arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۹۵۵۲۷
تاریخ انتشار: ۵۹ : ۱۳ - ۱۱ مهر ۱۳۹۵

راز تحول در نتایج فوتسالیست‌های ایران چه بود؟

ایران در چهار بازی حذفی مهم جام جهانی فوتسال دو بار از حریفان عقب افتاد ولی تمام آنها را جبران کرد و در نهایت نخستین مدال تاریخ را گرفت که نکته اصلی در بازگشت آنها خونسردی مرد اول نیمکت بود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : اواخر شهریورماه سال گذشته فدراسیون فوتبال و کمیته فوتسال دست از لجبازی و تاکید به همکاری با خسوس کاندلاس پایان داد و این مربی اسپانیایی را از هدایت تیم ملی فوتسال ایران برکنار و سید محمد ناظم‌الشریعه که دستیار او و سرمربی تیم ملی امید بود جایگزین کرد.


ناظم‌الشریعه تغییر زیادی در نفرات ایران به وجود نیاورد ولی بهره‌گیری به موقع او از نفرات جوان و دعوت‌شان به اردوها و بازی‌های رسمی موجب شد پنج ماه بعد از سرمربیگری‌اش قهرمانی جام ملت‌های آسیا رقم بخورد و او عملکرد چشم‌گیری در شروع کارش داشته باشد.


این مربی شیرازی پس از قهرمانی در آسیا و کسب جواز صعود به جام جهانی کلمبیا تیمش را با اردوهای پیاپی داخلی آماده این مسابقات کرد و با وجود کمبود امکاناتی که وجود داشت نفرات و تیم خوبی به بازی‌های جهانی 2016 فرستاد.

 


ناظم‌اشریعه در جام جهانی نتایج ناامید کننده‌ای با شکست 5 بر یک از اسپانیا، پیروزی 5 بر 3 و نزدیک برابر مراکش و تساوی 3 بر 3 مقابل آذربایجان که موجب سوم شدن در گروه F شد، از خود بر جای گذاشت ولی روزهای خوش او و تیم ایران در مرحله حذفی آغاز شد؛ ایران در یک هشتم نهایی به برزیل قهرمان پنج دوره جام جهانی خورد و در بازی با این تیم که در طول مسابقه و وقت اضافه 4 بر 4 شد، سه بار عقب افتاد اما هر مرتبه با جبران نتیجه کار را به تساوی کشاند و در نهایت هم در ضربات پنالتی این تیم را شکست داد.


تیم ناظم‌الشریعه در مرحله یک چهارم برابر پاراگوئه هم دو بار عقب افتاد ولی مثل بازی برزیل نتیجه را برگرداند و در نهایت به پیروزی 4 بر 3 رسید؛ ملی پوشان فوتسال در نیمه نهایی هم دو بار بازی باخته مقابل روسیه را به تساوی کشاندند ولی در نهایت شکست خوردند.

 

در دیدار رده بندی جام جهانی فوتسال هم اتفاق سه بازی قبل برای ایران افتاد؛ دریافت دو گل در 48 ثانیه ابتدایی نیمه دوم مقابل پرتغال امید به کسب مدال برنز را کمرنگ‌تر از همیشه کرد ولی ناظم‌الشریعه با گرفتن کاملا به موقع وقت استراحت در همان لحظه و القاء کردن خونسردی خود به ملی پوشان نتیجه را دوباره مساوی کرد تا بدون وقت اضافه کار به پنالتی برود و در ضربات پنالتی ایران به مدال برنز برسد.


ناظم‌الشریعه همانطور که در عکس مشخص است پس از دریافت دو گل مقابل پرتغال نگران و مضطرب بود ولی با خونسردی و لبخند لحظات را به کنترل خود و تیم ایران درآورد تا نخستین مدال تاریخ جهانی برای فوتسال رقم بخورد.


البته دستیاران قوی و با دانش ناظم‌الشریعه مثل علی صانعی و محمد هاشم‌زاده و وجود بازیکنان با تجربه‌ای همچون محمد کشاورز، محمد طاهری و علی‌اصغر حسن‌زاده نیز نقش به سزایی در کسب مدال ایران داشت.

نظرات بینندگان