arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۹۵۶۷۷
تاریخ انتشار: ۰۱ : ۰۹ - ۱۲ مهر ۱۳۹۵

رونمایی از کتیبه ۳۰۰۰ ساله

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
ایسنا نوشت: از کتیبه 3000 ساله کشف شده در قله ایمام مریوان، امروز در حاشیه روز دوم همایش ملی مریوان، باستان شناسی و توسعه گردشگری رونمایی شد.

روز یک شنبه در حاشیه روز دوم همایش ملی مریوان، باستان‌شناسی و توسعه گردشگری از کتیبه سه هزار ساله‌ای که اخیرا در کاوش‌های باستان شناسی قله ایمام مریوان کشف شده بود، رونمایی شد.

محسن علوی، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کردستان در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: شهرستان مریوان به دلیل وجود گردشگری تجاری، گردشگری طبیعی و داشتن مرز رسمی با کشور عراق به عنوان قطب گردشگری استان شناخته می‌شود، اما متاسفانه تاکنون در مورد تاریخ شهر مریوان کنکاش نشده بود.

وی ادامه داد: کاوش‌های اخیر در قله ایمام و کشف کتیبه 3000 ساله، نشان می‌دهد که مریوان قدمت تاریخی دارد و وجود تپه‌های تاریخی می‌تواند گردشگران زیادی را به سمت خود جذب کند.

مدیرکل میراث فرهنگی کردستان در ادامه با بیان اینکه کتیبه‌ها از نظر سندیت، مهمترین اسناد تاریخی هستند، عنوان کرد: کتیبه کشف شده در مریوان 3000 سال قدمت دارد که به زبان آشوری بوده اما هنوز ترجمه نشده است. این کتیبه در حال حاضر در فرهنگسرای مریوان نگهداری می‌شود و بعد از مکاتبات اداری به معرض نمایش عموم در خواهد آمد.

نظرات بینندگان