arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۹۶۱۲۹
تاریخ انتشار: ۲۲ : ۰۹ - ۱۴ مهر ۱۳۹۵

کسی حواسش به خوزستان نیست

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
نماینده ایذه گفت:‌ دولت برنامه بدهد و منابعی تامین کند و بگوید که برای کنترل شرایط گرد و غبار و ریزگردها می‌خواهد چه اقداماتی داشته باشد تا مردم خوزستان به سرطان و ده‌ها بیماری دیگر دچار نشوند. به هر حال منابع خوزستان را مصرف می‌کنند پس باید به محیط زیست استان ما نیز احترام بگذارند که البته این کار را انجام نمی‌دهند.

هدایت‌اله خادمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا،‌ در خصوص نحوه پیگیری نمایندگان استان برای رسیدگی به پدیده گرد و غبار خوزستان، اظهار کرد:‌ در حال صحبت و پیگیری هستیم ولی واقعیت این است که نتوانسته‌ایم پیگیری منجر به نتیجه‌ای داشته باشیم و می‌توان گفت هنوز کاری نکرده‌ایم.

وی ابراز عقیده کرد، انگیزه مقابله با پدیده گرد و غبار در دولت وجود ندارد وگرنه کمک می‌کرد تا جلوی این گرد و خاک که سال‌هاست وجود دارد، گرفته می‌شد. شاید توان آن نیز وجود ندارد و منابع مالی هم که تامین نمی‌شود و مجموع این موارد موجب شده که محیط زیست ما صدمه ببیند.

نماینده ایذه با اشاره به تخریب محیط زیست از سوی صنایع گفت: هنوز هم کنده‌های حفاری که شامل ده‌ها و صدها مواد شیمیایی است در نقاط مختلف روی زمین رها می‌شوند و با وزش باد، همین مواد شیمیایی به ذرات ریز تبدیل می‌شوند و مردم هم آنها را استنشاق می‌کنند.

وی اظهار کرد: سال‌ها به مشکل گرد و غبار رسیدگی نشد تا چنین وضعیتی به وجود آمد و تالاب‌ها، نخل‌ها و درخت‌ها در خوزستان از بین رفتند.

خادمی با بیان این‌که با محیط زیست بد کرده‌ایم، گفت:‌ بخشی از این موضوع به کشورهای همسایه و بخشی از آن نیز به خودمان برمی‌گردد. اگر دولت همت می‌کرد و علاقه‌مند بود، می‌شد با رسیدگی به تالاب‌های خوزستان، درختکاری و بسیاری طرح‌ها، جلوی این پدیده گرفته شود ولی انگیزه‌ای وجود ندارد و ما نمایندگان نیز هم آن‌طور که باید محکم بایستیم، نایستاده‌ایم.

وی با تاکید بر لزوم هماهنگی نمایندگان خوزستان در مجلس برای پیگیری وضعیت گرد و غبار یادآور شد:‌ به هر حال تا زمانی که ما نمایندگان به صورت پراکنده صحبت کنیم، نتیجه‌ای نمی‌گیریم و آنها نیز اهمیتی نمی‌دهند مگر این که گرد و خاک به تهران برسد و آن هم وقت تنها برای چند ساعت خانم ابتکار و دیگران به اهواز می‌آیند.

خادمی خاطرنشان کرد: دو ماه پیش که خانم ابتکار به اهواز سفر کردند، من هم جزو کسانی بودم که به نشانه اعتراض در جلسه با وی شرکت نکردم ولی این کارها جواب نمی‌دهد. 18 نماینده استان خوزستان باید همدل و بدون این که کوتاه بیایند با شجاعت بایستند و کارشان را انجام دهند و همان طور که دیگران از رییس جمهور می‌خواهند، ‌ما هم بخواهیم تا مشکل گرد و غبار حل شود.

وی با اشاره به بودجه در نظر گرفته شده برای خوزستان در سال 95، گفت:‌ بودجه‌ای که به استان خوزستان داده شده است، حتی ‌کمتر از بودجه‌ای است که در سال 89 به خوزستان داده شد، ولی برخی آقایان که در دولت مسئولیت دارند،‌ بودجه استان‌شان را 300 درصد نسبت به سال 94 افزایش داده‌اند و این جای عزادارای دارد.

نماینده ایذه اظهار کرد: در این زمینه ‌با آقای لاریجانی و رییس سازمان برنامه و بودجه صحبت‌هایی داشتیم ولی مشکل به این صورت حل نمی‌شود. به دوستان گفتم که باید به صورت محکم و برنامه‌ای بخواهیم که این بودجه تغییر کند. دلیل ندارد کسی که خودش در دولت مسئولیت دارد، ‌بودجه استان خودش را 300 درصد افزایش بدهد.

خادمی افزود:‌ بودجه‌ای که برای مردم شهرستان‌های ایذه و باغملک پیش‌بینی کرده‌اند معادل 11 هزار تومان برای هر نفر در ماه است، آن هم در بخش‌های مختلف؛ این یک توهین به مردم ماست. من در شورای اداری باغملک هم گفتم که این پول را نگیرید و برگردانید.

وی گفت: این وضعیت یعنی توجهی به منطقه ما وجود ندارد و نوع نگاه به استان خوزستان این است که همه چیز آن را ببرند و بعد هم به آن نرسند.

نماینده ایذه بیان کرد: ما باید از رییس جمهور بخواهیم که پاسخگو باشد ولی کدامیک از دوستان نماینده این کار را کرده‌اند؟ ما نماینده مردم و وکیل ملت هستیم نه وکیل‌الدوله ولی فکر می‌کنم که خیلی از دوستان اشتباه گرفته‌اند و فکر می‌کنند این‌که با دولت همراه باشی یعنی باید کاملا زیر بلیت دولت بروی؛ ولی کسانی که خودشان در دولت هستند، این‌گونه فکر نمی‌کنند.

وی افزود: ما نمایندگان مردم هستیم و دولت هم باید عدالت را در توزیع ثروت و توسعه متوازن رعایت کند ولی وقتی خود دولت وزیری را قرار داده است که تمام امکانات را برای استان خودش می‌برد و سایر استان‌ها را فراموش کرده است، دیگر نمی‌شود ساکت ماند. مردم ما را به مجلس فرستاده‌اند که برای منطقه کمک بگیریم.

خادمی گفت: اگر عدالت بود چرا بودجه برخی استان‌ها را 300 درصد افزایش دادند ولی بودجه خوزستان را کم کردند؟ ما هم هیچ اقدام متناسبی با چنین بی‌توجهی‌هایی نداشته‌ایم.

وی در پاسخ به این سوال که در حال حاضر چه تلاشی از سوی نمایندگان خوزستان برای رفع مشکل گرد و خاک و آلودگی هوا انجام شده است؟ اظهار کرد: نمی‌گویم تلاشی نشده ولی تلاش باید به نتیجه برسد و متناسب با خواسته باشد. باید از مسئول مربوط پرسیده شود که چرا که به منطقه من ظلم می‌کند و اگر شما وزیر هستید برای همه ایران هستید و معاون رییس جمهور برای تمام استان‌ها هستید. به هر حال اگر مماشت کنیم نتیجه‌اش این می‌شود که مردم فقیر می‌شوند.

نماینده ایذه با اشاره به اقدامات کوتاه‌مدت و بلندمدت لازم برای حل مشکل آلودگی هوای اهواز و سایر شهرستان‌های خوزستان تاکید کرد:‌ باید به سمت درختکاری و احیای تالاب‌ها برویم؛ مجموعه نفت تاثیر بسیار زیادی بر آلودگی محیط زیست و خاک ما دارد. هم‌چنین باید مذاکراتی با کشورهای همسایه داشته باشیم و آن بخش از گرد و خاک که از این کشورها می‌آید کنترل شود و آنها هم اقداماتی داشته باشند. گرد و خاک در دوران گذشته هم بود ولی کنترل می‌شد، اکنون رها شده است.

خادمی در خصوص وظیفه دولت و سازمان حفاظت محیط زیست جهت رفع مشکل گرد و غبار گفت: وظیفه اصلی بر عهده دولت و  سازمان حفاظت محیط زیست است و دیگر سازمان‌ها هم باید کمک کنند. وزارت نفت که در خوزستان فعالیت می‌کند باید حواسش به محیط زیست باشد و نباید آسیب بزند. باید پس از حفاری چاه‌های نفت، کنده‌های درون چاه را که آغشته به صدها مواد شیمیایی است به درستی دفن کند تا اتفاقی نیفتد؛ وزارت نفت در حال حاضر این کار را نمی‌کند و اگر چه شعار می‌دهند که مدیریت پسماند داریم ولی عملا این کار را نمی‌کنند.

وی افزود: به هر حال انگیزه‌ای نیست زیرا ما مردم خوزستان نگران وضعیت‌مان نیستیم؛ آیا مردم استان‌های دیگر می‌گذارند چنین کارهایی در استان‌شان انجام شود؟ آب کارون را برای همه جا می‌برند به جز خود خوزستان. کسی حواسش به ما نیست آن هم به این دلیل که خودمان حواس‌مان به خودمان نیست.

نظرات بینندگان