارگاه سازندگي خاتم الانبياء (ص) مبني بر اجرا و پيگيري 63 طرح مهم در كشور، گفت: طرح ها و پروژه هايي كه قرارگاه خاتم در دست اجرا و پيگيري دارد جزو طرح هاي كليدي كشور هستند و حجم سرمايه گذاري صورت گرفته در اين طرح ها مي تواند نقش موثري در اقتصاد كشور ايفا كند.

معاون اول رييس جمهور بر ضرورت كمك و حمايت از قرارگاه سازندگي خاتم الانبياء (ص) براي تكميل و اجراي اين پروژه ها تاكيد كرد و افزود: دستگاه هاي ذيربط بايد كمك هاي لازم را براي تكميل و بهره برداري اين طرح ها انجام دهند تا قرارگاه سازندگي خاتم الانبياء (ص) بتواند اين طرح ها را به موقع به بهره برداري برساند.

وي همچنين با اشاره به گزارش وزير جهاد كشاورزي در خصوص همراهي و مشاركت سازمان بسيج براي اجراي طرح هاي اين وزارتخانه در نقاط مختلف كشور، از معاون رييس جمهور در امور اجرايي خواست كارگروهي با عضويت وزارت جهاد كشاورزي و سازمان بسيج تشكيل دهد و نحوه مشاركت و همراهي بسيج با وزارت جهاد كشاورزي در اجراي طرح هاي مورد نظر را بررسي و اعتبارات مورد نياز و برنامه زمان بندي اجراي اين طرح ها را مشخص كنند.

جهانگيري در ادامه اين جلسه با اشاره به توانمندي هاي بسيج در حوزه هاي مختلف، بر لزوم استفاده از امكانات اين سازمان در حل مشكلات كشور و تحقق اقتصاد مقاومتي تاكيد كرد.

رييس ستاد فرماندهي اقتصاد مقاومتي يكي از زمينه هاي همكاري سازمان بسيج را مقابله با ريزگردها عنوان كرد و افزود: بايد از توانمندي بسيج و نيروي انساني موجود اين سازمان براي بيابان زدايي و مقابله با پديده ريزگردها استفاده كرد.

جهانگيري همچنين يكي ديگر از زمينه هاي همكاري سازمان بسيج را همكاري در حوزه آموزش و ترويج كشاورزي دانست و گفت: مي توان با مشاركت سازمان بسيج در زمينه آموزش و ترويج كشاورزي براي ارتقاء بهره وري در توليد محصولات كشاورزي اقدامات موثر و خوبي انجام داد كه نتيجه آن افزايش توليد در كشور خواهد بود.

در اين جلسه كه وزراي نفت، جهاد كشاورزي، اموراقتصادي و دارايي، راه و شهرسازي، معاون رييس جمهور در امور اجرايي، رييس كل بانك مركزي، فرمانده قرارگاه سازندگي خاتم الانبياء (ص)، رييس سازمان بسيج و رييس بنياد مستضعفان نيز حضور داشتند گزارشي از زمينه هاي همكاري سازمان بسيج با وزارت جهاد كشاورزي در حوزه هاي مختلف نظير آموزش و ترويج، توليد محصولات مختلف، آبخيزداري و آبخوانداري، بيابان زدايي، مبارزه با بيماري ها و آفات و توسعه كشت گياهان دارويي ارائه شد.

فرمانده قرارگاه سازندگي خاتم الانبياء (ص‌) نيز در اين جلسه گزارشي از اقدامات انجام شده و طرح هاي اجرا شده توسط اين قرارگاه طي سال هاي 92 تا 94 ارائه كرد و به تشريح پروژه هاي قابل اتمام و در دست اجرا براي سال 95 پرداخت.

وي با بيان اينكه در حال حاضر 63 پروژه توسط قرارگاه سازندگي خاتم الانبياء (ص) قرار دارد، اظهار داشت: از اين تعداد 23 پروژه تاكنون افتتاح شده و يا آماده بهره برداري است و 34 پروژه نيز تا پايان سال 95 به اتمام خواهد رسيد و تعداد اندكي نيز كه پروژه هاي بزرگ در حوزه نفت هستند ظرف دو سال آينده به اتمام خواهند رسيد.

سردار عبداللهي افزود: براي اين 63 پروژه در حدود 126 هزار ميليارد تومان هزينه شده كه پيشرفت فيزيكي اين طرح ها از 50 درصد تا 90 درصد است.

وي همچنين از راه اندازي و به اتمام رسيدن فاز نخست پالايشگاه ستاره خليج فارس خبر داد و گفت: اين پروژه از اهميت فراواني برخوردار است و مقام معظم رهبري نيز بر اجرا و تكميل آن تاكيد داشته اند.

رييس سازمان بسيج نيز به تشريح اقدامات انجام شده در همكاري با وزارت جهاد كشاورزي پرداخت و گزارشي از آثار مثبت ورود اين سازمان در افزايش توليد و بهره وري بيشتر در بخش كشاورزي و صنايع كوچك تبديلي خانگي ارائه كرد و گفت: سازمان بسيج آمادگي دارد در اجراي برنامه هاي مختلف در چارچوب سياست هاي اقتصاد مقاومتي با دستگاه هاي اجرايي همكاري كند.

در اين جلسه مقرر شد از توانمندي هاي و مشاركت سازمان بسيج در زمينه بيابان زدايي و مقابله با پديده ريزگردها و هچنين در زمينه آموزش و ترويج كشاورزي استفاده شود.

نظرات بینندگان