arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۹۵۳۶۸
تاریخ انتشار: ۲۰ : ۱۶ - ۱۰ مهر ۱۳۹۵

بیش از یک سوم انگلیسی ها عربستان را در حملات 11 سپتامبر مقصر می دانند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
تازه ترین نظرسنجی موسسه «یوگاو/ YouGov» انگلیس نشان می دهد که بیش از یک سوم شهروندان این کشور بر این باورند که عربستان مسئول حملات 11 سپتامبر سال 2001 است.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، نتایج این نظرسنجی فقط چند روز پس از تلاش کنگره آمریکا در تصویب طرحی جنجال برانگیز در خصوص شکایت علیه این اقدام خشونت آمیز عربستان منتشر شده است.

نتایج نظرسنجی این موسسه که روز پنج شنبه منتشر شد، نشان می دهد که 38 درصد از انگلیسی ها موافق آن هستند که عربستان دست کم تا اندازه ای در این حملات نقش داشته است.

این نتایج نشان می دهد که فقط 5 درصد از 3 هزار و 244 نفر از شرکت کنندگان در این نظرسنجی فکر می کنند که عربستان «کاملا مسئول» این حملات است و فقط 14 درصد عربستان را «عمدتا مسئول» این حملات می دانند.

یوگاو در این نظرسنجی همچنین نظر شرکت کنندگان را درباره این پرسش جویا شد که آیا دولت انگلیس باید در روابط خود با عربستان بازنگری کند یا نه، که تقریبا یک سوم از شرکت کنندگان (32 درصد) پاسخ دادند که انگلیس باید «روابط دوستانه با حکومت عربستان را کاهش دهد». 35 درصد از شرکت کنندگان از حفظ روابط کنونی با عربستان ابراز رضایت کردند.

به نوشته اسپوتنیک، سپتامبر (شهریور) امسال، در حالی پانزدهمین سالگرد این حمله تروریستی برگزار شد که هنوز خانواده های قربانیان به تلاش خود برای افشای حقایق و محاکمه عاملان آن ادامه می دهند. بسیاری، طی سالها تلاش کرده اند با اعمال نفوذ بر سیاستمداران امریکایی این امکان را بیابند تا به صورت قانوانی افرادی همچون مقام های سعودی را که گمان می کنند مسئول مرگ تقریبا 3 هزار نفر در این حمله هستند، با استفاده از روش های قانونی به چالش بکشند.

نتایج کمیته مستقل تحقیقات درباره حمله 11 سپتامبر که یک سال پس از این حملات منتشر شد،حاکی است که 15 نفر از 19 هواپیماربای هواپیمای مسافربری شهروند سعودی بودند.

کنگره آمریکا هفته پیش، رای وتوی «باراک اوباما» رئیس جمهوری آمریکا را درباره طرحی عمیقا جنجال برانگیز و بی سابقه وتو کرد که به موجب آن برای نخستین بار خانواده های قربانیان حمله 11 سپتامبر می توانند از عربستان به دلیل نقشی که در این حملات داشته است، شکایت کنند.

مجلس سنای آمریکا با 97 رای موافق درمقابل تنها یک رای مخالف، به ابطال وتوی باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا در ارتباط با قانون شکایت قربانیان حادثه تروریستی 11 سپتامبر ازعربستان سعودی رای مثبت داد.

طرح «عدالت علیه حامیان تروریسم (JASTA) می تواند یکی از متحدان کلیدی آمریکا را در رابطه با تعهدات مالی ده ها میلیارد دلاری به خطر بیندازد.

«باراک اوباما» رئیس جمهوری آمریکایی بعد از رای کنگره، این تصمیم را «اشتباه» خواند و گفت، شکستن مصوبه شکایت از حامیان تروریسم، «الگوی خطرناکی» را برای شکایت افراد از دولت آمریکا در سراسر جهان ایجاد می کند؛ اظهاراتی که مورد تایید «جان برنان» رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) قرار گرفت و وی گفت که این طرح «تبعاتی جدی» برای امنیت ملی کشور خواهد داشت.

سازمان های مدافع حقوق بشر در سال جاری بارها عربستان را به نقض حقوق بشر و استفاده از سلاح های فروخته شده از سوی انگلیس برای کشتار غیرنظامیان در یمن متهم کرده اند.

«جرمی کوربین» رهبر حزب کارگر انگلیس این هفته در کنفرانس این حزب وعده داد که تغییر چشمگیری را در روابط کشورش با عربستان ایجاد خواهند کرد.

وی گفت آشکارا اعلام می کنم که در دولت حزب کارگر و در صورت وجود گزارش های معتبری درباره نقض حقوق بشر یا جنایات جنگی فروش تسلیحات به تعلیق در خواهد آورد که این روند با عربستان آغاز خواهند شد.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان