arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۹۷۲۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۲ : ۱۶ - ۰۵ تير ۱۳۹۰

گاردين: کارگران خارجي در عربستان استثمار مي شوند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
روزنامه گاردین نوشت کارگران خارجی در عربستان در ازای پولی که برای خانواده هایشان می فرستند، تاوان بسیار بالایی به لحاظ ازار جسمی و روحی شان می پردازند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی "انتخاب" Entekhab.Ir ، این روزنامه در شماره امروز خود در اینترنت در گزارشی از جده عربستان نوشت: اندکی پس از سپیده صبح دهها هزار زن در شهر بندری جده در عربستان سعودی برای یک روز کاری چهارده یا شانزده ساعته عازم محل کار می شوند.

انها خدمتکارانی هستند که تقریبا همه انها اهل فیلیپین یا اندونزی اند و برای صد تا دویست پوند در ماه در انجا کار می کنند.

بیش از پانصد هزار از این پیش خدمتها در میان تقریبا نه میلیون کارگر خارجی در عربستان سعودی حضور دارند.

ماجرای پیش خدمتها به ندرت مورد توجه قرار می گیرد مگر انکه یک حادثه تکان دهنده جدید یکبار دیگر مشکلاتی را فاش سازد که بسیاری از انها با ان مواجهند.

اواخر هفته گذشته یک خدمتکار پنجاه و چهار ساله اندونزیایی به حکم دادگاه سرش با شمشیر قطع شد.

وی پس از سالها تحمل سوء رفتارهای کارفرمای زن و ممانعت وی از بازگشت خدمتکار به وطنش با حمله به وی منجر به مرگش شده بود. یک خدمتکار اندونزیایی دیگر نیز به علت کشتن اربابش که می گوید قصد تجاوز به وی را داشت،‌ با اعدام مواجه است. از جمله حوادث دیگر یک پیشخدمت سریلانکایی است که جای فرو رفتن ناخن های کارفرماهایش بر روی دست و پایش باقی است و پیشخدمت دیگری که اتوی داغ بر روی بدنش گذاشته بودند. هر سال هزاران خدمتکار از دست کارفرمایانشان در عربستان سعودی فرار می کنند.

انها که اغلب مورد سوء‌رفتارهای بدنی و روانی قرار می گیرند، در یک برزخ حقوقی قرار دارند.

در عربستان سعودی برای انکه کارگری بتواند ان کشور را ترک کند رضایت کارفرما لازم است. هفته گذشته گاردین از یک پناهگاه سری در جده که پنجاه زن در انجا توسط افراد خیرخواه مراقبت می شوند،‌ دیدن کرد- موارد دیگری از این مراکز در نقاط دیگری در عربستان وجود دارد.

زنانی که اغلب چند ماه در انجا می مانند به محض ورود اجازه ترک ان مراکز را ندارند و نمی توانند از تلفن همراه استفاده کنند.

شانزده نفر در یک اتاق می خوابند. با اینحال خدمتکارها این مراکز را بهتر از وضع قبل شان می دانند.

اکثر انها از فرار از دست کارفرمایانی می گویند که دستمزد شان را نمی پردازند و بسیاری نیز درباره سوء‌ رفتارهای بدنی، روانی و جنسی صحبت می کنند. ریاض اخیرا درخواست های مانیل را برای بیمه درمانی خدمتکارها و ارسال اطلاعات درباره کارفرمایان انها قبل از عزیمت شان رد کرد.

مقامات فیلیپین نیز از پذیرش کاهش حداقل دستمزد پیشخدمتها از چهارصد دلار در ماه به دویست دلار خودداری کردند. اندونزی نیز در پی اعدام هفته گذشته ان خدمتکار سفر شهروندانش به عربستان سعودی را متوقف کرده است. تعداد کارگران خارجی در عربستان روند صعودی داشته و از یک چهارم کل جمعیت ان در یک دهه قبل امروز به تقریبا یک سوم رسیده است.در عین حال میزان بیکاری جوانان در عربستان سعودی نزدیک به سی درصد است. معاون وزیر کار سعودی می گوید با توجه به جمعیت جوان این کشور به تولید شش میلیون و پانصد هزار فرصت شغلی نیاز است. دولت سعودی اکنون سعی دارد محدودیت های شدیدی در مورد تعداد خارجیانی که هر شرکت می تواند به کار گیرد اعمال کند و با به کارگیری کارگران خارجی طولانی مدت مقابله کند. با اینحال تحلیلگران می گویند بعید است سعودی ها به این زودی ها نیروهای جدیدی را به جای کارگران خارجی به کار گیرند.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
امنیت
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۱۴ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۵
0
0
بردگی به روش جدید در یک کشور باصظلاح مسلمان.
نظرات بینندگان