arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۹۷۰۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۵۹ : ۱۵ - ۰۵ تير ۱۳۹۰

وزارت کشور: انتخابات برگزار شده در دولت نهم، قابل مقایسه با دولت های قبل نبوده!

رئیس ستاد انتخابات کشور گفت: قطعاً دشمنان برای انتخابات مجلس شورای اسلامی برنامه دارند که یکی از این برنامه‌ها مأیوس کردن مردم به منظور کاهش مشارکت عمومی در انتخابات است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رئیس ستاد انتخابات کشور گفت: قطعاً دشمنان برای انتخابات مجلس شورای اسلامی برنامه دارند که یکی از این برنامه‌ها مأیوس کردن مردم به منظور کاهش مشارکت عمومی در انتخابات است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی "انتخاب" Entekhab.Ir ، مرتضوی امروز در نشستی خبری افزود: اخلال در روند اجرای انتخابات و همچنین اعتمادزدایی از مسئولان اجرایی و نظارت بر انتخابات، از برنامه های دیگری است که دشمنان قسم خورده کشورمان از دیرباز در دستور کار خود دارند.

وی با تأکید بر اینکه نباید فرصتی برای بیگانگان و دشمنان فراهم کنیم گفت: انتخابات نقطه قوت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است و دشمنان می خواهند این نقطه قوت را به ضعف تبدیل کنند.

معاون سیاسی وزیر کشور در پاسخ به سوالی مبنی بر تأیید صلاحیت کسانی که در فتنه سال 88 نقش داشتند اظهار داشت: در رسیدگی به صلاحیت داوطلبان انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی نیز ملاک قانون است.

وی افزود: وزارت کشور مجری انتخابات است و ما برآنیم قانون را مو به مو اجرا کنیم و در اجرای قانون اهل مماشات و تعارف نیستیم.

مرتضوی گفت: هر کسی در هر نقطه ای چنانچه تخلفی انجام داده باشد قطعاً به صلاحیت او رسیدگی خواهد شد.

وی به مقایسه چهار انتخابات برگزار شده در دولت‌های نهم و دهم با دولت‌های قبل پرداخت و افزود: این انتخابات چه از حیث کمیت و چه از لحاظ کیفیت ارتقا داشته و این نشان دهنده اعتماد مردم به دولت و سلامت در انتخابات است

وزارت کشور قانون را مو به مو اجرا مي کند

رئیس ستاد انتخابات کشور گفت: در رسیدگی به صلاحیت داوطلبان انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی ملاک قانون است و وزارت کشور به عنوان مجری انتخابات، بر آن است که قانون را مو به مو اجرا کند.

مرتضوی در ادامه نشست خبری امروز خود افزود: انتخابات مظهر جمهوریت نظام جمهوری اسلامی ایران، و بستر مشارکت مردم در تعیین سرنوشت خود است.

معاون سیاسی وزیر کشور گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره با اتکا به آراء عمومی توانسته است به عنوان ام‌القرای جهان اسلام، طرحی نو در ارائه حکومت تقدیم کند.

وی افزود: بدون در نظر گرفتن انتخابات میان‌دوره‌ای یا دور دوم معمولاً هر سال یک انتخابات برگزار شده است.

مرتضوی گفت: همان گونه که امام خمینی (ره) فرمودند این نشان‌دهنده آن است که میزان رأی ملت است و مردم ایران تراز مناسبی در مشارکت همه جانبه به ثبت رسانده اند.

وی انتخابات را نقطه قوت نظام جمهوری اسلامی ایران دانست و افزود: برخی اوقات دشمنان قسم خورده و عناصر داخلی آنها به دنبال آن بوده‌اند که این نقطه قوت را به ضعف تبدیل کنند که به فضل الهی و هوشیاری مردم و رهبری عالمانه مقام معظم رهبری، دشمنان به خواسته خود نرسیده‌اند.

رئیس ستاد انتخابات کشور به برگزاری انتخابات مجلس خبرگان رهبری چهارم، انتخابات مجلس هشتم، انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستای سوم و انتخابات ریاست جمهوری دهم اشاره کرد و گفت: چهار دوره انتخابات در دولت آقای احمدی نژاد برگزار شده که با بررسی میزان مشارکت مردم مدعی هستیم که هم از حیث کمیت یعنی میزان مقایسه، و هم از لحاظ کیفیت یعنی زیبایی در برگزاری انتخابات ارتقا پیدا کرده است.

وی افزود: میزان مشارکت مردم در انتخابات مجلس هشتم 5 درصد و در سه انتخابات دیگر حدود 20 درصد رشد داشته که نشان دهنده مشارکت پذیری مردم و سلامت در انتخابات است. آقای مرتضوی آراء مردم را در جمهوری اسلامی ایران، معادل برشمرد و گفت: این بدان معناست که رأی عالی‌ترین مقام در جمهوری اسلامی ایران با یک روستایی در کنار مزرعه‌اش برابری می کند.

وی افزود: در بعضی کشورها که خود را محور دموکراسی می دانند برای تعدادی از صاحبان قدرت و ثروت نقش ویژه ای تعریف شده است.

 انتخابات مجلس نهم در 223 حوزه انتخابيه برگزار مي شود

رئیس ستاد انتخابات کشور گفت: با توجه به اصل 64 قانون اساسی و اینکه دولت می تواند هر 10 سال یک بار 20 نماینده به تعداد نمایندگان موجود اضافه کند، تعداد حوزه های انتخابیه از 207 به 223 حوزه انتخابیه افزایش پیدا خواهد کرد.

 مرتضوی در ادامه نشست خبری امروز خود با اشاره به اینکه فرمان آغاز انتخابات مجلس نهم در سوم دی صادر خواهد شد افزود: در آن روز فرمانداران مکلفند طبق قانون به برگزاری انتخاب هیئت های اجرایی اقدام کنند.

 وی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره تأکید رئیس مجلس شورای اسلامی بر برگزاری انتخابات در کمال صحت و سلامت گفت: آزموده را آزمودن خطاست.

معاون سیاسی وزیر کشور ادامه داد: چهار انتخابات در دولت نهم برگزار شده است که از نظر کیفیت و کمیت با انتخابات گذشته آن قابل مقایسه نیست.

وی با بیان اینکه بعید است مطالب به شکلی که در مطبوعات مطرح شده است، اظهار شده باشد افزود: با خود و خدای خود و با خون شهدا و با رهبری عزیزمان پیمان بسته‌ایم انتخابات را در اوج صحت و سلامت برگزار کنیم.

مرتضوی گفت: این اوج نادانی است که کسی آخرت خود را به دنیای دیگران بفروشد و این بی‌ارزش‌ترین معامله است.

وی افزود: حسب تاکیدات رئیس جمهور انتخابات در اوج صحت و سلامت برگزار خواهد شد.

مرتضوی درباره تشکیل کمیته صیانت از آراء گفت: اصولاً آنهایی که بحث کمیته یا کمیسیون صیانت از آراء را مطرح می کنند از ساز و کارهای قانونی برگزاری انتخابات اطلاع کافی ندارند.

وی افزود: خوشبختانه در قانون اساسی و سایر قوانین مربوط به انتخابات طوری طراحی و تعریف شده است که می توان گفت نظارت همگانی بر انتخابات وجود دارد. رئیس ستاد انتخابات کشور گفت: دولت به عنوان مجری پشتیبانی کننده انتخابات است و نقش برنامه ریزی برای اجرا را دارد.

وی افزود: اصولاً انتخابات را مردم برگزار می کنند و این گونه است که فرماندار 30 نفر معتمد، عادل، باتقوا و امانتدار را به هیئت های نظارت شورای نگهبان معرفی می کند و از بین این 30 نفر هفت نفر با رأی خودشان انتخاب می شوند و این افراد از مردم هستند. آقای مرتضوی گفت: در واقع اعضای شعب اخذ رأی مردم هستند که از صبح تا پایان وقت، پیوسته در شعب اخذ رأی حضور دارند.

وی اضافه کرد: علاوه بر آن، یک سیستم بر انتخابات نظارت می کند که واقعاً منحصر به فرد است که البته این سیستم به هیچ قوه‌ای وابسته نیست. معاون سیاسی وزیر کشور گفت: شورای نگهبان مسئول نظارت بر انتخابات است که شش نفر آن مجتهد عادل و شش نفر دیگر حقوقدان هستند که با ساز و کار قانونی و انتخاب رئیس قوه قضاییه و رأی اعتماد نمایندگان مجلس شورای اسلامی انتخاب می شوند.

وی افزود: ساز و کاری در قانون طراحی و تعبیه شده که دستگاه نظارت بر انتخابات در کشور ما واقعاً دستگاه مطمئن، موثر، بازدارنده، هدایت کننده و عدالت محور است.

 مرتضوی خاطرنشان کرد: شبهه هایی که درباره نظارت بر انتخابات مطرح می شود ناشی از ضعف اطلاعات این افراد است. وی همچنین به موضوع تغییر در تبصره 2 ماده 28 قانون انتخابات اشاره کرد و افزود: با تغییر شرط دارا بودن مدرک لیسانس به فوق لیسانس با احتساب اینکه یک دوره نمایندگی یک پایه تحصیلی محسوب می شود، تعدادی از نمایندگانی که در انتخابات میان دوره ای وارد مجلس شده بودند با مشکل روبه‌رو شده‌اند که این مشکل با توجه به دو تفسیر شورای نگهبان به عنوان مرجع اصلی تفسیر قانون اساسی و مجلس شورای اسلامی قابل رفع است.

رئیس ستاد انتخابات کشور در پاسخ به سوالی درباره برگزاری انتخابات مجلس نهم به صورت رایانه ای گفت: بر اساس قانون، هر مقدار از انتخابات را که بتوانیم رایانه ای برگزار کنیم، برگزار خواهیم کرد البته سعی ما بر این است که به صورت آزمایشی در تعدادی از حوزه ها تمام مراحل انتخابات را تمام رایانه‌ای برگزار کنیم. وی در پاسخ به این سوال که آیا تاکنون استانداری برای انتخابات مجلس نهم استعفا کرده است اظهار داشت: تاکنون از استانداران هیچ کس استعفا نکرده است هر چند تا نهم تیر مهلت قانونی وجود دارد. رئیس ستاد انتخابات کشور از استعفای نُه نفر از فرمانداران و بخشداران برای حضور در انتخابات مجلس نهم خبر داد.

خبرنگاری درباره حضور احزاب در انتخابات و فراهم کردن بستر لازم برای حضور آنها سوال کرد که آقای مرتضوی گفت: فکر می کنم انتخابات و قانون انتخابات بستر را برای همه داوطلبان فراهم کرده است. وی افزود: دولت هیچ گونه یارانه ای برای داوطلبان پیش بینی نکرده و پیش از این نیز چنین نبوده است و قانون برای همه افراد، عادلانه اجرا می شود.

مرتضوی گفت: هیچ محدودیتی برای احدی وجود ندارد و احزابی که دارای مجوز هستند می توانند فعالیت کنند. خبرنگاری پرسید: با توجه به اینکه در دوره های گذشته میز احزاب در ستاد انتخابات وزارت کشور برپا می شد، آیا این دوره نیز چنین چیزی وجود دارد؟ که رئیس ستاد انتخابات کشور در پاسخ گفت: ان‌شاءالله.

مرتضوی رسانه ها به‌ویژه رسانه ملی را در انتخابات دارای نقشی ویژه دانست و افزود: اینکه در انتخابات گذشته شاهد حضور 85 درصدی مردم بودیم نشان دهنده آن است که رسانه‌ها نیز نقش درخور توجهی در این موضوع داشته اند. وی از رسانه ها خواست مانند مجموعه انتخابات گذشته، در اطلاع رسانی سریع و صحیح، ستاد انتخابات کشور را یاری کنند.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۴
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۹:۵۷ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۵
0
0
کاملا صحیح است. مخصوصا تیتر خبر. انتخابات بی نظیر
نظرات بینندگان