arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۹۵۸۶۳
تاریخ انتشار: ۴۲ : ۲۲ - ۱۲ مهر ۱۳۹۵

ریاض به واشنگتن هشدار داد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
هیئت وزیران عربستان ابراز امیدواری کرد که کنگره آمریکا گام‌های لازم برای جلوگیری از پیامدهای خطرناک و وخیم قانون جاستا را بردارد.

به گزارش  روسیا الیوم، هیئت وزیران عربستان اعلام کرد: امیدواریم که کنگره آمریکا گام‌های ضروری برای جلوگیری از پیامدهای وخیم و خطرناک قانون جاستا را بردارد.

هیئت وزیران عربستان همچنین در نشست امروز درخواست کمیسر عالی حقوق بشر برای تاسیس کمیته تحقیق بین المللی درباره نقض حقوق بشر در این کشور را رد و تاکید کرد که کمیته ملی یمن یکی از مهمترین تضمینها برای عدم رهایی از مجازات و محاکمه است.

هیئت وزیران عربستان همچنین حمله موشکی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن به کشتی جنگی امارات در نزدیکی بندر عدن که در پاسخ به تداوم حملات عربستان صورت گرفته بود را به شدت محکوم و آن را اقدامی تروریستی خواند.‬

پیش از این یک مقام در وزارت خارجه عربستان سعودی در واکنش به اقدام کنگره آمریکا به قانونی کردن «‌قانون عدالت علیه حامیان تروریسم» موسوم به جاستا، اظهار داشت: تصویب جاستا به منبع نگرانی زیادِ کشورهایی می‌شود که به تضعیف اصل مصونیت، به عنوان یک اصل حاکم بر روابط بین‌المللی از صدها سال پیش، معترض هستند.

مجلس نمایندگان آمریکا، چهارشنبه گذشته با اکثریت قاطع آراء به رد وتوی «باراک اوباما» رئیس‌جمهور این کشور، درباره طرحی رای داد که به خانواده‌های قربانیان حملات 11 سپتامبر اجازه می‌دهد از عربستان سعودی شکایت و دریافت غرامت کنند. نتیجه این رای گیری، 348 رای موافق در مقابل 76 رای مخالف بود که بیشتر از اکثریت دو سوم مورد نیاز برای لغو وتوی «باراک اوباما» رئیس‌جمهوری بود.

اوباما، ساعاتی پس از این تصویب، گفت: اگر ما مصونیت دولت‌ها در برابر شهروندان دیگر کشورها از بین ببریم، احتمالا مردان و زنان یونیفورم‌پوش ما در سراسر جهان در معرض اقداماتی از این دست قرار گیرند.

عربستان سعودی، که از متحدان اصلی آمریکا در خاورمیانه محسوب می‌شود، اما این قانون می‌تواند روابط دو کشور را تحت تاثیر قرار دهد. 15 نفر از 19عامل حملات یازده سپتامبر سال 2001 از اتباع عربستان سعودی بودند، اگرچه ریاض ارتباط آنها با حکومت عربستان را قویا رد می‌کند.
منبع: تسنیم
نظرات بینندگان