arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۹۸۶۵
تعداد نظرات: ۱۰ نظر
تاریخ انتشار: ۵۹ : ۲۰ - ۰۶ تير ۱۳۹۰

آریوبرزن كه بود و چه كرد؟

یكی از سرداران بزرگ تاریخ ایران در زمان هخمنشیان آریوبرزن بود كه در زمان حمله اسكندر مقدونی به ایران از سرزمین خود با شجاعت دفاع كرد و در این راه كشته شد .عده ای او را از اجداد كرد ها یا لر ها می دانند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
عصر ایران نوشت: یكی از سرداران بزرگ تاریخ ایران در زمان هخمنشیان آریوبرزن بود كه در زمان حمله اسكندر مقدونی به ایران از سرزمین خود با شجاعت دفاع كرد و در این راه كشته شد .عده ای او را از اجداد كرد ها یا لر ها می دانند.

اسكندر مقدونی پس از پیروزی در سومین جنگ خود با ایرانیان كه به جنگ آربل Arbel یا گوگامل Gqugamele مشهور است در سال ۳۳۱ پیش از میلاد مسیح ،بابل و شوش و استخر (در استان فارس كنونی) را از آن خود ساخت و تصمیم به دست یافتن به پارسه گرفت و به سوی پایتخت ایران حركت كرد .

اسكندر سپاه خود را به دو بخش تقسیم كرد . یكی از بخش ها به فرماندهی شخصی به نام پارمن یونوس از راه جلگه رامهرمز و بهبهان به سوی پارسه حركت كرد و خود اسكندر نیز با سپاه سبك اسلحه از راه كوهستان (كو ه های كهگیلویه) روانه پایتخت ایران شد و در تنگه های در بند پارس (برخی آن را تك آب و گروهی آن را تنگ آری می دانند) با مقاومت ایرانیان روبرو شد.

درجنگ در بند پارس آخرین پاسداران ایران با شماری اندك به فرماندهی آریوبرزن در برابر سپاهیان پرشمار اسكندر مقدونی دلاورانه از میهن خویش دفاع كردند و بی پروا با سپاهیان اسكندر به مقابله پرداختند و بسیاری از آنان را به خاك نشاندند و سر انجام توانستند سپاه اسكندر را به عقب نشینی وادارند .

با وجود آریوبرزن و پاسدارانی كه جانانه از میهن خویش دفاع می نمودند گذر سپاهیان اسكندر از این تنگه های كوهستانی غیر ممكن بود . پس اسكندر به نقشه ی جنگی ایرانیان در جنگ ترموپیل Thermopyle روی آورد و با كمك یك اسیر ایرانی آریوبرزن را دور زد و از بیراهه ها و تنگه های سخت كوهستانی خود را به پشت سربازان پارس رسانید و آنان را به محاصره گرفت. ( پس از اتمام جنگ نیز عمر آن اسیر چندان دوامی نیاورد و به دستور اسكندر به دلیل خیانت كشته شد.)

آریو برزن با ۴۰ سواره و ۵ هزار سرباز پیاده و وارد كردن تلفات سنگین به دشمن ، خط محاصره اسكندر را شكست و برای یاری به پایتخت به سوی پارسه شتافت ولی سپاهیانی كه اسكندر دستور داده بود از راه جلگه به طرف پارسه بروند ،پیش از رسیدن او به شهر دست یافته بودند .

آریو برزن با وجود دست تصرف پایتخت به دست سربازان اسكندر و در حالی كه سپاهیان دشمن سخت در حالی تعقیب او بودند حاضر به تسلیم نشد و آنقدر در پیكار با دشمن پافشاری كرد كه همه ی یارانش از پای افتادند و جنگ وقتی به پایان رسید كه آخرین سرباز پارسی زیر فرمان آریوبرزن به خاك افتاده بود.

در كتاب اتیلا نوشتهٔ لویزدول آمده كه در آخرین نبرد اسكندر كه از شجاعت آریوبرزن خوشش آمده بود به او پیشنهاد داده بودكه تسلیم شود تا مجبور به كشتن او نشود ولی آریوبرزن گفته بود:"شاهنشاه ایران مرا به اینجا فرستاده تا از این مكان دفاع كنم و من تا جان در بدن دارم از این مكان دفاع خواهم كرد."

اسكندر نیز در جواب او گفته بود:"شاه تو فرار كرده .تو نیز تسلیم شو تا به پاس شجاعتت تو را فرمانروای ایران كنم."

ولی آریو برزن در پاسخ گفته بود :"پس حالا كه شاهنشاه رفته من نیز در این مكان می مانم و آنقدر مبارزه میكنم تا بمیرم" و اسكندر كه پایداری او را دیده بود دستور داد تا او را از راه دور و با نیزه و تیر بزنند.

آنها آنقدر با تیر و نیزه او را زدند كه یك نقطهٔ سالم در بدن او باقی نماند.پس از مرگ او را درهمان محل به خاك سپردند و روی قبر او نوشتند "به یاد لئونیداس”*.

در این جنگ یوتاب (به معنی درخشنده و بی مانند) خواهر آریو برزن كه فرماندهی بخشی از سپاه را بر عهده گرفته بود ،در كوه ها راه را بر سپاه اسكندر بست .یوتاب و برادرش آنچنان جنگیدند تا هر دو كشته شدند و نامی درخشان از خود بر جای گذاشتند .

* لئونیداس كسی بود كه در زمان حمله خشایارشا به یونان در جنگ ترموپیل مانند آریو برزن پایداری كرده بود و سرنوشتی همانند آریو برزن داشت اما بر خلاف آریو برزن كه جز چند سطر ترجمه از منابع دیگران اثری در دست نیست ، یونانیان در محل بر زمین افتادن لئونیداس، یك پارك و بنای یاد بود ساخته و مجسمه او را برپا داشته اند و واپسین سخنانش را بر سنگ حك كرده اند تا از او سپاسگزاری شده باشد.

*منبع: گزیده ای از فرهنگ و تاریخ جهان
نوشته شده توسط فریدون زنگنه در گروه اسكندر مقدونی ، هخامنشیان
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱۰
در انتظار بررسی: ۱۶
غیر قابل انتشار: ۲
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۲۲ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۶
1
25
انصافابراي چنين كسي نبايد مجسمه اي از جنس طلا ساخت؟ مگر چند نفر در چنين شرايط سختي قرار مي گيرند ودر عين حال چنين شرافتمندانه از امتحان پيروز بيرون مي ايند؟
پاسخ ها
سكوت
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۰۵ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۷
مجسمه طلا پيشكش ، اسمشون رو از كتب تاريخ حذف نكنن
ناشناس
|
Canada
|
۲۱:۲۷ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۶
3
24
عالی‌ بود ممنون.مایه افتخار تمام ایرانیان.
ندا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۴۶ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۶
5
24
یه عده بین اسلام و ایران فاصله میبینن و تلاش میکنند ایران و گذشته درخشانشو از ملت بگیرند نمیدونن این کار یعنی پاک کردن شناسنامه ملت، یعنی بی هویت جلوه دادن ایرانی، یعنی گرفتن غرور ملی از مردم.. یه ایرانی وقتی یادش بره پدرانش کورش و آرش و رستم و آریوبرزن های بزرگ بودن بی هویت میشه..متاسفم که بین اسلامی بودن و ایرانی بودن خودمون منافات میبینیم. متاسفم که یه عده ایرانی سعی میکنن دوران کوتاه بردگی عجمان در برابر اعراب رو مثل سیلی توی صورت خودمون بکوبن و واسش فیلم بسازن. انتخاب میدونم نظرمو نمیذاری.. این نیز بگذرد..
سكوت
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۰۴ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۷
6
17
ممنون كه در اين زمان كه حتي نام اين نامداران را از كتب تاريخ حذف ميكنند اين متن را نگاشتيد
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۵۵ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۷
5
5
هر کی بود که بود ... بکشینش پایین !!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۰۸ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۷
6
7
خوشحالم که به افتخارات پدرانمان اشاره می کنید ، پدرانی که شرافت ، صداقت و میهن پرستیشان از آنها انسانهای والائی ساخته بود . امیدوارم آنان که در توهم و خواب به سر می برند که حتی نمی توانند مجسمه اجداد خود رو ببینند از خواب بیدار شوند
ناشناس
|
Brazil
|
۱۰:۱۵ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۷
3
6
اسم این نامداران که باشد خیلی ها که ادعای نامداری و شجاعت می کنند را ناراحت می کند . مگر نامداران دفاع 8 ساله ملت غیور ما که هنوز تاریخی هم نگذشته از ان و در و دیوار بوی انها را دارد باقی گذاشتند . بعضی ها از اسم همه بزرگان سرزمین ایران اسلامی چه قدیم و چه جدید حرص می خورند و نمی توانند ببیند . مگر سرداران قدیم و جدید دارد سردار و قهرمان در قلب تاریخ و در قلب ملت جا دارد . ان کسانی که شعار می دهند به جای آریوبرزن سردار کاوه را مجسمه کنیم مطمئنا نه کاوه را شناخته است نه اریوبرزن را . مطمئنا به دنبال ارمان سرداران این سرزمین نیست بلکه می خواهد خودش و تفکر خودش را غالب کند نه اندیشه و ارمان ان شهدا و سرداران .
محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۴
3
9
مرحباااای نامدار
علی جاوید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۲۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۲
3
5
ما هزاران آریو برزن داریم که نامی ازشون نیست
نظرات بینندگان