arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۹۹۵۶
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار: ۳۲ : ۱۹ - ۰۷ تير ۱۳۹۰

چمران: اتوبوس 25 تومان گران شده نه 50 تومان

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

وپ کرایه حمل و نقل عمومی، هر روز با اظهار نظر یکی از طرفین دعوا، به سمتی می رود.

تا همین دیروز، استانداری تهران می گفت، شورای شهر خارج توافق عمل کرده، اما اکنون رییس شورای شهر می گوید، مقصر وزارت کشور است.

مهر چمران، امروز در حاشیه بازدید از کارگاه عمرانی ایستگاه مترو تجریش، مفصل با خبرنگاران درباره کرایه ها حرف زد.

او گفت: "براساس محاسبات انجام شده شرکت واحد اتوبوسرانی و وزارت کشور طبق قانون در تهران سفر با اتوبوس به طول 7 تا 10 کیلومتر 210 تومان هزینه دارد که این رقم فقط برای مخارج جاری اتوبوس است. از 210 تومانی که هزینه سفر با اتوبوس است یک سوم را دولت، یک سوم را شهرداری و یک سوم را مردم باید بپردازد؛ این در حالی است که بلیت اتوبوس تا سال گذشته 20 تومان بود و آن را با توجه به سکه رایج کشور به 25 تومان افزایش دادیم؛‌البته این فکر هم وجود داشت که اصلا چنین پولی را از مردم دریافت نکنیم چراکه هزینه بلیت انقدر زیاد بود که سودی در برنداشت."

چمران درباره افزایش 50 تومانی بلیت اتوبوس های خصوصی گفت: "قرار شد امسال 25 تومان در کل کشور به نرخ بلیت اتوبوس افزوده شود، پارسال شوراها و شهرداری‌ها تصمیم گرفتند به قیمت بلیت مترو و اتوبوس پولی اضافه نکنند این در حالی است که گازوئیل را به قیمت 150 می‌خریدند و به 16.5 به بخش خصوصی می‌دادند. امسال در کش و قوس‌های زیادی برای افزایش نرخ قرار داشتیم و در نشستی که داشتیم مقرر شد سه ماه اول سال افزایش نرخ اعمال نشود تا یک فاصله زمانی بین نرخی که سال گذشته تعیین شده به وجود آید."

به گفته او قرار بوده که بلیت اتوبوس های شرکت واحد، 42 تومان شود: "قرار شد بلیت اتوبوس از 25 به 42 تومان افزایش پیدا کند که وزارت کشور نیز در این باره گفت چرا آن را 50 تومان به صورت رند در نمی‌آوریم؛ دلیل ما هم برای انجام این کار فرهنگ‌سازی برای استفاده مردم از کارت‌بلیت الکترونیک بود. همچنین برای اتوبوس های ریالی در هر کورس 7 کیلومتری 25 تومان نرخ اضافه شده است، 25 تومان دیگر مربوط به مصوبه سال گذشته بود که آن را به دلیل اجرای هدفمندی یارانه‌ها اعمال نکردیم بنابراین مسیر 150 تومانی 200 تومان، مسیر 200 تومانی 300 تومان و مسیر 225 تومانی 325 تومان می‌شود.

رییس شورای شهر تهران درباره افزایش قیمت بلیت مترو هم گفت: "متوسط قیمت بلیت مترو 139 تومان بوده که به این متوسط قیمت 16 تومان افزوده شده است؛ البته فقط قیمت بلیت تک سفره 50 تومان افزایش دادیم و آن هم با هدف فرهنگ‌سازی و سوق دادن مردم به سمت استفاده از بلیت‌های مدت‌دار و چند سفره بوده است. مردم اعتراضی به نرخ بلیت مترو نداشته‌اند."

اما او هشدار می دهد که مترو پس از تابستان گران می شود: "امسال به دلیل اینکه بودجه دیر تصویب و ابلاغ شد مصوبه‌ای داشتیم که اگر تا پایان تابستان یارانه‌ برق مترو پرداخت نشود قیمت بلیت مترو را افزایش دهیم. البته این را در قانون بودجه آوردیم که فرمانداری اعتراض کرده و گفته در بودجه نمی‌توان شرط گذاشت."

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
یک شهروند
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۴۸ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۷
0
6
این آقای چمران چون خودشان با ماشین اختصاصی اسکورت می شن. از ما شهروندان که صبح تا شب باید از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنیم خبر نداره.اون زمان 25 تومانی دیگه چند ساله گذشته الان اتوبوس 150 تومانی شده 300 تومان یعنی 100 درصد گرانی.
شکاک
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۵۲ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۷
0
5
چمران جان . وقتی میگی حقوق یه کارگر بالای 10 درصد اضافه شده و اون مجری!!!! هم با پوزخند میگه آره برای من که کارمندم هم شده 10درصد ، دیگه ازت انتظاری نمیشه داشت که واقعا بین مردمی . این شهروند راست میگه اسکورت میشی از پیاده ها خبر نداری . داداش جان حقوق یه کارگر 6 درصد اضافه شده آره 6 درصد . مخبرات آدمهای صالحی نیستن
ناشناس
|
Iceland
|
۰۰:۱۹ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۸
0
1
آقای چمران خسته نباشید برای یکبارهم شده سوار اتوبوس شو تا دقیقا بدانی چنددرصد گران شده
مثلا خط راه آهن _ تجریش 100%
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۴۶ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۸
0
2
آقای مهندس چمران شما ریئس شورای شهرهستی تاحالادشده بیای بااتوبوس جابجابشی که ببینی مسافری هست که بخدا 300کرایه رونداره وداره به راننده خواهش میکنه ولی من دیدم یک خانم بود اتوبوس صادقیه به مطهری اشکم داومد کجایی ببینی که مردم چطور زندگی میکنن ای خدا........فقط قدیمی گفتند
سیر ازگشنه وسوارازپیاده خبرنداره
نظرات بینندگان