arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۹۹۰۱
تاریخ انتشار: ۵۶ : ۱۰ - ۰۷ تير ۱۳۹۰

مجلس تصویب کرد: امکان نامزدی نمایندگان با سابقه کمتر از ۴ سال با مدرک لیسانس

با تصویب مجلس شورای اسلامی مقرر شد نمایندگاین که کمتر از چهار سال سابقه نمایندگی دارند، در صورتی که مدرک تحصیلی کارشناسی داشته باشند، می‌توانند نامزد نمایندگی مجلس شوند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
با تصویب مجلس شورای اسلامی مقرر شد نمایندگاین که کمتر از چهار سال سابقه نمایندگی دارند، در صورتی که مدرک تحصیلی کارشناسی داشته باشند، می‌توانند نامزد نمایندگی مجلس شوند.

به گزارش انتخاب، نمایندگان در جلسه علنی امروز ـ سه شنبه ۷ تیرـ مجلس شورای اسلامی جزئیات طرح دو فوریتی استفساریه ماده ۲۸ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی مصوب سال ۱۳۷۸ و اصلاحات بعدی آن بند الف این طرح را با ۱۶۱ رأی موافق، ۳۰ رأی مخالف و ۱۴ رأی ممتنع از مجموع ۲۱۴ نماینده حاضر در صحن تصویب کردند.

۳۵ نماینده در بند الف این طرح استفساریه سئوال کرده بودند که با توجه به اصل ۶۳ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران که هر دوره نمایندگی را چهار سال می داند، آیا منظور قانونگذار در تبصره ۳ ماده ۲۸ قانون موضوع استفساریه از دوره نمایندگی در مدت چهار ساله است یا شامل نمایندگان میان دوره‌ای هم می‌شود؟

نمایندگان در پاسخ به این بند استفساریه تصویب کردند؛ بلی، مقصود یک بار نمایندگی در هر دوره به میزان ولو کمتر از مدت چهار سال نیز است و شامل نمایندگی میان دوره ای هم می شود.

نمایندگان همچنین بند ب این طرح  استفساریه را با ۱۱۱ رأی موافق، ۶۴ رأی مخالف و ۱۸ رأی ممتنع از مجموع ۲۱۰ نماینده حاضر در صحن تصویب کردند.

وکلای مردم در خانه ملت در بند ب طرح استفساریه ماده ۲۸ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی مصوب سال ۷۸ و اصلاحات بعدی آن سئوال کرده بودند که آیا مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد و کارشناسی و معادل آنها شامل آن دسته از مدارکی است که از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و حوزه علمیه قم و دیگر مراجع قانونی ذی صلاح صادر شده است (آنچه در ثبت نام داوطلبین دوره هشتم اعمال شده؟)

نمایندگان به این بند استفساریه چنین پاسخ دادند: بلی، شامل آن دسته از مدارکی که از سوی مراجع یاد شده صادره است، نیز است.

نظرات بینندگان