arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۹۵۶۷
تاریخ انتشار: ۳۶ : ۱۱ - ۰۴ تير ۱۳۹۰

کشف نحوه ارتباط بن لادن با آی.اس.آی

یک روزنامه غربی با پرداختن به وسایل کشف شده در محل کشته شدن رهبر القاعده نوشت : کشفیات جدید نشان می دهد که شبه نظامیان گروه "حرکت المجاهدین" حلقه اتصال بن لادن با سرویس اطلاعاتی پاکستان بوده اند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
یک روزنامه غربی با پرداختن به وسایل کشف شده در محل کشته شدن رهبر القاعده نوشت : کشفیات جدید نشان می دهد که شبه نظامیان گروه "حرکت المجاهدین" حلقه اتصال بن لادن با سرویس اطلاعاتی پاکستان بوده اند.

به گزارش مهر به نقل از گلوب اند میل، روز پجشنبه اعلام شد از محل کشته شدن بن لادن در ابوت آباد یک دستگاه تلفن همراه بدست آمده که در این گوشی تلفن شماره تماس هایی از اعضای گروه شبه نظامی حرکت المجاهدین وجود دارد.

حرکت المجاهدین یکی از چند گروه شبه نظامی است که در زمان حمله اتحاد جماهیر شوروی در دهه 1980 میلادی به افغانستان، در پاکستان شکل گرفتند و به دلیل مبارزه برای منافع پاکستان در افغانستان و هند اکنون به عنوان شبه نظامیان مفید قلمداد می شوند.

به نوشته این روزنامه، با گذشت چند ماه از کشته شدن بن لادن هنوز پاسخ این سوال مشخص نشده که چگونه ممکن است رهبر شماره یک القاعده در ویلایی در نزدیکی بزرگترین مرکز آموزش نظامیان پاکستانی باشد و اسلام آباد از این موضوع بی اطلاع باشد.

این نکته مشخص شده که محل اقامت بن لادن در ابوت آباد متعلق به شبه نظامیان حرکت المجاهدین بوده و این گروه شبه نظامی نیز با ای.اس.آی مرتبط است بنابراین می توان گفت که بن لادن با واسطه با آی اس آی ارتباط داشته است.

به نوشته این روزنامه، پاکستان هنوز از این گروه های شبه نظامی که به آنها شبه نظامیان مفید می گوید استفاده می کند و از همین رو اقدامی برای محدود کردن آنها انجام نمی دهد .

از سوی دیگر روز گذشته آسوشیتدپرس، در گزارشی نوشته بود : القاعده در عملیات های خود تعدادی از مسلمانان را نیز کشته بود و همین امر موجب منفور شدن این شبکه در میان مسلمانان شده بود و از همین رو بن لادن قصد داشت با یک نام جدید و تعریف دوباره از حرکت القاعده، فعالیت های خود را بسط دهد که استفاده از شبه نظامیان پاکستانی یکی از اقدامات بن لادن در زمینه بود.

حرکت المجاهدین در سال 1984 میلادی با کمک ای.اس.آی و با هدف کمک به مجاهدین افغانی در مبارزه با اتحاد جماهیر شوروی شکل گرفت و هم اکنون رهبر آن "فضل الرحمان خلیل" است که از سال 1988 در این سمت حضور دارد. وی سابقه دوستی طولانی با بن لادن را داشته و مکاتبات وی با رهبر القاعده نیز موجود است.

این گروه اقداماتی همچون ربودن یک فروند هواپیمای مسافری خطوط هوایی هند در سال 1999 و مشارکت با طالبان افغانستان در حمله به مزار شریف در سال 1998 را در پرونده خود دارد. 

نظرات بینندگان