arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۹۸۳۹
تاریخ انتشار: ۴۱ : ۱۵ - ۰۶ تير ۱۳۹۰

داد شهروندان از آشفته بازار كرايه‌ها

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
شوراي اسلامي شهر تهران با اصرار نرخ كرايه‌ها را افزايش داد. مسئولان ابتدا به مردم وعده دادند كه فقط كرايه‌ها 15 درصد افزايش مي‌يابد اما شاهديم در برخي از خطوط اتوبوسراني كرايه‌ها بيش از 90 درصد افزايش يافته و همين امر باعث گله‌مندي شهروندان شده است.

به گزارش انتخاب؛ افزايش كرايه اتوبوس و مترو در سال 90 منتفي است؛ مبناي افزايش كرايه ها تنها افزايش قيمت سوخت بود؛ افزايش 15درصدي نرخ كرايه تاكسي ها در سال 90 امكان ندارد؛ اين جملات تنها بخشي از تيترهايي بود كه از اواخر سال گذشته تاكنون به اخبار داغ برخي رسانه‌ها تبديل شده و همچنان هم ادامه دارد زيرا اين موضوع يكي از مباحثي‌ست كه براي جمع كثيري از مردم حائز اهميت است. با اجراي هدفمند شدن يارانه‌ها از سال گذشته شوراي شهر تهران تصميم گرفت در حوزه حمل و نقل عمومي كه بايد تاكسي را از آن مستثني دانست در سال 89 افزايشي نداشته باشند و اين افزايش با 3 ماه تأخير امسال اجرايي شود.

* افزايش نرخ كرايه‌ها به دليل اصرار شوراي اسلامي شهر تهران بود

فرمانداري با تعيين مصوبه شورا مبني بر افزايش نرخ كرايه‌ها مخالفت كرد ولي در نهايت با اصرار شورا بر اينكه مصوبه مذكور منطقي است و همه ضوابط را براي تعيين نرخ سنجيده‌، دولت براي اجرا راضي شد؛ اين درحالي است كه وزير كشور و استاندار تهران از طرق مختلف و بارها اعلام كرده بودند با افزايش كرايه‌ها مخالفند و از اجراي آن جلوگيري مي‌كنند.

علاوه بر محقق نشدن اين امر، افزايش كرايه‌ها مطابق نظر شوراي شهر اعمال شد و شاهد ايجاد موجي از گله‌مندي شهروندان نسبت به اين مصوبه و اجراي نادرست آن شديم.

آنچه در اين بين مشهود است سوق دادن افكار عمومي برخي مسئولان به سمت افزايش نرخ كرايه اتوبوس‌ها است در حالي كه اوضاع نرخ كرايه‌هاي تاكسي نيز از قائده گله‌مندي شهروندان مستثني نيست.

نرخ كرايه‌ اتوبوس‌ و تاكسي به شكل نا‌متعارفي افزايش يافته ولي اظهارات مسئولاني چون رئيس شوراي شهر و استاندار تهران، تنها حول محور نرخ كرايه اتوبوس‌ها قرار دارد.

مرتضي تمدن استاندار تهران در جلسه هفته گذشته شوراي عالي استان‌ها گفت: قرار بود افزايش نرخ كرايه اتوبوس‌ها 25 تومان باشد ولي متأسفانه در برخي مسيرها تا 110 تومان نيز افزايش نرخ ايجاد شده كه اين مسئله خلاف مصوبه نرخ‌هاي تعيين شده است.

مهدي چمران رئيس شوراي اسلامي شهر تهران نيز درباره اجراي نادرست مصوبه شورا در اين زمينه واكنش شديدي نشان داد و گفت: افرادي كه به نرخ كرايه‌شان بيش از آنچه شورا تعيين كرده بيفزايند بايد آن را اصلاح كنند چراكه در غير اين صورت با آنها برخورد خواهد شد اين در حالي است كه محمدباقر قاليباف شهردار تهران معتقد است كه نرخ‌ها بر اساس مصوبه شوراي شهر اجرايي شده و هيچ گونه تخلفي صورت نگرفته است.

اين موضوع مسئولان مربوطه را بر اين داشت تا با تشكيل جلسه‌اي مشترك آن را حل كنند ولي تنها راه حلي اين جلسه استفاده از اتوبوس‌هاي ميان‌راهي براي مسيرهاي طولاني شد تا بتوان از اين طريق مشكل دريافت كرايه از مسافران را برطرف كرد.

مسئولان با تشكيل جلسه و در قالب مصاحبه به اين موضوع توجه‌ ويژه‌اي نشان دادند غافل از اينكه نابساماني ديگري در زمينه دريافت كرايه تاكسي‌ها هم شهروندان را درگير خود كرده است.

*‌افزايش كرايه‌ تاكسي‌ها چند مرتبه در سال

متأسفانه اجراي نادرست مصوبه شورا محدود به نرخ كرايه اتوبوس نمي‌شود بلكه دامنه وسيع‌تري دارد و چند مرتبه در سال گريبان‌گير كرايه تاكسي‌ها نيز مي‌شود؛ معضلي كه هيچ‌گاه در تهران حل شدني نيست.

شوراي شهر براي تاكسي‌هاي گردشي كرايه ورودي تعيين مي‌كند و تاكسيران‌ها موظفند با پايه قرار دادن آن نرخ، بر حسب مسافتي كه طي مي‌شود بر كرايه بيفزايد ولي شوراي شهر تهران به اين مسئله توجه نكرده است كه هيچ‌گاه اين مصوبه اجرا نشده و تاكسيران‌ها مطابق ميل خود كرايه تعيين مي‌كنند.

از آنجايي كه اعضاي شوراي شهر تهران تا به حال براي تردد خود از تاكسي‌ استفاده نكرده‌اند در جريان نيستند كه از سال گذشته يعني بعد تعيين نرخ شورا، شهروندان براي كوتاه‌ترين مسير 300 تا 400 تومان كرايه مي‌پردازند در حالي كه اين رقم بر اساس مصوبه شورا بايد حدود 200 تا 250 تومان باشد.

تاكسيران‌ها هميشه از 100 تا 300 تومان از مصوبه شوراي شهر جلوتر هستند و كرايه‌اي را از مسافران دريافت مي‌كنند كه شورا يك يا 2 سال ديگر مصوب خوهد كرد؛ در اين بين نيز تنها جمله " با متخلفان برخورد مي‌شود " از زبان مسئولان شنيده مي‌شود برخوردي كه اگر هم صورت مي‌پذيرد تأثير و بازدارندگي ندارد.

با افزايش 15 درصدي كرايه‌ تاكسي‌ها كه از ابتداي تير اعمال شد دوباره موجي از گله و نارضايتي شهروندان با كرايه‌هايي كه تاكسيران‌ها تعيين مي‌كنند، ايجاد شد.

*غافلگيري مردم با نرخ‌هاي تخيلي جديد كرايه‌ها

اگرچه بسياري از تاكسيران‌ها پيش از صدور مجوز افزايش نرخ،‌ كرايه‌ها را زياد كردند ولي آنهايي كه خواسته يا ناخواسته تا ابتداي تير افزايش نرخي نداشتند از صبح روز چهارشنبه 100 تا 200 تومان به كرايه‌هاي خود افزودند و حسابي مردم را با نرخ‌هاي تخيلي جديد غافلگير كردند.

* مسئولان فقط بلدند كرايه تعيين كنند

مريم دانشجوي 26 ساله‌اي كه از ميدان امام حسين تا ميدان انقلاب را با تاكسي طي مي‌كند مي‌گويد: وضعيت اتوبوس‌ها افتضاح است و براي معطل و له نشوم از تاكسي استفاده مي‌كنم ولي ديگر از پس كرايه‌‌هاي تاكسي برنمي‌آيم.

وي ادامه مي‌دهد: تهران ديگر جاي نفس كشيدن و زندگي نيست؛ ديروز از ميدان امام حسين تا ميدان انقلاب 1200 تومان كرايه دادم در حالي كه از اواخر سال گذشته كرايه اين مسير 900 تومان شده بود؛ مسئولان مربوطه فقط بلدند كرايه تعيين كنند ولي فكر درآمد و ساير هزينه‌هاي مردم را نمي‌كنند.

*‌نظارتي بر وضع آشفته كرايه‌ها وجود ندارد

كارمند 35 ساله‌اي كه خود را حسيني معرفي مي‌كند مي‌گويد: با اين وضعيت نمي‌توانم از پس هزينه‌هاي زندگي‌ برآيم؛ هر چند وقت يكبار كرايه‌ها زياد مي‌شوند و معلوم نيست بر چه اساس اين اقدام صورت مي‌گيرد و هيچ نظارتي هم بر اين وضع آشفته ندارند.

وي در ادامه مي‌گويد: مسير فلكه دوم تهرانپارس تا حكيميه از 600 تومان به 800 تومان افزايش پيدا كرده در حالي كه حداكثر افزايش آن بايد 100 تومان باشد؛ اگر امكان شغلي برايم فراهم شود حتما تهران را براي هميشه ترك خواهم تا حداقل در هوايي سالم و شهري زندگي كنم كه هزينه‌ رفت و آمد در آن بالا نباشد.

مهديه كارمند 25 ساله ديگري كه از افزايش كرايه‌ها ناراضي است مي‌گويد: از هفته گذشته مسير خيابان نجات‌اللهي تا ابتداي خيابان كريمخان از 250 تومان حدود 150 تومان افزايش پيدا كرده است؛ اگر قرار بر افزايش 15 درصدي باشد بايد حداكثر 40 تومان به كرايه اين مسير اضافه شود نه 100 تا 150 تومان.

وي ادامه مي‌دهد: مسير ميدان فردوسي تا ميدان هفت تير نيز از 350 تومان به 450 تومان افزايش پيدا كرده است؛ انگار تاكسيران‌ها علاقه‌اي به اضافه كردن كرايه زير 100 تومان ندارند.

افزايش 15 درصدي در هر مسير از حدود 40 تا 100 تومان بايد انجام شود ولي متأسفانه آنچه در سطح شهر مشاهده مي‌شود چيزي جز افزايش نرخ مصوب شوراست و افزايش‌ها از 100 تومان آغاز مي‌شود.

*‌ برخورد با متخلفان؛ از وعده تا عمل

برخورد با متخلفان يكي از جملاتي است كه مسئولان مربوطه از جمله اعضاي شوراي شهر درباره اجراي نادرست مصوباتشان به مردم، وعده مي‌دهند ولي معلوم نيست چرا هيچ‌گاه ترتيب اثري داده نمي‌شود.

مسئولان مديريت شهري وعده برخورد با متخلفان را مي‌دهند ولي همچنان نرخ كرايه‌ها مطابق ميل و سليقه تاكسيران‌ها افزايش مي‌يابد و مردم تنها قربانيان بي مسئوليتي و ضعف مديريت آنها هستند.

 

نظرات بینندگان