arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۹۵۶۵۵
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۰۸ - ۱۲ مهر ۱۳۹۵

گزینه اصول‌گرایان در نبود احمدی‌نژاد کیست؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
وقایع اتفاقیه: يک ماه پيش محمود احمدي‌نژاد با اصرار زياد توانست با رهبرانقلاب ديداري داشته باشد و درباره حضور خود در انتخابات رياست‌جمهوري سال 96 کسب تکليف کند که برخلاف تصور او، توصيه رهبري آن چيزي نبود که مطلوبش باشد؛ چراکه حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، احمدي‌نژاد را از آمدن به عرصه انتخابات نهي کرده بودند؛ با وجود اين، احمدي‌نژاد منويات ايشان را ناديده گرفت و به ادامه سفرهاي انتخاباتي خود ازجمله سفر به بوشهر و گرگان ادامه داد تا اينکه رهبر انقلاب هفته گذشته در درس خارج فقه، پشت بلندگو تأکيدات خود مبني بر صلاح‌نبودن حضور احمدي‌نژاد در انتخابات را اعلام کردند. 

احمدي‌نژاد بر خلاف ادعايي مبني بر اينکه هنوز تصميمي براي حضور در انتخابات رياست‌جمهوري ندارد، با سفرهاي زودهنگام انتخاباتي بارها نشان داده بود که از حذف‌شدن واهمه دارد و از ترس ديده‌نشدن، پيش از موعد انتخابات تحرکات و سفرهاي خود را آغاز کرده است و حتي براي مقابله با رد صلاحيتش، فرد جايگزيني را در آستين پرورانده بود و زمزمه‌هايي از معرفي نيکزاد و حتي اسفنديار رحيم‌مشايي به جاي او دهان به دهان مي‌چرخيد. 

البته پيش از اين خبرهايي مبني بر رد صلاحيت احمدي‌نژاد شنيده مي‌شد و اميري‌فر که در دولت دهم رئيس شوراي فرهنگي نهاد رياست‌جمهوري بود، در روزهاي گذشته با انتشار مطلبي در شبکه‌هاي اجتماعي از منتفي‌شدن حضور محمود احمدي‌نژاد در انتخابات 96 خبر داد و نوشت: بنابر اخبار غيررسمي، 10 نفر از اعضاي شوراي نگهبان در جلسه غيررسمي‌ای که داشته‌اند، نظرشان رد صلاحيت احمدي‌نژاد بوده است. 

گرچه قبل از تأکيدات رهبري، برخي اصول‌گرايان مدعي بودند احمدي‌نژاد تنها گزينه رأي‌آور جناح راست است و اصول‌گرايان چهره رأي‌آور ديگري در قد و قواره احمدي‌نژاد ندارند و برخي ديگر مانند امير محبيان، تحليلگر اصول‌گرا، هم معتقد بودند در صورت رأي‌آوردن ترامپ در آمريکا، احتمال روي‌کارآمدن احمدي‌نژاد قطعي مي‌شود، ولي صحبت‌هاي رهبري آب پاکي را روي دست همه ريخت. ايشان در درس خارج فقه خود گفتند: «يک آقايي آمد پيش من، من هم با ملاحظه حال، صلاح خود او و صلاح کشور به او گفتم در فلان قضيه شرکت نکنيد؛ نگفتم هم شرکت نکنيد، گفتم صلاح نمي‌دانم. انسان بايد آن چيزي را که مي‌بيند و مي‌فهمد به نفع برادر مؤمنش است، به او بگويد. ما هم صلاح کشور را بهتر از اغلب افراد آشنا هستيم هم آدم‌هايي که صدها جلسه با ما نشستند و برخاستند، بهتر از ديگران مي‌شناسيم. با ملاحظه حال مخاطب، به آقايي توصيه مي‌کنيم يک دوقطبي در کشور ايجاد مي‌شود؛ دو قطبي مضر است به حال کشور. من صلاح نمي‌دانم.»

 پس از توصيه روشن و شفاف رهبري درباره نيامدن احمدي‌نژاد به ميدان رقابت، 24 ساعت بعد احمدي‌نژاد در نامه‌اي چندخطي در پاسخ به اظهارات رهبر انقلاب نوشت که از نظر ايشان تبعيت  مي‌کند. 

حالا بعد از گذشت چند روز از اين ماجرا، روز گذشته سيدرضا تقوي، قائم‌مقام جامعه روحانيت مبارز، درباره منع احمدي‌نژاد از ورود به انتخابات گفته و اعلام کرده که منظور رهبر انقلاب از دوقطبي‌اي که ايجاد مي‌شود، اين است که بين نيروهاي وفادار به نظام و علاقه‌مند به خدمت به کشور ممکن است درگيري ايجاد شود؛ ازاين‌رو رهبري، احمدي‌نژاد را از ورود به انتخابات منع کردند. 

همچنين غلامرضا مصباحي‌مقدم، سخنگوي جامعه روحانيت مبارز، در مصاحبه‌اي با ايلنا درباره احتمال معرفي کانديدا از سوي احمدي‌نژاد، بيان کرد: «بعيد مي‌دانم حرکتي خلاف نظر رهنمودهاي رهبر انقلاب از سوي اصول‌گرايان صورت گيرد، اما باز هم نمي‌توانم در اين مورد که آيا حاميان آقاي احمدي‌نژاد کانديدايي را معرفي مي‌کنند يا خير، قضاوت کنم.»

او با بيان اينکه اين مسئله موضوعيت ندارد که کسي از ناحيه آقاي احمدي‌نژاد به ما معرفي شود، افزود: ما افراد را بررسي مي‌کنيم و کاري نداريم چه کسي آنها را پيشنهاد مي‌کند. احمدي‌نژاد حزبي ندارد که حزبش ميان اصول‌گرايان کرسي داشته باشد. 

همچنين محمد‌جواد فتحي، نماينده تهران در مجلس، در‌اين‌باره گفت: تجربه تلخ هشت‌ساله دولت احمدي‌نژاد براي مردم بس است. 

او در پاسخ به اين سؤال که با کناررفتن احمدي‌نژاد از گردونه انتخابات رياست‌جمهوري اصول‌گرايان يکي از گزينه‌هاي اصلي خود را از دست داده‌اند، بيان کرد: معلوم نيست که از ابتدا احمدي‌نژاد گزينه اصول‌گرايان براي انتخابات رياست‌جمهوري سال 96 بوده باشد. برداشت من اين است او پروپاگاندا راه انداخته بود ولي گزينه اصول‌گرايان شخص ديگري است. 

عضو فراکسيون اميد در مجلس گفت: اصول‌گرايان به نظرم  سه‌، چهار گزينه مطرح‌تر دارند که سعي مي‌کنند درباره آنها به جمع‌بندي برسند. 

او، ضرغامي رئيس سابق سابق صداوسيما، سعيد جليلي، قاليباف و علي‌اکبر ولايتي را گزينه‌هاي جدي اصول‌گرايان براي انتخابات رياست‌جمهوري دانست و تأکيد کرد: قطعا هيچ يک از اين افراد نمي‌توانند رقيب جدي براي دکتر روحاني در انتخابات پيش‌رو باشند. 

اين نماينده اصلاح‌طلب مجلس دهم در پاسخ به اينکه گزينه نهايي اصلاح‌طلبان براي انتخابات پيش‌روي رياست‌جمهوري چه کسي است، گفت: به طور يقين دکتر روحاني گزينه نهايي اصلاح‌طلبان براي انتخابات آتي است؛ چون فضاي حاکم بر اين جريان اين است  که کارهاي ناتمام اين دوره به اتمام برسد و بهترين گزينه براي اتمام اين پروژه‌ها، شخص آقاي روحاني است. نماينده تهران در مجلس خاطرنشان کرد: شرايط مطلوب موردنظر جريان اصلاح‌طلبي اين است که از آقاي روحاني و دولت فعلي عبور کنيم ولي مهم‌ترين وجهي که اصلاح‌طلبان را به سمت اين دولت و شخص دکتر روحاني متمايل مي‌کند اين است که يک دوره چهار ساله، دوره کاملي نيست و براي اتمام پروژه‌هاي نيمه‌تمام، بهترين گزينه خود آقاي روحاني است و بايد از او حمايت کرد. 

همچنين طيبه سياوشي‌شاه‌عنايتي با تأکيد بر تکليف رهبري به احمدي‌نژاد براي عدم حضور در انتخابات رياست‌جمهوري و تمکين احمدي‌نژاد از منويات ايشان گفت: طبيعي است که پس از توصيه رهبري، احمدي‌نژاد از حضور در انتخابات کنار بکشد ولي درباره گزينه‌هاي احتمالي اين جريان و افرادي که تاکنون مطرح شده‌اند، اگر نتايج کار و تجربه‌شان را بررسي کنيم به هيچ عنوان قابل رقابت با دکتر روحاني نيستند. 

عضو فراکسيون اميد تصريح کرد: البته در انتخابات رياست‌جمهوري معمولا در لحظات آخر گزينه‌اي براي رو کردن وجود دارد و ممکن است جريان رقيب هم  در دقيقه 90 برگ برنده خود را رو کند، ولي تاکنون افرادي که به‌عنوان نامزد و گزينه احتمالي مطرح شده‌اند، قابل مقايسه با دکتر روحاني نيست. 

سياوشي درباره احتمال حمايت اصلاح‌طلبان از روحاني گفت: گزينه نهايي اصلاح‌طلبان در انتخابات رياست‌جمهوري قطعا دکتر روحاني است. 

ابوالفضل موسوي، نماينده يزد، با اشاره به وجه ديگر سخنان رهبري و توصيه به احمدي‌نژاد گفت: در بيانات رهبري علاوه‌بر توصيه مبني‌بر نيامدن احمدي‌نژاد در رقابت انتخاباتي سال آينده، موضوع دوقطبي‌شدن انتخابات هم مطرح شد؛ بنابراين بايد به اين نکته توجه کرد که نظر ايشان بر دوقطبي‌نشدن انتخابات است. 

نماينده يزد، سعيد جليلي را يکي از اصول‌گراياني دانست که مي‌تواند گزينه احتمالي جايگزين احمدي‌نژاد باشد که برخي اصول‌گرايان نيز درباره او نظر مثبتي دارند. 

موسوي گزينه‌هاي احتمالي ديگر اصول‌گرايان براي رقابت سال آينده رياست‌جمهوري را علي لاريجاني، ولايتي، حدادعادل و قاليباف دانست. او اظهار کرد: ‌اگر قاليباف بتواند از مشکلات ايجاد شده در زمينه املاک نجومي و تحقيق و تفحص از شهرداري و واگذاري‌هاي غير‌متعارف شهرداري به سلامت عبور کند، مي‌تواند گزينه جدي‌تري از طرف اصول‌گرايان براي رقابت باشد. 

نماينده اصلاح‌طلب يزد درباره گزينه اصلاح‌طلبان در انتخابات پيش‌روي رياست‌جمهوري خاطرنشان کرد: به نظرم اصلاح‌طلبان بايد در اين دوره هم از آقاي روحاني حمايت کنند چون در حمايت اوليه مغلوب انتخابات نبودند و توانستند با حمايت از گزينه نهايي خود به خواسته حداقلي خود برسند. 

اين نماينده عضو فراکسيون اميد افزود: اصلاحات نيز بخشي از بدنه انقلاب هستند که در اين انتخابات هم با حمايت از دکتر روحاني وارد عرصه رقابت مي‌شوند؛ البته الان پيش‌بيني انتخابات سخت است ولي به دولتمردان و اصلاح‌طلبان و کساني که مي‌خواهند آقاي روحاني دوباره رأي بياورد، توصيه مي‌کنم حرف رهبري را گوش کنند و تا لحظه آخر کار کنند. مردم اگر عملکردها را ببينند قطعا دوباره به او رأي مي‌دهند. 

الياس حضرتي هم در‌اين‌باره خاطرنشان کرد: اصول‌گرايان با بحران نامزد مواجه هستند و ممکن است بخشي از عقلاي قومشان مثل جامعه روحانيت مبارز از دکتر روحاني حمايت کنند و آنهايي که تأکيد بر تک‌روي دارند، نامزدهاي ديگري را مطرح مي‌کنند. نه با اين هدف که رأي بياورند، بلکه فقط براي برند‌سازي و مطرح‌کردن و شناساندن آن به مردم، افرادي را نامزد مي‌کنند. 

اين نماينده اصلاح‌طلب مجلس ادامه داد: عزت‌الله ضرغامي هم مي‌تواند گزينه ايثارگران باشد که برخي اصول‌گرايان درباره او نظر مثبتي دارند. از طرفي هم بادامچيان و محمدنبي حبيبي چند بار خودشان را به حزب مؤتلفه عرضه کرده‌اند. زماني هم آقاي نيکزاد از طرف احمدي‌نژاد مطرح شده بود؛ بنابراين اصول‌گرايان با تکثر 10 تا 15 نفري مواجه خواهند شد که رفته‌رفته تعدادشان کمتر مي‌شود ولي قطعا به اجماع نظر و يک گزينه نهايي نمي‌رسند. 

مديرمسئول روزنامه اعتماد همچنين تأکيد کرد: قاليباف هم يکي از گزينه‌هاي پرشانس‌تر اصول‌گرايان بود که با طرح مشکلات شهرداري اين شانس کمرنگ شده است؛ البته اصول‌گرايان قطعا به اجماع نظر نمي‌رسند و در نهايت با هفت، هشت گزينه وارد ميدان رقابت مي‌شوند. 

حضرتي در ادامه گزينه نهايي و قطعي اصلاح‌طلبان در ميدان رقابت را روحاني دانست و گفت که اصلاح‌طلبان روي اين گزينه اجماع نظر دارند. 

نظرات بینندگان