arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۹۵۷۹۸
تاریخ انتشار: ۰۵ : ۱۶ - ۱۲ مهر ۱۳۹۵

هشدار پلیس به کلیک‌دزدها!/ حبس از یک تا پنج سال؛ در انتظار متقلبان کلیک

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رییس پلیس فتای مازندران اعلام کرد که کلاهبرداران کلیک دزد به موجب ماده 67 قانون تجارت الکترونیک و ماده 13 قانون جرایم رایانه ای، علاوه بر رد مال به حبس از یک تا پنج سال محکوم خواهند شد.

سرهنگ حسن محمدنژاد دراین‌باره گفت: بستر اینترنت و سهولت استفاده از آن باعث شد تا گرایش به سمت آن زیاد شود و تقریبا همه افراد ترجیح می دهند تا جایی که امکان دارد فعالیت های خود اعم از خرید، کسب اطلاعات و ... را در این بستر انجام دهند. به عنوان مثال دانشجویی که برای کارهای پایان نامه خود به دنبال مطلب می گردد، ترجیح می دهد به جای صرف وقت و هزینه و رفتن به کتابخانه، به اینترنت مراجعه و با تایپ کردن مطلب مورد نظر، هزاران هزار مطلب را جستجو و مطالعه کند.

وی افزود: گرایش روز افزون به اینترنت باعث شده کلاهبرداران از این فرصت ها استفاده کرده و تنها با چند کلمه پر کاربرد، کلیدواژه خاص که مد نظر کاربران است، آنها را به سایت های مختلف و البته نامرتبط هدایت و به نحوی موتورهای جستجو را به اشتباه بیندازند و در واقع کلیک دزدی انجام دهند.

بر اساس اعلام مرکز اطلاع‌رسانی پلیس فتا، وی اضافه کرد: این روند متقلبانه توسط برخی سایت ها و صفحات اینترنتی در اصطلاح عامیانه کلیک دزدی نامیده می شود و به قصد افزایش بازدید و کلیک خود اقدام به ایجاد صفات دروغین می کنند و برخی از سایت ها نیز برای جذب بازدید کننده بیشتر و ارتقای رتبه خود، به این ترفندها متوسل می شوند.

محمدنژاد همچنین گفت: اما افرادی که این کار را انجام می دهند باید بدانند از نظر حقوقی و قانونی، این عمل سایتها یک نوع کلاهبرداری رایانه ای است و به موجب مصوبه اخیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه، با سایت هایی که برای افزایش بازدید و ارتقاي رتبه کشوری و جهانی خود به حیله و تقلب متوسل می شوند و با سوء استفاده از کلمات کلیدی پر بازدید و تگ‌های پر کاربرد، کاربران را فریب می دهند و وقت و زمان و گاهی سرمایه آنها را هدر می دهند، برخورد خواهد شد.

رئیس پلیس فتا مازندران گفت: به موجب ماده 67 قانون تجارت الکترونیک و ماده 13 قانون جرایم رایانه ای، با کسانی که با توسل به هر گونه وسایل متقلبانه بازدید شوند، کاربران را به سایت هایی دیگر که مربوط نیست هدایت و برای خود منفعتی کسب کنند، علاوه بر رد مال به حبس از یک تا پنج سال محکوم خواد شد.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان