arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۹۹۵۱
تاریخ انتشار: ۵۶ : ۱۶ - ۰۷ تير ۱۳۹۰

ماجرای "بزرگترین پتروشیمی غرب ایران" که باید تا سال 89 آماده بهره برداری می شد

عملیات ساخت پتروشیمی ایلام به عنوان بزرگترین پتروشیمی در دست ساخت ایران در غرب كشور به دلیل مشكلات مالی، كمبود پول و عدم مشاركت سهامداران بخش خصوصی به حالت نیمه كار رها شده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
عملیات ساخت پتروشیمی ایلام به عنوان بزرگترین پتروشیمی در دست ساخت ایران در غرب كشور به دلیل مشكلات مالی، كمبود پول و عدم مشاركت سهامداران بخش خصوصی به حالت نیمه كار رها شده است.

به گزارش مهر، عملیات اجرایی مجتمع پتروشیمی ایلام به دلیل بدهی های مالی برخی از سهامداران خصوصی و مشكلات مالی به حالت نیمه كاره به حال خود رها شده است.
در حال حاضر مجتمع پتروشیمی ایلام از دو واحد پلی اتیلن سنگین و اتیلن تشكیل شده است كه عملیات اجرایی واحد پلی اتیلن در سال 1386 و واحد اتیلن در سال 1386 آغاز شده است.
 
هم اكنون میزان پیشرفت ساخت واحد پلی اتیلن سنگین حدود 90 درصد و عملیات اجرایی واحد اتیلن این مجتمع پتروشیمیایی حدود 30 درصد پیشرفت دارد كه به دلیل عدم پایبندی به تعهدات توسط سهامداران خصوصی، ساخت آن به طور كامل متوقف و كارگران بومی تا اطلاع ثانوی از كار خود بیكار شده اند.
 
در حال حاضر 49 درصد سهام این مجتمع پتروشیمی در اختیار شركت ملی صنایع پتروشیمی به عنوان نماینده دولت بوده ضمن آنكه سرمایه گذاری غدیر با 17 درصد، صندوق بازنشستگی كشوری با 17 درصد و سركت سرمایه گذاری تامین اجتماعی با 17 درصد از مهمترین سهامداران این مجموعه به شمار می روند كه اخیرا با موافقت سازمان خصوی سازی بخشی از این سهام به شركتهایی تحت عنوان بخش خصوصی واگذار شده است.
 
پیگیری خبرنگار مهر از شركت ملی صنایع پتروشیمی نشان می دهد كه تاكنون سهامداران جدید پتروشیمی ایلام نه تنها به تعهدات خود عمل نكرده اند بلكه منجر به افزایش بدهی های این واحد در دست ساخت پتروشیمی هم شده اند.
 
از سوی دیگر اخیرا شركت سرمایه گذاری غدیر به دلایل نامشخصی با مسكوت نگه داشتن اجرای پتروشیمی ایلام، برای ساخت یك واحد جدید اوره و آمونیاك در منطقه عسلویه اقدام كرده كه شركت ملی صنایع پتروشیمی فعلا با ساخت این واحد جدید توسط غدیر به دلیل وضعیت نامشخص پتروشیمی ایلام مخالفت كرده است.
 
در همین حال شركت ملی صنایع پتروشیمی و وزارت نفت یك شكوائیه علیه سازمان خصوی سازی تهیه كرده اند كه در متن این نامه از نحوه واگذاری سهام پتروشیمی ایلام به بخش خصوصی به شدت انتقاد شده است.
 
در بخشی از این نامه آمده است: بخش خصوصی كه از سوی سازمان خصوصی سازی برای واگذاری سهام پتروشیمی ایلام تائید صلاحیت شناخته شده، تاكنون نه تنها به تعهدات خود در قبال این طرح ملی عمل نكرده بلكه زمینه تاخیرهای بیشتر را فراهم كرده است.
 
هدف از ساخت مجتمع پتروشیمی ایلام تولید سالانه 738 هزار تن انواع محصولات پتروشیمی همچون اتیلن، پلی اتیلن سنگین، پروپیلن، بنزین پیرولیز و سوخت مایع است.
 
مطابق با برنامه زمان بندی ساخت این واحدهای پتروشیمی باید تا سال 1389 به طور رسمی تكمیل و بهره برداری از آن آغاز می شد.
نظرات بینندگان