arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۹۴۱۴۹
تاریخ انتشار: ۰۹ : ۱۷ - ۰۴ مهر ۱۳۹۵

تولید برق از اسفناج

گروهی از محققان با استفاده از غشای بدست آمده از برگهای اسفناج موفق به ساخت یک دستگاه شدند که از آب می‌تواند برق و هیدروژن تولید کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
گروهی از محققان با استفاده از غشای بدست آمده از برگهای اسفناج موفق به ساخت یک دستگاه شدند که از آب می‌تواند برق و هیدروژن تولید کند.

به گزارش ایسنا به نقل از فیزورگ، این دستگاه که سلول بیوفوتوالکتروشیمیایی (BPEC) نام دارد، به تقلید از فرآیند فتوسنتز گیاهان و تنها با استفاده از نور خورشید به تولید برق از آب می‌پردازد.

این سلول به همراه غشاهای گیاهی، نور خورشید را جذب و به جریانی از الکترون تبدیل می‌کنند. محققان برای استفاده از فتوسنتز در تولید جریان برق، یک ترکیب مبتنی بر آهن ر ا به محلول خود افزودند

این ترکیب، واسطه انتقال الکترون‌ها از غشای زیستی به مدار الکتریکی است که منجر به ایجاد یک جریان برق در سلول می‌شود. این جریان برق همچنین می‌تواند از طریق افزودن نیروی الکتریکی از یک سلول کوچک فوتوولتائیک برای تبدیل به گاز هیدروژن هدایت شود که نور اضافی را جذب می‌کند.

این امر، تبدیل انرژی خورشیدی به انرژی شیمیایی را ممکن ساخته که با شکل‌گیری گاز هیدرون در سلول BPEC خیره می‌شود.

این انرژی همچنین در زمان لزوم با سوزاندن هیدروژن به گرما و برق تبدیل می‌شود. این روش مشابه شیوه استفاده از سوخت‌های هیدروکربن است، اما بر خلاف احتراق این گونه سوخت‌ها که با انتشار گازهای گلخانه‌ای همراه است، محصول جانبی احتراق هیدروژن، آب پاک است.

در نهایت، این سیستم شامل یک چرخه بسته آب به آب است که تبدیل ذخایر انرژی خورشید به گاز هیدروژن را ممکن ساخته و جایگزین پاک و پایداری را برای سوخت هیدروکربن فراهم می‌کند.

یافته‌های محققان در مجله Nature Communications منتشر شده است.
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان