arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۹۵۱۵۸
تاریخ انتشار: ۱۹ : ۱۴ - ۰۹ مهر ۱۳۹۵

اعتراض آیت الله گرامی به ورود زودهنگام طلبه های جوان به سیاست و سیستم آموزشی حوزه علمیه

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
حضرت آیت الله گرامی با اعتراض به سیستم آموزشی حوزه علمیه قم، پیش بینی کرد که با ادامه این روش، مرکزیت حوزه های علمی شیعه به زودی از قم به نجف منتقل شود.
 
استاد سطوح خارج حوزه علمیه قم در گفت وگو با شفقنا گفت: طلبه نجف الان آزادِ آزاد است؛ درست مانند سبک سابق حوزه؛ آنجا طلبه تحت محاصره گروه‌های خاص نیست که چرا اینجا رفتی یا نرفتی و یا اینکه چرا این حرف را زدی یا نزدی. الان طلبه ها محصور به عواملی هستند که خسارتهای زیادی دارد. نباید به طلبه گفت چرا سر این درس می روی یا چرا به فلان درس نمی روی. چرا چنین گفتی یا چرا چنین نگفتی.
 
آیت الله گرامی با اعتراض به «محقق پرور نبودن حوزه» گفت: نظم دادن این نیست که سیستم دانشگاه را بیاوریم در حوزه اجرا کنیم. حوزه شرایط و لوازم خاص خود را دارد. الزام طلبه برای اتمام درس در یک مدت مشخص«خیلی خیلی خسارت است». این روشی است که باعث شده بسیاری از دروس یا ناقص بماند و یا اینکه به صورت سطحی و در حد ترجمه متن‌ها خوانده شود. وی افزود :قبلا طلبه یک استاد را انتخاب می‌کرد و یک کتاب را از اول تا آخر محققانه می‌خواند؛ الان برخی از آشنایان ما که اتفاقا طلبه‌های با استعدادی هم هستند می‌گویند ما فلان کتاب را تا اینجا خوانده ایم و برای ترم بعد بقه اش را رها کرده ایم و از فلان جا شروع کرده ایم. این که روش در خواندن نیست.
 
استاد دروس خارج حوزه علمیه قم ادامه داد: سبک سابق حوزه هم از بعد روحی و معنوی و هم از بعد معنوی بسیار بهتر بود. قبلا طلبه استادان مختلفی را می‌دید و یک استاد را انتخاب می کرد و یک درس را تا انتها می‌خواند. اما الان طلبه ناچار است سر کلاس یک استاد بنشیند. بین استاد و شاگرد علاقه ایجاد نمی‌شود و شاگرد تحت تاثیر استاد نیست. این روش محقق پرور نیست. اشکال شاگرد و استادی در دروس حوزه بسیار مطرح بوده است اما الان شرایط به شکلی شکل گرفته که در بسیاری از دروس اصلا اشکال مطرح نمی شود.
وی  به تنوع درسهای ارائه شده به طلاب اشاره کرد و تصریح کرد: در حوزه علوم متعددی وجود دارد ولی انتخاب علوم را باید به خود طلبه واگذار کنیم تا رشته مورد علاقه را انتخاب کند نه اینکه یک برنامه متنوع به طلبه بدهیم و او را اجبار کنیم تا همه را بخواند.
 
آیت الله گرامی اعتبار علمی کتاب های تدریس شده در حوزه را عامل افزایش سطح علمی طلبه های سابق دانست و ادامه داد: طلبه اگر ادبیات می خواند باید بتواند مطلبش را به الفیه یا مغنی مستند کند. در بحث علمی نمی توان گفت من از صرف ساده مطلب نقل می‌کنم. یک وقتی در کنار قبر حضرت رقیه سلام الله علیها مجمع علمی بود که بنده وارد شدم. در بحث‌ها هر حرفی را که به کتاب‌های علمی استناد می‌دادیم همه می‌پذیرفتند. گاهی خودشان هم از آن بحث‌ها مطلع نبودند اما چون استناد به یک کتاب مطرح در سطح جهان بود می‌پذیرفتند.
 
توهین طلبه های جوان به برزگان افزایش یافته است
 
استاد سطوح خارج حوزه علمیه قم در انتقاد از کسانی که طلبه های جوان را برای ورود به مسائل سیاسی تشویق می کنند گفت: به هیچ عنوانی نباید طلبه های جوان را وارد مباحث سیاسی کرد. طلبه باید درس بخواند، شخصیت علمی او شکل بگیرد تا احساسی عمل نکند. طلبه که وارد بحث سیاسی می شود باعث توهین به بزرگان می شود و این توهین عمر او را بی برکت می کند. متاسفانه توهین به بزرگان توسط طلبه‌های جوان سطوح پایین، الی ماشاء الله زیاد شده است. امام در مسجد اعظم گفت توهین به بزرگان باعث منقطع شدن ولایت بین فرد و خدا می شود.
 
آیت الله گرامی خاطر نشان کرد: طلبه‌های جوان به بهانه لزوم سیاسی بودن درس نمی خوانند و این خیلی خسارت است. به طلبه های تازه وارد که از ما مشورت می گیرند می گوییم تا آغاز درس خارج ،فقط و فقط به دنبال درس باشند وقتی به درس خارج رسیدند می توانند اظهار نظر علمی داشته باشند.
 
استاد سطوح خارج حوزه علمیه قم آموزش احکام دین به مردم جامعه را وظیفه اصلی طلاب جوان دانست و گفت: مردم از طلبه توقع احکام دارند اگر نداند رئیس جمهور کنگو کیست عیب نیست، اگر تاریخ لوایح شش‌گانه مورد اعتراض را نداند عیب نیست اما اگر یک مساله دینی را نداند عیب است. گاهی می‌بینیم که طلبه معمم مساله نمازجماعت را نمی داند. حالا اگر بحث سیاسی یک بحث دینی مانند توهین به مقدسات است همه جامعه وظیفه دارند ورود پیدا کنند اما در غیر این صورت ابتدا طلبه وظیفه دارد برای مردم مساله بگوید، ما می بینیم که طرف سالهاست ازدواج کرده درحالی که ازدواجش باطل بوده، وظیفه طلبه آموزش این مسائل است.
نظرات بینندگان