arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۹۵۰۳۴
تاریخ انتشار: ۵۶ : ۱۹ - ۰۸ مهر ۱۳۹۵

گولن: اردوغان پشت کودتای نافرجام قرار دارد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
فتح الله گولن در مصاحبه ای گفت رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه پشت کودتا بوده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان ، فتح الله گولن از مخالفان دولت ترکیه که از طرف مقامات این کشور به طراحی کودتای نافرجام ماه ژوئیه متهم شده است در مصاحبه با یک روزنامه آلمانی گفت رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه پشت این کودتا بود.

گولن در مصاحبه با هفته نامه دی زایت گفت کودتای نافرجام نظامی اخیر اصول دولت ترکیه و جنبش جهانی طرفدار گولن موسوم به «هیزمت» را افشا کرد. وی به این سخنان اردوغان اشاره کرد که کودتای 15 ژوئیه «هدیه ای از طرف خداوند» بود زیرا این شرایط را فراهم می کند که بتوان ارتش را پاکسازی کرد.

وی در پاسخ به این سئوال که آیا از نظر وی اردوغان پشت این کودتا قرار داشت یا نه گفت:«تا کنون من فکر می کردم این امر یک احتمال است ولی الان مطمئن شده ام.»

وی افزود اخیرا یک افسر ارتش ترکیه گفته است که در شب کودتا فرمانده ستاد مشترک و رئیس سازمان اطلاعات ارتش در مقر اصلی ارتش با هم دیدار کردند و می دانستند که قرار است بعدا چه اتفاقی روی دهد.

مقامات دولت ترکیه اعلام  کرده اند جاسوسی که به سازمان اطلاعات ملی این کشور مراجعه کرده بود سرنخی درباره این کودتا داد. فرمانده نیروهای مسلح ترکیه به همراه چندین فرمانده ارشد نظامی دیگر، به دست کودتاچیان ربوده شدند.

گولن در این مصاحبه افزود کودتا به اردوغان این فرصت را داد که هزاران نفر از مخالفان خود را از وزارتخانه ها، ارتش، پلیس و قوه قضائیه اخراج و وکلا، تجار، روزنامه نگاران و همسران افراد طرفدار گولن را بازداشت کند. وی افزود این امر چیزی است که می بایست از قبل هماهنگ شده باشد.

در دوره بعد از کودتا، حدود یکصد هزار نفر از پلیس، ادارات دولتی، ارتش و قوه قضائیه اخراج یا معلق شده اند. بیش از چهل هزار نفر دیگر نیز بازداشت شده اند.

مقامات اطلاعاتی ترکیه گفته اند طرفداران گولن را از مدت ها قبل از وقوع کودتا زیر نظر داشته اند و بسیاری از آنها را در آن دوره شناسایی کرده بودند.

گولن با تاکید بر فاصله خود با اردوغان گفت قبل از اینکه اردوغان در سال 2003 نخست وزیر ترکیه شود، آنها فقط چندین دیدار محدود داشتند. وی در این مصاحبه گفت:«بر خلاف آنچه که ادعا می شود نه من و نه دوستان من به اردوغان نزدیک نبودیم.»

گولن در تبعیدی خودخواسته در پنسیلوانیای آمریکا زندگی می کند. آنکارا از واشینگتن خواسته است این فرد را به اتهام دست داشتن در طرح کودتا به ترکیه مسترد کند.

وی گفت فکر نمی کند آمریکا وی را به ترکیه مسترد  کند ولی اگر واشنیگتن این تصمیم را بگیرد او خودش بلیط تهیه کرده و به ترکیه خواهد رفت.
منبع: باشگاه خبرنگاران
نظرات بینندگان