arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۹۶۳۵۵
تاریخ انتشار: ۲۱ : ۱۰ - ۱۵ مهر ۱۳۹۵

مدیرعامل پژو: جزییات پرداخت غرامت به ایران محرمانه است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
مدیرعامل پژو سیتروئن با بیان این‌که جزییات پرداخت غرامت به ایران محرمانه است، گفت: یش از ٤ میلیون پژو در خیابان‌ها و جاده‌های ایران حرکت می‌کنند.

هاشم يكه‌زارع، مدیرعامل ایران‌خودرو و کارلوس تاوارس، مدیرعامل پژو سیتروئن در يك نشست خبري به سوالات خبرنگاران پاسخ دادند.

تاوارس در پاسخ به سوالي درباره مشكلاتي كه پس از ترك پژو براي مصرف‌كنندگان در ايران ايجاد شد، گفت: نيت ما اين است كه براي مصرف‌كنندگان كيفيت و ايمني عالي و بهترين محصول را ارائه كنيم. آنچه براي ما اهميت دارد، اين است كه آينده بهتري را رقم بزنيم و امكاناتي را در ايران ايجاد كنيم.

وی متذکر شد: تمام تلاش خود را می کنیم که فناوری شرکت پژو را در اختیار قطعه‌سازان و تولیدکنندگان ایرانی قرار دهیم و این طور نیست که ما توجهی به انتقال فناوری نداشته باشیم. نقش ما به عنوان صنعتگر این است که کارهایی را رقم زنیم که بهترین خودرو را با راندمان بالا و کیفیت ارتقا یافته در داخل ایران تولید کنیم؛ چراکه ما از قدیم با ایران ارتباط داشته و همکاری های خوبی داشته‌ایم.

تاوارس در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اينكه آيا قواي محركه نیز در الگوي جديد داخلي‌سازي در نظر گرفته شده است؟ گفت: اين داخلي‌سازي كاملا در جريان قرارداد است و تاثير زيادي در كاهش آسيب‌هاي قرارداد دارد. در اين قرارداد به دنبال بومی‌سازی قطعات و قواي محركه هستیم.

يكه زارع نيز در پاسخ به سوالي درباره شراكت مجدد ايران خودرو و پژو، افزود: پژو فقط شریک ما نیست، بلکه با سایپا هم مذاکراتي داشته است. ما با سایر خودروسازان جهان در حال مذاکره هستیم و شاید بتوان گفت پژو و ایکاپ شریک اصلی ما نباشند.

‎برنامه صادرات ایکاپ

تاوارس در پاسخ به سوالي درباره برنامه صادرات ایکاپ گفت: ما می‌خواهیم گام به گام پیش برویم. اولین گام ما تولید محصولات جدید با فناوری‌های جدید در بازار ایران است. علاوه بر این، توانمندی‌های تامین‌کنندگان ایرانی را افزایش خواهیم داد.

‎وي گفت: همزمان برنامه‌ای برای صادرات تنظیم خواهیم داشت، اما ابتدا باید ارزش افزوده ایجاد کنیم که قطعا برنامه صادرات زمانی محقق خواهد شد که هزینه‌های تولید در ایران کاهش یابد.

‎تاوارس پاسخ به سوال ديگري درباره پرداخت غرامت به ایران اظهار كرد: ما امروز جمع شدیم که جوینت‌ونچر جدید را آغاز کنیم، بنابراین مشکلات قدیم حل شده است. البته ‎جزییات پرداخت غرامت به ایران محرمانه است. تلاش می‌کنیم که گذشته را پشت سر گذاشته و آینده جدیدی در ایران آغاز کنیم. در این زمینه انتقال‌های بزرگی برای تامین پروژه انجام داده‌ایم که پرداخت غرامت نیز جزو آن بوده است که البته محرمانه است.

تاوارس همچنین گفت: در تحریم‌های ایران، این شرکت خود قربانی بود و جلوی او برای همکاری با ایران گرفته شده بود ما هم مجبور بودیم به قوانین احترام بگذاریم و اگر احترام نمی‌گذاشتیم، مشکلاتمان بیشتر می شد.

مدیرعامل پژو سیتروئن خاطرنشان کرد: آن زمان مشکلات مالی شدیدی پیش روی شرکت پژو قرار داشت و این شرکت نمی‌خواست مسائلش بیشتر شود، بنابراین نمی‌توانستیم بدون حل اختلافات گذشته همکاری جدیدی با ایران شکل دهیم.

سهم بازار پژو در ایران

وی در پاسخ به سوالي مبني بر اینکه آیا پژو مانند رنو به دنبال تولید مستقیم در ایران است؟ اظهار كرد: سهم بازار پژو در ایران بسیار عظیم بوده و از آنجایی که خدمات پس از فروش و ایمنی برای ما اهمیت ویژه‌ای دارد، اگر بتوانیم این کار را خواهیم کرد.

تاوارس متذکر شد: سهم بازار پژو در ايران خيلي عظيم است. بيش از ٤ ميليون پژو در خيابان‌ها و جاده‌هاي ايران حركت مي‌كنند و ما به دنبال بهبود خدمات پس از فروش در ايران هستيم.

وی گفت: در اين جوينت ونچر با حداكثر سرعت محصولات جديد را توليد خواهيم كرد و مصرف كننده ايراني حق انتخاب دارد كه چه خودر‎یی بخرد.

تاوارس در ادامه در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه با توجه به اينكه پژو در زمان تحريم ها ايران را ترك كرده، در صورت نارضايتي شركاي آمريكايي خود از قرارداد با ايران، واكنش پژو چگونه خواهد بود؟ تصریح کرد: گروه PSA شركتي مستقل است و ايمان داريم كه همكاري بهترين راه براي حركت  به جلو است.

وي افزود: اگر امروز اينجا هستيم، حرف‌هايمان را با دوستانمان در دنيا زده‌ايم و در موضعي هستيم كه از رشد شركت  استقبال مي‌كنيم. نيت ما اين است كه در ايران حضور داشته باشيم و همكاري به صورت برد-برد باشد.

مدير عامل پژو سيتروئن تاكيد كرد: اكنون با همه شركاي جهاني گام هاي لازم و قانوني را برداشتيم.

یکه‌زارع نیز در این باره گفت: در رابطه با تحريم‌ها امروز حساب ايكاپ جدا است و سهم ايران‌خودرو و PSA هريك ٥٠ درصد است.

قطعه سازان در جلسات با پژو حضور داشتند

در ادامه، یکه‌زارع، مدیرعامل ایران خودرو در پاسخ به سوال خبرآنلاین درباره این‌که قطعه‌سازان می‌گویند در قراردادهای جدید، توان آنها در نظر گرفته نشده است؟ اظهار داشت: حداقل ٦٠ قطعه‌ساز خوب و بزرگ در جلسات ما با پژو حضور داشتند. ايكاپ كار خود را با هويت جديد شروع مي‌كند و با توجه به برنامه‌اي كه براي ساخت قطعات و توليد داخل دارد، مي‌تواند به بهره وري مورد نظر نيز دست يابد.

وی درباره سهم توليد داخل در اين قرارداد اظهار داشت: در همه صحبت‌ها در سال اخير بنا برنامه اين بوده كه در سال اول سهم توليد داخل ٤٠ درصد باشد و طي سه سال به ٧٠ درصد برسد.

یکه زارع در رابطه با افزایش سهم محصولات پژو در بازار ایران گفت: باید در این مورد بگویم ایران به هیچ عنوان محل جنگ خارجی‌ها نخواهد بود. ما تصمیم‌‌گیرنده اصلی بازار هستیم. در رابطه با ادامه تولید محصولات پژو از جمله 207، 206 و 405 نیز رویالیتی پرداخت می‌شود، اما ادامه تولید آن متوجه سیاست‌های کلی ایران‌خودرو است و ربطی به شرکت پژو ندارد.

نظرات بینندگان