arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۹۵۰۴۲
تاریخ انتشار: ۰۱ : ۲۰ - ۰۸ مهر ۱۳۹۵

انگلیس: ایران یک فرصت بزرگ برای ما است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 «لیام فاکس» وزیر تجارت بین الملل انگلیس روز پنجشنبه در سخنانی در منچستر، از ایران به عنوان یک 'بازار بزرگ ' و یک 'فرصت بزرگ' برای کشورش به خصوص پس از خروج از اتحادیه اروپا، یاد کرد.

به گزارش ایرنا، لیام فاکس در حاشیه سخنرانی اش در شهر منچستر در مورد برگزیت، در پاسخ به سؤالی در مورد آینده روابط تجاری انگلیس با ایران به دنبال برجام گفت: 'ایران یک فرصت و بازار بسیار بزرگ برای ما ارائه کرده است.'

وی بابیان اینکه به دلیل مسایل بانکی همچنان در ارتباط با تجارت با ایران مشکلات خاصی وجود دارد، گفت اما به رغم این مساله ایران یک 'فرصت بزرگ' بشمار می آید.

لیام فاکس که از حامیان اصلی خروج از اتحادیه اروپا شمرده می شود همچنین در جریان سخنرانی اش در منچستر، بابیان اینکه 'حمایت گرایی ' هرگز به اقتصاد هیچ کشوری کمک نکرده است، مدعی شد که برگزیت یک فرصتی طلایی برای انگلیس به منظور تجارت با سایر بازارها از جمله بازارهای در حال توسعه، به عنوان یک عضو سازمان تجارت جهانی، فراهم خواهد ساخت.

وزیر تجارت بین الملل انگلیس با استقبال از فرصت ایجاد شده برای عضویت کامل کشورش در سازمان تجارت جهانی بعد از برگزیت، افزود: خروج از اتحادیه اروپا می تواند فرصت بهتری را برای انگلیس فراهم کند تا در تجارت آزاد بین المللی نقش بیشتری داشته باشد.

وی در همین حال اضافه کرد: هم انگلیس و هم اتحادیه اروپا منافعشان در ادامه روابط تجاری شان با یکدیگر بعد از برگزیت است و این اتحادیه هم اینک دارای مازاد بالای تجاری با انگلیس است و در صورت اجرای تعرفه های جدید ( بعد از برگزیت) مشخص است که چه کسی بیشترین صدمه را خواهد دید.

'لیام فاکس' در سخنرانی اش برخلاف نظر 'ترزا می' ، محورهایی را در مورد برگزیت ترسیم کرد که مبتنی بر 'خروج سخت' انگلیس از اتحادیه اروپا است.

وی گفت: عضویت کامل در سازمان تجارت جهانی به انگلیس کمک خواهد کرد تا بتوانند توافقات تسهیلات تجاری با طرف های تجاری اش منعقد کند که این مساله ضمن افزودن 70 میلیارد پوند به اقتصاد جهانی در طول سال، یک میلیارد پوند نیز به اقتصاد انگلیس سرازیر خواهد کرد.

اما سخنان لیام فاکس با انتقاد 'نیک کلگ' رهبر سابق حزب لیبرال دمکرات و معاون نخست وزیر سابق انگلیس دیوید کامرون مواجه شد .

نیک کلگ گفت: حقیقت این است که ترک اتحادیه گمرکی اتحادیه اروپا و بازار مشترک اروپایی بعد از برگزیت، صادرکنندگان و تجار انگلیسی برای صدور کالاهایشان به این اتحادیه با خطوط قرمز جدیدی مواجه خواهد ساخت .

وی گفت: لیام فاکس نیاز است که به صورت روشن در مورد آثار حقیقی برگزیت و خروج سخت از اتحادیه اروپا بر روی صادرکنندگان انگلیسی سخن گوید.

مردم انگلیس در همه پرسی 23 ژوئن ( سوم تیرماه ) رأی به خروج از اتحادیه اروپا دادند ولی تاکنون لندن مذاکرات برگزیت را با بروکسل و سایر اعضای این اتحادیه که متعاقب فعال کردن ماده 50 پیمان لیسبون صورت می گیرد، آغاز نکرده است.

انتظار می رود که در اوایل سال آینده میلادی دولت 'ترزا می' ضمن فعال کردن ماده 50 پیمان لیسبون که ناظر بر خروج اعضا از اتحادیه اروپاست، مذاکرات را بروکسل شروع کند.

در این میان حامیان ادامه حضور انگلیس در اتحادیه اروپا بر این باور هستند که این خروج بایستی نرم و همراه با گرفتن تضمین هایی برای ادامه دسترسی این کشور به بازار مشترک اروپایی باشد.
منبع: ایرنا
برچسب ها: اتحادیه ، گمرک ، تجار
نظرات بینندگان