arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۹۴۱۰۰
تاریخ انتشار: ۱۶ : ۱۵ - ۰۴ مهر ۱۳۹۵

میرتاج‌الدینی: نهی احمدی‌نژاد از کاندیداتوری به نفع اصولگرایان شد/ قالیباف منتظر است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
محمدرضا میرتاج‌الدینی می‌گوید: نهی احمدی‌نژاد از نامزدی در انتخابات 96، به نفع جریان اصولگرا تمام شد چون احمدی‌نژاد مورد اختلاف در میان جریان اصولگرا بود و هیچ وقت اصولگرایان روی نام او به وحدت نمی رسیدند.

به گزارش خبرآنلاین،  ورود به فصل پاییز با رونمایی مدل های انتخاباتی گروه های مختلف اصولگرا همزمان شد. موتلفه مدل "نامزد به علاوه گروه" را مطرح کرد، جمعیت ایثارگران و جمعیت رهپویان اجرای مدل "تیم کاندیدا" را مدنظر قرار دادند، جبهه پیروان خط امام و رهبری از مدل "ائتلاف دایره ای با محوریت جامعه روحانیت مبارز" رونمایی کرد و پایداری ها نیز از معرفی "نامزد اصلح رأی آور" سخن می گویند.

سید محمدرضا میرتاج‌الدینی معاون پارلمانی دولت سابق معتقد است همه این مدل ها در نهایت یکی می شود و هر گروه و طیفی از اصولگرایان بخواهد دنبال چندکاندیدایی باشد نخستین ضربه را به جریان ارزشی اصولگرا می زند چون این کارش باعث اختلاف و انشقاق خواهد شد.

وی نهی شدن احمدی نژاد برای ورود به انتخابات ریاست جمهوری سال 96 را به نفع اصولگرایان توصیف می کند و می گوید با خروج احمدی نژاد زمینه و فضا برای وحدت میان اصولگرایان بیشتر فراهم است.

مشروح این گفت و گو را در ادامه بخوانید:


به نظر شما در اردوگاه اصولگرایان چه آرایش انتخاباتی شکل گرفته است؟

اصولگرایان قصد حضور جدی در انتخابات ریاست جمهوری سال 96 دارند و نمی خواهند به این فرصت به عنوان رقابت میان دوره ای نگاه کنند و معرفی نامزد اصلی خود را به سال 1400 موکول کنند. رسیدن به نامزد واحد، مکانیزم تصمیم گیری جمعی، تیم کاندیدا و انتخاب گفتمان چهار راهبرد اصولگرایان است. در حوزه گفتمان، حرکت خروج از رکود یکی از موضوعات است چون حتی با وجود صحبت دولتمردان برجام هم نتوانست نسخه شفاف بخشی درباره برچیده شدن رکود از اقتصاد کشور باشد و داریم طولانی ترین دوره رکود را تجربه می کنیم. معتقدیم راهکار خروج از رکود تکیه بر استفاده از ظرفیت های داخلی با اجرای اقتصاد مقاومتی و توجه به تولید داخلی است. گفتمان دوم برداشتن فاصله بین مسئولان و مردم و پرهیز از تجمل گرایی و اشرافی گری است زیرا کسانی همچون شهید رجایی الگوی مدیریتی ما هستند.

جزئی تر و مصداقی تر بحث کنیم، گروه های اصولگرا هر یک مدلی را مدنظر دارند موتلفه مدل "نامزد به علاوه چند" را مطرح می کند، جمعیت ایثارگران و جمعیت رهپویان اجرای مدل "تیم کاندیدا" را مدنظر قرار دادند، جبهه پیروان خط امام و رهبری از مدل "ائتلاف دایره ای با محوریت جامعه روحانیت مبارز" رونمایی کرد و پایداری نیز از معرفی "نامزد اصلح رأی آور" سخن می گویند، فکر می کنید این همه مدل در نهایت قابل جمع هستند؟

همیشه برای رسیدن به وحدت و ائتلاف پیشنهادها و طرح هایی مطرح می شود الان در فاز قبل از رسیدن به تصمیم نهایی هستیم. یکی از مباحثی که در جلسات مطرح می شود یکسان کردن مکانیزم است. طیف های مختلف جریان اصولگرا و ارزشی دیدگاه خود را می دهند سپس شورای نهایی که با حضور نمایندگان همه گروه ها و شخصیت های حقیقی تشکیل می شود مکانیزم ها را یکی می کند و اصولگرایان با اجرای همان مکانیزم به نامزد واحد می رسند.

برخی اصولگرایان همچون شما به تک نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری نظر دارند اما پایداری صحبت از چند کاندیدایی می کند و می گوید سال 84 هم چند نامزد اصولگرا در میدان رقابت بودند اما گفتمان آقای احمدی نژاد غالب شد و رأی آورد چون در ریاست جمهوری نظر جناح ها شنیده نمی شود بلکه مردم به دیدگاه و گفتمان نامزدها نگاه می کنند و به نامزد مطلوب خود رأی می دهند، با توجه به اینکه سال 92 آقای روحانی با روش تک کاندیدایی پیروز انتخابات شد و سال 84 آقای احمدی نژاد در فضای چندکاندیدایی اکثریت آرا را به دست آورد، نظر شما چیست؟ کدام حالت ورود اصولگرایان به رقابت سیاسی سال 96 را موفق می دانید تک کاندیدایی یا چند کاندیدایی؟

چند کاندیدایی اصولگراها در سال 96 جواب نمی دهد و نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال 92 را تکرار می کند. مدل چند کاندیدایی وقتی موفق است که رئیس جمهور مستقر دو دوره ریاست جمهوری خود را پشت سر گذاشته و دیگر نامزد صحنه انتخابات نیست و نامزد همه گروه ها و جریان ها به میدان می آیند. البته در این حالت نیز پیروزی با جبهه ای است که نامزد کمتر یا تک نامزد در صحنه انتخابات دارد بنابراین صریح می گویم هر گروه و طیفی از اصولگرایان بخواهد دنبال چندکاندیدایی باشد نخستین ضربه را به جریان ارزشی اصولگرا می زند چون این کارشان باعث اختلاف و انشقاق می شود. در واقع نا امید شدند که در سال 96 پیروز شوند پس چهره ها را مطرح می کنند تا فقط آنها حرف بزنند.

نکته دیگر انتخاب بین نامزد جدید و نامزد تجربه شده و به عبارتی کاندیدای سوخته است، به نظر می رسد اکثریت گروه های اصولگرا گزینه نخست را مدنظر قرار دادند، موتلفه اسم آقایان حبیبی، بادامچیان و میرسلیم را مطرح کرده است، جمعیت ایثارگران و جمعیت رهپویان از آقایان نادران و زاکانی نام بردند و در خبرها آمد که پایداری نیز بین دو گزینه پرویز فتاح و عزت الله ضرغامی انتخاب خواهد کرد، نگاه شما چیست؟

چون ما چهره کاریزماتیک نداریم که بتوانیم همه انتظارات مردم را با مطرح کردن او تأمین کنیم و این هم ریسک بزرگی است که چهره های خودمان را مطرح کنیم تا یکی از آنها بتواند آرای مردم را جلب کند پس مدل تیم کاندیدا مطرح شد.

نامزد محوری در مدل تیم کاندیدا باید جدید باشد یا تجربه شده؟

مردم در ریاست جمهوری گذشته و عقبه یک نامزد را هم نگاه می کنند و گفته هایش را با عقبه اجرایی نامزد تطبیق می دهند تا ببینند برنامه هایی که بیان می کند قدرت اجرایی آنها را دارد یا خیر بنابراین چهره ناشناخته در این فاصله کم امکان معرفی اش وجود ندارد و حتما نامزد محوری چهره شناخته شده و تجربه شده باید باشد. این نامزد تجربه اجرایی در سطح ملی را باید دارا باشد و مردم کارنامه عملکردی او را قابل قبول بدانند. پس نباید خط کشی کرد و بگوییم این شخصیت ها قبلا یک دوره نامزد انتخابات ریاست جمهوری بودند و دیگر نباید بیایند و حتما باید شخصیت های جدید نامزد رقابت سال 96 شوند. معتقدم انتخاب کاندیدای محوری باید از بین همه چهره هایی که چنین ویژگی را دارند انجام شود یعنی هم کسانی که نامزد انتخابات ریاست جمهوری بودند و میزان رأی آوری آنها تا حدودی معلوم شده است و هم چهره های جدید و نو.

یعنی شما می گویید نباید چهره های تجربه شده را کنار گذاشت؟

بله همین طور است.

برخی از منتفی شدن نامزدی آقای قالیباف در انتخابات ریاست جمهوری سال 96 سخن می گویند و نقل می کنند که شهردار تهران گفته می خواهد تمرکز خود را بر مدیریت و عمران شهری بگذارد، نظر شما چیست؟

آقای قالیباف منتظر تصمیم جمعی است، خودش به تنهایی نمی خواهد تصمیم بگیرد.

از موتلفه، پایداری، ایثارگران و رهپویان سخن گفتیم، جبهه یکتا چه کار خواهد کرد؟ آیا به سمت حمایت از آقای جلیلی می رود؟

خیر، هیچ کدام از طیف های جبهه یکتا هم روی هیچ مصداقی تمرکز نکردند. البته من عضو تشکیلاتی جبهه یکتا نیستم و فقط در جلسه مجمع عمومی این مجموعه شرکت کردم.

برخی می گویند با نهی شدن آقای احمدی نژاد برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری، آقای روحانی دیگر رقیب جدی ندارد، نظر شما چیست؟

البته فکر می کنم این به نفع جریان اصولگرا تمام شد چون آقای احمدی نژاد مورد اختلاف در میان جریان اصولگرا بود و هیچ وقت اصولگرایان روی نام آقای احمدی نژاد به وحدت نمی رسیدند. در واقع یکی از مواردی بود که موجب اختلاف در جریان اصولگرا می شد و حالا این مسئله حل شده است. معتقدم الان زمینه و فضا برای وحدت میان اصولگرایان بیشتر است و چون آرای آقای روحانی 50 درصد آرای جامعه در سال 92 بود با توجه به اینکه نتوانست شعارهایش را در طول دوره چهار سال ریاست جمهوری اش عملیاتی کند، رأی آقای روحانی شکننده است پس جریان اصولگرا باید با امید بیشتری به پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری سال 96 نگاه کنند. اعتقاد دارم نه تنها آقای روحانی بی رقیب نشده است بلکه باید منظر رقیب جدی باشد.

طیف آقای احمدی نژاد نامزد گفتمانی معرفی می کنند یا مثل سال 92 اعلام خواهند کرد که نامزدی در صحنه انتخابات ریاست جمهوری ندارند؟

مجموعه هایی که با دولت نهم و دهم کار می کنند از جریان اصولگرایی هستند. گروهی در قالب پایداری راه خود را از ابتدای دولت دهم از آقای احمدی نژاد جدا کردند، جبهه یکتا نیز در پایان دولت دهم از آقای احمدی نژاد جدا شدند، اینها اعلام کردند که با جریان اصولگرایی بوده و خواهند بود و حرکت جمعی را تقویت می کنند. حالا خود آقای احمدی نژاد چه تصمیمی می گیرد چگونه در عرصه انتخابات ریاست جمهوری ورود یا خروج خواهد کرد، او باید جواب دهد، من خبری ندارم.

به نظر شما آقای احمدی نژاد از نامزد گفتمانی همچون آقایان الهام، نیکزاد یا ثمره هاشمی حمایت خواهد کرد؟

چون ارتباطی ندارم مطلع نیستم.

گفته می شود جبهه یکتا، پایداری و جریان آقای احمدی نژاد احتمال زیاد در حمایت آقای ضرغامی به اشتراک نظر می رسند، در اخبار هم می آمد که آقای ضرغامی رفت و آمدهایی به دفتر آقای احمدی نژاد داشت، آیا این طور است؟

خبر ندارم آقای ضرغامی به دفتر آقای احمدی نژاد دارد یا ندارد اما او از چهره های جدی و مطرح در جریان اصولگرا و ارزشی بوده و دارای گفتمان است البته هنوز نسبت به کاندیداتوری خودش چیزی نگفته است.

آیا می تواند نامزد مشترک سه گروه یادشده باشد؟

از الان نمی توان چیزی گفت.

اگر همچون سال 92 چند نامزد اصولگرا به صحنه انتخابات ریاست جمهوری وارد شوند با هم هماهنگ خواهند بود یا همان تجربه تقابل با یکدیگر را تکرار می کنند؟

سال 92 برخی کاندیداها توافق داشتند که با هم بیایند بعد به نفع یک نفر کنار بروند ولی این دوره شورای عالی اصولگرایی و ارزشی تصمیم می گیرد که یک نامزد بیاید و بقیه کنار بروند یا یک نفر کاندیدای اصلی باشد و بقیه به عنوان کاندیدای فرعی و پشتیبان گفتمانی او در صحنه بمانند.

نحوه تشکیل شورای عالی اصولگرایان که هنوز مشخص نیست؟

همه مجموعه هایی که الان فعالند وقتی نمایندگان شان کنار هم قرار می گیرند با راهنمای علما و روحانیت شورای عالی اصولگرایی تشکیل می شود.

این شورای عالی چه زمانی تشکیل خواهد شد؟

فعلا جلسات داخلی گروه های مختلف شروع شده است تا به شورای عالی برسند.

یعنی همه گروه ها به اینکه شورای عالی اصولگرایان تشکیل شود اتفاق نظر دارند؟

بله، رویکرد این را نشان می دهد برخی تصریح و برخی قبول کرده اند.
نظرات بینندگان