arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۹۴۶۶۵
تاریخ انتشار: ۲۶ : ۲۰ - ۰۶ مهر ۱۳۹۵

یادداشت رسایی درباره توصیه رهبری به احمدی‌نژاد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 نماینده مردم تهران در مجلس نهم نوشت: جانشین خمینی را بیش از 27 سال است که در کوران ها و طوفان ها آزموده ایم و جز هدایت در جاده انقلاب خمینی، چیزی ندیده ایم، برای همین او را خضر زمانه خود می دانیم.

حجت‌الاسلام حمید رسایی در یادداشتی نوشت:

بیان داستان حضرت موسی و عالمی که در روایات حضرت خضر معرفی شده، (آیات 60 تا 82 سوره کهف) از جمله درس آموزترین داستان های قرآن کریم است. موسی (ع) مأمور می شود تا از عالمی نکاتی را بیاموزد که قرآن او را این چنین معرفی کرده: «عَبْداً مِنْ عِبادِنا آتَیْناهُ رَحْمَةً مِنْ عِنْدِنا وَ عَلَّمْناهُ مِنْ لَدُنَّا عِلْما؛ بنده ای از بندگان ما که او را مشمول رحمت خود ساخته و از سوی خود علم فراوانی به او تعلیم داده بودیم.»

وقتی حضرت موسی به خضر(ع) رسید، پیشنهادش را برای همراهی با وی مطرح کرد؛ خضر(ع) نگاهی به حضرت موسی کرد و گفت: «باور نمی کنم در برابر تعلیمات من، صبر و شکیبایی داشته باشی! » ولی موسی قول صبر و شکیبایی داد.

در مدت همراهی این دو، موسی (ع) به اقدام حضرت خضر اعتراض کرد:
- سوراخ کردن کشتی،
- قتل نوجوانی بدون مقدمه
- تعمیر دیوار در شهری که مردمش با خضر و موسی رفتار بدی داشتند.

در هر سه مورد حضرت موسی به رفتار خضر اعتراض کرد و هر سه بار به او یادآوری شد که قرار بود تمرین صبر کند تا اینکه پس از سومین اعتراض، حضرت خضر، فلسفه تصمیماتش را برای او بیان کرد.

حضرت خضر باطن تصمیماتش را اینگونه بیان کرد:
- پادشاهی ظالم، کشتی های سالم را غصب می کرد. کشتی که متعلق به مستضعفینی بود، معیوب شد تا مورد توجه او قرار نگیرد.
- جوان مقتول فردی کافر و مرتد و اغواگر بود و مستحق اعدام، و بیم آن می رفت که پدر و مادرش را تحت فشار قرار دهد و از دین خدا بیرون برد.
- دیوار متعلق به دو نوجوان یتیم آن شهر بود که زیر آن گنجی متعلق به آنها نهفته بود؛ و باید محفوظ می ماند.

مطابق تفاسیر، از داستان موسی و خضر درس هایی آموخته می شود:

1 . برای قضاوت درباره رفتار بزرگی که به او اعتماد داریم، نباید عجله کنیم. فهمیدن دلایل بسیاری از امور، نیاز به فرصت و گذشت زمان دارد.
2 . حوادثی که در اطراف ما رخ می دهد، ممکن است ظاهر و باطنش یکی نباشد. هرگز نباید به برداشت ظاهری از رویدادی که برایمان ناخوشایند است، قناعت و عجولانه قضاوت کنیم؛ بلکه باید ماورای نتیجه ظاهری، منتظر نمایان شدن باطن آن هم باشیم.
3 . نمی توان حضرت موسی را به دلیل سئوالاتش ملامت کرد. در این داستان حضرت خضر بر اساس باطن حوادث که بواسطه علم الهی از آنها اطلاع داشته، عمل کرده اما موسی (ع) چون مأمور به ظاهر است، در صحت رفتارهای حضرت خضر دچار تردید می شود و البته در نهایت نیز تبعیت می کند. اما در این داستان قرآنی، توقع از موسی (ع) پایبندی به عهدی بوده که در ابتدای همراهی با خضر به آن متعهد شده است.

نتیجه : اکنون ما مواجهیم با تصمیمی از جانب سکاندار کشتی انقلاب اسلامی. او به صورت سربسته در درس خارج فقه خود، به بخشی از دلایل توصیه ای که به آقا احمدی نژاد داشته، اشاره کرد. برای بسیاری از فعالان این عرصه ـ مانند نویسنده این چند سطر ـ همین میزان برای همراهی کفایت می کند و قطعا پر قدرت تر از گذشته در راستای تحقق مطالبات رهبری انقلاب، قلم و قدم می زند.
ما جانشین خمینی را بیش از 27 سال است که در کوران ها و طوفان ها آزموده ایم و جز هدایت در جاده انقلاب خمینی، چیزی ندیده ایم، برای همین او را خضر زمانه خود می دانیم.
تصمیمات و توصیه های او را نه از روی هوا و هوس و نه از روی فشار و اجبار و نه سیاست بازی و سیاست ورزی بلکه بر اساس مصلحت جامعه اسلامی می بینیم.

اما شاید باشند دوستانی که در مثل این موارد، همچون موسی (ع) در برابر خضر، وقتی از باطن برخی از تصمیمات سکاندار انقلاب اطلاع نداشته باشند، براساس قواعد ظاهری، سئوالاتی در ذهنشان نقش ببندد.

این عزیزان نباید از یاد ببرند آن روز که در این جاده گام نهادند، به صبوری و شکیبایی خود در همراهی با ولی و رهبرشان تأکید داشتند. پس منتظر باشند تا حکمت برخی تصمیمات، بیش از الان برایشان هویدا شود تا عجله و نتیجه گیری بر اساس ظواهر، داستان آنها را به «هَٰذَا فِرَاقُ بَیْنِی وَبَیْنِکَ» ختم نکند.
منبع: تابناک
برچسب ها: خضر ، طوفان ، تفاسیر
نظرات بینندگان