arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۹۸۳۵
تاریخ انتشار: ۰۷ : ۱۵ - ۰۶ تير ۱۳۹۰

عقب‌ماندگي بسیار فاحش پارس جنوبي

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سخنگوي كميسيون انرژي مجلس از تشريح روند پيشرفت كار در پارس جنوبي و مشكلات اين پروژه از سوي مسئولان وزارت نفت و پارس جنوبي در كميسيون متبوعش خبر داد و برخي مسائل در زمينه كندبودن پيشرفت كار در پارس جنوبي را استفاده از پيمانكاران چيني دانست.

به گزارش انتخاب به نقل از فارس، سيد عماد حسيني نماينده مردم قروه و سخنگوي كميسيون انرژي مجلس شوراي اسلاميبا اشاره به جلسه اعضاي كميسيون متبوعش، به ارائه گزارشي از اين جلسه پرداخت و اظهار داشت: در اين جلسه مسئولاني از وزارت نفت، پارس جنوبي و شركت پتروپارس حضور يافته و به ارائه گزارشي از روند پيشرفت پروژه پارس جنوبي پرداختند.

وي افزود: در اين جلسه نحوه پيشرفت پروژه پارس جنوبي از سوي اين مسئولان تشريح شد و در خصوص پروژه‌هايي كه قرار بود ظرف مدت 35 ماه به اتمام برسد، نيز توضيحاتي ارائه و مسائلي مطرح شد.

"در اين جلسه در خصوص پروژه‌هايي كه از خرداد ماه سال گذشته شروع شده نيز توضيحاتي ارائه شد؛ پروژه‌هاي پارس جنوبي ارزش گازي قابل برداشت و استخراج بين 4 تا 5 هزار ميليارد دلار دارند و پارس جنوبي داراي 30 فاز است كه بر اساس گزارش ارائه شده از سوي اين مسئولان، برخي از فازهاي پارس جنوبي تا سال 91 به توليد زودهنگام خود خواهد رسيد. "

وي با بيان اينكه انتظار اين است كه همه فازهاي پارس جنوبي تا سال 93 نهايي شوند، تصريح كرد: اعضاي كميسيون انرژي در اين جلسه نقطه‌نظرات و پيشنهاداتي داشتند كه آنها را بيان كردند.

سخنگوي كميسيون انرژي مجلس بر همين اساس متذكر شد: در حالي كه طبق برنامه‌ريزي انجام شده بايد تاكنون 30 درصد پيشرفت در پروژه‌هاي پارس جنوبي مي‌داشتيم، اما اين پيشرفت در حد قابل قبول نبوده و اختلاف فاحشي با ميزان مورد نظر وجود دارد كه طبق گزارش ارائه شده از سوي مسئولان مذكور ميزان اين پيشرفت تا به امروز بسيار كمتر از 30 درصد بوده است، بنابراين بايد بدانيم كه اگر با اين روند پيش رويم، اتمام پروژه‌هاي پارس جنوبي بسيار طولاني خواهد شد.

به گفته وي، برخي مشكلات در زمينه كندبودن پيشرفت كار در پارس جنوبي به پيمانكاران چيني برمي‌گردد چرا كه به نظر مي‌رسد اين پيمانكاران توان ادامه مسير را نداشته باشند و بايد در خصوص آنان تجديدنظري انجام شود و اين موضوع باعث يكسري عقب‌ماندگي‌ها در اتمام پروژه پارس جنوبي شده است.

سيد عماد حسيني همچنين تصريح كرد: با توجه به تحريم‌هاي بين‌المللي كه عليه ايران وجود دارد، ما نمي‌توانيم متخصص يا پيمانكار از ديگر شركت‌هاي كشورهاي دنيا براي كار كردن روي پروژه پارس جنوبي به ايران دعوت كنيم و به همين دليل مشكلاتي در اين زمينه وجود دارد و ما مجبور به استفاده از پيمانكاران چيني هستيم.

وي ادامه داد: در اين جلسه مقرر شد فاز 12 پروژه پارس جنوبي كه بسيار مهم است تا مهر ماه سال جاري به توليد زودهنگام برسد.

اين نماينده مجلس در خاتمه از مطرح شدن موضوع ادغام وزارت نفت با وزارت نيرو طي چند ماه اخير سخن به ميان آورد و گفت كه مطرح شدن موضوع ادغام وزارت نفت با نيرو بسيار در كند شدن روند كار در وزارت نفت و پارس جنوبي تأثيرگذار بود و روحيه و انگيزه كاركنان اين وزارتخانه تا حدودي تحت تأثير اين موضوع قرار گرفت كه اثرات مطرح شدن اين ادغام در داخل صنعت نفت نيز امروز ديده مي‌شود.

نظرات بینندگان