arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۹۵۰۸۴
تاریخ انتشار: ۰۷ : ۲۳ - ۰۸ مهر ۱۳۹۵

ارزش ریال عربستان سقوط کرد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
ارزش واحد پول عربستان سعودی پس از رد وتوی باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا توسط کنگره این کشور و تصویب نهایی اخذ غرامت قربانیان 11 سپتامبر از عربستان سعودی سقوط کرد.

 واحد پول عربستان سعودی که در ماههای اخیر شرایط نوسانی را پشت سر گذاشته و مشکلات مالی عربستان موجب تضعیف آن شده بود روز پنجشنبه مجددا در برابر دلار روند نزولی داشت و به هر دلار معادل 3 ریال و 72 هلله رسید.

در همین رابطه شرکت جهانی سرمایه گذاری کامکو که دفتر آن در کویت است، با انتشار گزارش و ارائه تصویر تاریکی از کسری بودجه در کشورهای حوزه جنوبی خلیج فارس تاکید کرد: در این میان عربستان با 84 میلیارد دلار٬ به تنهایی 55 درصد رقم یاد شده را به خود اختصاص داد.

در این گزارش کویت٬ قطر و امارات در رتبه های پس از عربستان قرار گرفته اند.
در واقع می توان گفت هزینه های داخلی مشکل واقعی بحران مالی عربستان را تشکیل نمی دهند بلکه این بحران اساسا از تعهدات و دخالت های نظامی ریاض در یمن، سوریه، عراق و کمک های مالی مستقیم و غیرمستقیم عربستان به همپیمانانش در تجاوز علیه یمن نشات گرفته است.

جنگ در یمن و سوریه به دلیل انعقاد قراردادهای سنگین تسلیحاتی برای جبران میلیاردها دلار تلفات حاصل در جبهه ها٬ از نظر مالی و انسانی برای عربستان هزینه های گزافی به همراه داشته است.

عربستان سعودی در حال حاضر میلیاردها دلار در بانکهای آمریکا دارایی ذخیره کرده است و نگرانی مقامات ریاض از آن است که بلوکه شدن دارایی های عربستان در بانکهای آمریکا برای پرداخت غرامت به قربانیان حادثه 11سپتامبر به مشکل بزرگی برای سعوی تبدیل شود.

نکته حائز اهمیت دیگر اینکه سیاست اقتصاد ریاضتی در عربستان فقط تحمیل مالیات و کاهش حقوق کارمندان را در برگرفته است و سیاست ریخت و پاش خاندان حاکم بر این کشور را در برنگرفته است.

در همین رابطه باید به سفر تفریحی توریستی سلمان بن عبدالعزیز به همراه چهار هزار نفر به شهر طنجه کشور مغرب اشاره کرد که هزینه سرسام آور آن بالغ بر پنج میلیارد ریال سعودی بود.

عربستان سعودی تاکنون رسما در حملات تروریستی 11سپتامبر مقصر شناخته نشده و خودش نیز هرگونه نقشی در این رابطه را تکذیب کرده است. اما بسیاری از هواپیماربایان 11سپتامبر، اتباع سعودی بودند و بر سر 28 صفحه ای که از گزارش کمیته حقیقت یاب حادثه 11 سپتامبر به صورت محرمانه باقی مانده و گفته می شود در آن به نقش دولت های خارجی در این حادثه اشاره شده است نیز جنجال زیادی وجود دارد.

خانواده قربانیان حادثه 11سپتامبر معتقدند مطمئنا نکاتی در این 28 صفحه وجود دارد که سعودی ها حاضرند برای جلوگیری از افشای آن کل اقتصاد خود را نابود کنند.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان