arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۹۴۸۸۱
تاریخ انتشار: ۵۳ : ۲۲ - ۰۷ مهر ۱۳۹۵

واکنش روسیه به گزارش سقوط هواپیمای مالزی

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
روسیه به انتشار گزارش کمیته تحقیقات بین المللی درباره سقوط هواپیمای خطوط هوایی مالزی واکنش نشان داد.

بر این اساس، نمایندگان شرکت «آلماز آنتی» که از تولید کنندگان برجسته تسلیحات روسی به شمار آمده و سیستم های BUK که هواپیمای خطوط هوایی مالزی ( MH۱۷) پیشتر توسط آن ساقط شده بود را تولید می کند، هم زمان با انتشار گزارش اولیه کمیته تحقیقات بین المللی در هلند، گزارش فنی خود را ارائه کرد.

«آلماز آنتی» که شرکت تولید کننده سیستم های BUK است و هواپیمای خطوط هوایی مالزی ( MH۱۷) توسط این سیستم موشکی ساقط شده بود، در این باره اعلام کرد: کمیته تحقیقات بین المللی هلند (JIT) جزئیات فنی مربوط به بوئینگ ۷۷ خطوط هواپیمائی مالزی را مورد توجه قرار نداده است. سه شبیه ساز سقوط هواپیمای MH۱۷ نشان می دهد که این هواپیمای مسافربری توسط موشکی ساقط شده است که از شهر تحت کنترل اوکراین (Zaroschenskoye) و توسط نیروهای اوکراینی شلیک شده بود.

«آلماز آنتی» ادامه داد: نتایج منتشره کمیته تحقیقات بین المللی مشترک فاقد شواهد فنی کافی برای اثبات اتهام زنی به روسیه در هدف قراردادن این هواپیما است.

در ادامه گزارش فنی سقوط این هواپیما توسط شرکت «آلماز آنتی» تصریح شده است: شیوه تخریب MH۱۷  به وضوح نشان می دهد در صورتیکه هواپیمای مذکور از مناطق تحت کنترل نیروهای دونباس شلیک می شد، هواپیما از سمت راست آسیب می دید؛ در حالی که چنین آسیب دیدگی در گزارش کمیته مشترک هلند یافت نمی شود.

شایان ذکر است؛ کمیته تحقیقات مشترک ساعاتی پیش با اعلام نتیجه بررسی های خود اعلام کرده بود که هواپیمای مالزیایی با موشک BUK ساقط شده است؛ اما در گزارش به اینکه موشک مذکور از خاک روسیه شلیک شده است؛ هیچ اشاره ای نداشت.

لازم به ذکراست، پرواز خطوط هوایی مالزی که با ۲۹۸ مسافر حدود دو سال پیش از آمستردام عازم کوالالامپور بود بر فراز خاک اوکراین سقوط کرد و همه سرنشینان آن کشته شدند. ۱۹۳ نفر از سرنشینان این هواپیما از شهروندان هلند بودند.

دولت‌های غربی و اوکراین می‌گویند این هواپیمای بویینگ با شلیک شبه نظامیان جدایی طلب در شرق اوکراین سقوط کرده، اما مقامات مسکو، دولت اوکراین را مسئول می‌دانند.

پیشتر، دیمیتری پسکوف سخنگوی ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه اعلام کرد که هیئت تحقیقاتی هلند برای تدوین این گزارش با کارشناسان روس همکاری نکرده اند. به گفته پسکوف شواهدی که از سوی روسیه درباره ساقط شدن این هواپیما ارایه شده، اما به دلایلی که نمی دانیم چیستند، مورد بررسی قرار نگرفته است.
منبع: مهر
نظرات بینندگان