arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۹۹۷۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۵۶ : ۰۶ - ۰۸ تير ۱۳۹۰

سردرگمي مردم ؛ لبنيات قيمت مشخصي ندارد!

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سرانجام بعد از يک هفته بلبشو در بازار شير با تأييد دولت، افزايش قيمت شير و لبنيات رسميت يافت تا به يک دوره آشفته پايان و مردم را از سردرگمي نجات دهد!
 
اين درحالي است که در چند روز پيش برخي شرکتهاي لبني هر پاکت شير را به قيمت 600 تومان عرضه مي کردند و برخي از شرکتها با توجه به اينکه قرار است يارانه را از دولت دريافت کنند، همچنان به توزيع شير 350 توماني پايبند هستند.

گذشته از آن قيمت محصولات لبني بخصوص پنير نيز افزايش يافت که در روزهاي گذشته به آن پرداختيم.

اما اين موضوع همچنان در بند ابهامات زيادي قرار دارد که سرانجام يارانه شير قرار است حذف شود يا به دامداران داده شود در اين صورت با اختصاص يارانه به دامداران اين موضوع مطرح مي شود که باز قيمت شير به قيمتهاي قبلي برمي گردد يا اينکه با حذف يارانه شير بايد منتظر واريز اين يارانه به حساب مردم شد که احتمالاً اين موضوع تا 15 تيرماه تعيين و تکليف مي شود.با اين حال و بعد از کش و قوس فراوان براي تغيير قيمت محصولات لبني ميان توليدکنندگان و دولت، سرانجام افزايش قيمت رسمي شير و محصولات لبني تأييد شد، اين در حالي است که برخي برندها تا 1000 تومان افزايش قيمت داشته است.

اگرچه اين اولين باري نيست که توليدکنندگان لبنيات در سال جاري، دست به افزايش قيمت محصولات و فرآورده هاي لبني مي زنند، اما اين افزايش قيمت با تغيير نرخي که در هفته هاي گذشته صورت داده بود، يک تفاوت دارد و آن اينکه افزايش قيمتي که هم اکنون در بازار مواد لبني صورت گرفته، نتيجه مذاکره با دولت و کارگروه کنترل بازار براي اصلاح نرخ هاست، در حالي که آنچه در خردادماه رخ داد، ناشي از اقدام خودسرانه برخي برندها براي افزايش قيمت بود.

موافقت با افزايش قيمت

در عين حال، خبرها از دولت حاکي از آن است که کارگروه کنترل بازار با افزايش نرخ لبنيات موافقت کرده؛ اما ميزان اين افزايش را منوط به اعمال نظر سازمانهاي بازرگاني استانها کرده است؛ به نحوي که هر سازمان بازرگاني در استان مربوط، مستندات و آناليز قيمتي توليدکنندگان را دريافت کرده و مطابق با آن، درصد تغييرات نرخ را تعيين کند.البته نرخها در مورد برندهاي مختلف با هم متفاوت است اما آنچه به نظر مي رسد در اين ميان مورد عمل قرار گرفته است، بخشنامه اي است که در ماه گذشته دولت به سازمانهاي بازرگاني ابلاغ کرد که برمبناي آن، ميانگين تغييرات قيمتي بيش از 10 درصد نباشد.

تنوع قيمتي دربازار

به اين ترتيب، قيمت شير غير يارانه اي يکي از برندها که در گذشته 850 تومان به فروش مي رسيد، هم اکنون با اصلاح نرخها به 950 تومان رسيده، اين درحالي است که قيمت خامه ساده که در گذشته از همين برند به نرخ 400 تومان به فروش مي رسيد، هم اکنون در بازار به نرخ 500 تومان عرضه مي شود.
 
در اين ميان، بستني هم از اين تغييرات نرخ بي نصيب نمانده و اگرچه برخي از برندها به صورت خودسرانه قيمت را افزايش داده و از 400 تومان در مورد بستني مگنوم به 700 تومان رسانده بودند، به نظر مي رسد همين قيمت را تاکنون هم حفظ کرده اند و قصد ندارند تا مطابق با ميزان مصوب، نرخها را اصلاح کنند.در عين حال، قيمت شير غير يارانه اي يکي ديگر از برندها که در گذشته 850 تومان بوده است، اکنون به 920 تومان رسيده است و خامه توليدي همين برند نيز که در گذشته 400 تومان بوده، اکنون به 550 تومان رسيده است.
 
البته شايد اين تنوع قيمتي در بازار محصولات لبني که هم اکنون مشاهده مي شود، به دليل همين تعيين قيمتهاي استاني باشد؛ به اين معنا که محصولات هر شرکت لبني که از هر شهري وارد شود، قيمت آن ممکن است متفاوت با قيمت ساير محصولات در برندهاي مختلف باشد، بنابراين همين امر سردرگمي در بازار را به وجود خواهد آورد؛ چراکه مردم قيمتهاي مشخصي را ندارند و بنابراين نمي توانند تشخيص دهند کدام برند، کالا را با قيمت مصوب به فروش مي رساند.در اين ميان بايد توجه داشت که بازرسي ها نيز از محصولات لبني انجام خواهد شد و مردم هم مي توانند مسايل و مشکلات خود را با شماره تلفن 124 در ميان بگذارند.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
سلام
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۸:۱۷ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۸
0
1
سلامت را نمیخواهند پاسخ گفت سرها در گریبان است..... آنقدر مسائل گرانی و تورم حالمونو گرفته که این نه آخریشه نه اولیش ببا دست از سرمون بردارید یارانه هاتونم پیشکش بگذارید زندگیمونو کنیم این چه وضعیشه ؟ لبنیات جزئی از مایحتاج لاینفک زندگی ماست اینو هم دریغ کردید بچه ها و آدمایی که پا به سن گذاشتند نیاز به شیر و لبنیات دارند چرا از اونا دریغ میکنید ........
نظرات بینندگان