arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۹۵۵۲۵
تاریخ انتشار: ۵۲ : ۱۳ - ۱۱ مهر ۱۳۹۵

آقایان فراموش نکنید با تیم سوم جهان چه کردید!

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
تیم ملی فوتسال ایران در هشتیمن دوره جام جهانی توانست عنوان سومی را بدست بیاورد اما نباید فراموش کرد که این تیم با چه شرایطی راهی مسابقات شد.
 
پرونده هشتمین جام جهانی فوتبال بسته شد و به این ترتیب تیم ملی فوتسال آرژانتین توانست عنوان قهرمانی این دوره از مسابقات را کسب کند. روسیه در جایگاه دوم قرار گرفت و تیم ملی فوتسال ایران برای اولین بار در تاریخ فوتسال برنز مسابقات را از آن خود کرد. همچنین پرتغال نیز در جایگاه چهارم قرار گرفت. چهار تیمی که رتبه‌های اول تا چهارم را کسب کردند برای اولین بار بود که در جمع 4 تیم برتر فوتسال قرار می گیرند و نام خود را در جهان بر سر زبان‌ها می‌اندازند.

شاگردان محمد ناظم الشریعه در این دوره از مسابقات هر چند مرحله گروهی ناامید ظاهر شده بودند اما پس از رویارویی با برزیل و شکست این تیم امیدها را زنده کردند و تا جایی پیش رفتند که قهرمانی هم دور از دسترس نبود. در هشتمین دوره مسابقات 8 نکته کلیدی برای تیم ملی فوتسال ایران به وجود آمد که در زیر به آن اشاره می‌کنیم.

1- شروعی ناامید کننده

تیم ملی فوتسال ایران در مرحله ورودی با تیم‌ها اسپانیا، مراکش و آذربایجان هم گروه شد. شاگردان ناظم الشریعه در دیدار اول مقابل اسپانیا عملکرد خوبی از خود به نمایش نگذاشتند و با نتیجه 5 بر یک شکست خورد و در دیدار خود مقابل مراکش و آذربایجان هم عملکردی قابل قبول نداشت. مقابل مراکش 5 بر 3 به پیروزی رسید و در برابر آذربایجان با نتیجه سه بر صفر متوقف شد و حتی ایران در آستانه حذف در رقابت‌ها هم قرار گرفت اما با تساوی مقابل آذربایجان به عنوان تیم سوم راهی مرحله یک هشتم نهایی شد.

2- استارت انتقادها شروع شد

پس از این شروع ناامید کننده خبرهایی از فدراسیون به گوش رسید که برخی ها به دنبال تعقیب کادر فنی بودند حتی رئیس فدراسیون فوتبال در مصاحبه‌ای هم اعلام کرد که برخی‌ها در فدراسیون پس از شکست مقابل اسپانیا به دنبال برکناری محمد ناظم الشریعه بودند. این ناملایمتی‌ها تنها برای جام جهانی نبود بلکه برای قبل از شروع مسابقات نیز چندان حمایتی از تیم ملی و امکانات مورد نیاز آن صورت نمی‌گرفت.

3- دست خالی به جام جهانی رفتیم

تیم ملی در حالی راهی جام جهانی کلمبیا شد که در بازی‌های دوستانه ناموفق بود و تنها با حضور در تورنمنت تایلند و برگزاری بازی با ازبکستان به جام جهانی رفت این درحالی بود که حتی ملی پوشان سالن تمرینی مناسب هم در  اختیار نداشتند بازیکنان از توپ‌هایی که در اختیار آنها قرار گفته بود معترض بودند در واقع ما دست خالی راهی جام جهانی شدیم چرا که هیچ توجهی به این رشته و بازیکنان نمی‌شد و در واقع در مظلومیت کامل ملی پوشان آماده حضور در این مسابقات بزرگ شدند.

4- شگفتی خلق شد و مسئولان پیدا شدند!

تیم ملی ایران در مرحله حذفی به برزیل خورد که پر افتخارترین تیم فوتسال جهان بود و با 5 قهرمانی مدعی اصلی قهرمانی در این رقابت‌ها هم بود. نکته دیگر این بود که تیم ملی هیچ گاه مقابل برزیل به برتری نرسیده بود و همه اذعان داشتند که باید تلاش کنید با حداقل اختلاف مقابل برزیل شکست بخورید. اما شیرمردان ایرانی دست به کار بزرگی زدند و کمپین‌های فالکائو را شکست دادند و راهی مرحله یک چهارم نهایی شدند این جا بود که مسئولان ناگهان پیدا شدند با مصاحبه‌های مختلف و وعده و وعیدهای گوناگون هرچند دور از شان بازیکنان ، خودنمایی کردند.

5- شاگردان ناظم الشریعه در اخلاق پیروز شدند


اتفاقات ورزش و کارهایی که بازیکنان در زمین انجام می‌دهند به مراتب بیشتر از نتیجه‌ها در یاد و خاطره هواداران باقی می‌ماند. شاید هیچ وقت فراموش نشود که بازیکنان تیم ملی فوتسال پس از برد شیرین مقابل برزیل به جای شادمانی جشنی خداحافظی برای فالکائو ستاره نامدار برزیل گرفتند و او را روی دستان خود به هوا پرتاب کردند. اتفاقی که سایت فیفا نیز از آن به عنوان رفتاری اخلاقی و جوانمردانه یاد کرد و نام ایران را بر سر زبان‌ها آورد.

6- وعده وعیدهایی که فقط کار را خراب کرد!

تیم ملی ایران پس از دیدار مقابل پاراگوئه و حضور در جمع 4 تیم برتر جهان باید رودروی روسیه قرار می‌گرفت بازی های تیم ملی بسیار چشم نواز و فوق العاده بود و حتی خیلی از افرادی پیش از این امیدی به تیم ملی نداشتند هم حضور در دیدار فینال را دور از دسترس نمی‌دانستند. اما در این وسط بی درایتی مسئولان باعث شد که کار خراب شود در حالی که بازیکنان فوتسال هیچ گاه صحبت از پاداش و قراردادهای کم خود نکرده بودند اما مسئولان هم قدر این تیم را ندانستند و با صحبت‌هایی تنها تمرکز بازیکنان را برهم زدند. وقتی حضور در جمع 4 تیم از برتری یک تیم دیگر در مرحله مقدماتی جام جهانی کمرنگ تر دیده می‌شود اوج بی انصافی است و شاید همین موضوع هم باعث شد که تمرکز بازیکنان بر هم بخورد هرچند که ملی پوشان غیورمرد ایران در دیدار مقابل روسیه هم چیزی کم نگذاشتند و نزدیک بود این حریف را هم شکست بدهند اما با اختلاف یک گل مغلوب شدند و در دیدار رده بندی حاضر شدند.

7-  تاریخ سازی فوتسالی‌ها تکمیل شد

شاگردانان ناظم الشریعه که از همان ابتدا هدفگذاری خود را حضور در جمع 4 تیم برتر جام جهانی عنوان کرده بودند حالا به هدفشان رسیده بودند و به دنبال هر نوع شگفتی دیگری بودند این تیم یکدست همدل و دوست داشتنی در دیدار مقابل پرتغال هم عالی ظاهر شد و توانست حریف اروپایی خود را در ضربات پنالتی مغلوب کند و برای اولین بار در تاریخ فوتسال ایران مدال برنز را از آن خود کند. مدالی که شاید در این بی توجهی و این کمبودها رنگ طلا داشته باشد و ارزش آن بسیار بیشتر از این حرفها باشد.

8- حالا زمان تغییر نگاه‌هاست

تیم ملی فوتسال ایران با کسب عنوان سومی بار دیگر نام خود را بر سر زبان‌ها انداخت اما آن چیزی که مهمتر است این است که بتوانیم این موفقیت را حفظ کنیم کاری که دشوارتر از کسب آن بود. تا بار دیگر جام جهانی دوباره برگزار می‌شود و باید از هم اکنون فکری به حال تیم ملی بکنیم پولی که بتواند این موفقیت را ادامه دهد با خداحافظی محمد کشاورز باید به فکر جایگزینی مناسب برای افرادی چون او باشیم که دیگر نمی‌توانند در جام جهانی آینده او را همراهی کنند با  سرمایه گذاری تیم‌های پایه و برنامه‌ریزی‌های مدون می‌توان این موفقیت را حفظ کردو حتی باعث ارتقای آن شد چرا که ایران نشان داده پتانسیل بالایی در این رشته دارد. 
منبع: فارس
نظرات بینندگان