arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۹۴۲۳۸
تاریخ انتشار: ۵۴ : ۲۳ - ۰۴ مهر ۱۳۹۵

نقشه مایکروسافت برای درمان سرطان تا ۱۰ سال دیگر

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
شرکت مایکروسافت برنامه‌ای بلند‌پروازانه و ۱۰ ساله برای خود تعیین کرده‌است: استفاده از علوم رایانه‌ای برای درمان سرطان.

اگرچه اين برنامه شامل پروژه‌هاي بلند‌پروازانه زيادي است، يكي از جالب‌توجه‌ترين طرح‌هاي پيشنهادي در آن شامل ايجاد ريز رايانه‌هايي از دي‌ان‌اي است كه مي‌توانند درون بدن انسان زنده بمانند و سلول‌هاي سرطاني را زير نظر گرفته و و با برنامه‌ريزي دوباره آنها را به سلول‌هاي سالم تبديل كنند.

به گفته كريس بيشاپ از مركز مطالعاتي مايكروسافت، ورود مايكروسافت به اين قلمرو علمي بسيار طبيعي است زيرا در زمينه علوم رايانه‌اي تخصص و تجربه بالايي دارد و آنچه در سرطان رخ مي‌دهد نيز يك مشكل محاسباتي است. اين تنها يك تشابه نيست،‌بلكه يك ديدگاه رياضياتي عميق است. زيست‌شناسي و محاسبات اصولي هستند كه شايد در نگاه اول هيچ شباهتي به هم نداشته‌باشند، اما در لايه‌هاي عميق‌تر ارتباطات بنياديني با هم دارند.

مايكروسافت براي به واقعيت تبديل كردن اين هدف گروهي از زيست‌شناسان و دانشمندان علوم رايانه‌اي از سرتاسر جهان را گرد هم آورده‌است تا روي جنبه‌هاي مختلف سرطان مطالعه كنند.

جزئيات اين پروژه هنوز نامشخص است اما يكي از اين گروه‌ها قصد دارد از فناوري فراگيري ماشيني و ديد رايانه‌اي براي ايجاد ديدگاهي بهتر از رشد تومورها براي راديولوژيست‌ها استفاده كند. به اين شكل مسير براي ايجاد نوعي ويژه‌تر و دقيق‌تر از طب شخصي‌سازي‌شده همواره خواهد‌شد.

گروهي ديگر درحال مطالعه روي الگوريتمي هستند كه مي‌تواند بهترين شيوه هجوم به تومورها را براساس نوع تومور مشخص سازد. همچنين گروهي ديگر در اين پروژه درحال مطالعه روي ايده رايانه‌هايي از دي‌ان‌اي هستند تا بتوانند سلول‌هاي سرطاني را درون بدن به سلول‌هاي سالم تبديل كنند.

ايده اصلي گروه آخر اين است كه هرزمان سلول‌هاي سرطاني خود را نمايان ساختند،‌ رايانه از حضور آنها آگاه شود و با ريبوت كردن يا خاموش و روشن كردن دوباره سيستم سلول‌هاي بيماري را از بين ببرد.

باوجود رويكرد‌هاي متفاوتي كه وجود دارند،‌ مايكروسافت مي‌گويد تمامي گروه‌ها رويكرد‌هاي مشابه علوم رايانه‌اي را دنبال مي‌كنند: يادگيري ماشيني و پردازش اطلاعات. زيرا به گفته اين شركت سرطان و ديگر فرايند‌هاي زيستي درواقع سيستم‌هاي پردازش اطلاعات هستند. در اين صورت، ابزارهايي كه براي مدلسازي و توجيه فرايند‌هاي رايانشي مورد استفاده قرار مي‌گيرند، مانند زبان‌هاي برنامه‌نويسي، گرد‌آورنده‌ها و مدل‌سازها براي مدلسازي و استدلال درباره فرايند‌هاي زيستي مورد استفاده قرار خواهند‌گرفت.

به گفته محققان، فراگيري ماشيني امكان تجزيه و تحليل بهتر ميليون‌ها فايل از داده‌هاي زيستي براي يافتن رويكرد‌هاي جديد درماني سرطان را براي آنها فراهم خواهد كرد،‌ فرايندي كه تا همين اواخر به صورت دستي انجام مي‌گرفت. اما اكنون فراگيري ماشيني قدرت آن را دارد كه سرعت اين فرايند را تاحد امكان افزايش دهد.

 
 
منبع: همشهری آنلاین
نظرات بینندگان