arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۰۱۶۰۸
تاریخ انتشار: ۴۱ : ۱۹ - ۱۰ آبان ۱۳۹۵

نیروهای عراقی وارد نخستین منطقه از موصل شدند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
خبرگزاری رویترز ظهر دوشنبه (۳۱ اکتبر/ ۱۰ آبان) به نقل از یک افسر ارشد یگان ضدترور عراق نوشت که نیروهای این کشور وارد "الکرامه"، از مناطق داخلی موصل شده‌اند. این نخستین منطقه از شهر موصل است که نیروهای عراقی دو هفته پس از آغاز عملیات آزادسازی شهر – دوشنبه، ۱۷ اکتبر/ ۲۶ مهر – به آن می‌رسند.

به گزارش دویچه وله، این افسر ارشد در روستای تازه‌آزادشده‌ی بزوایا در شرق موصل گفت که یگان ضدترور در الکرامه خواهد ماند تا نیروهای عراقی برای پوشش مناطق پشت سر یگان ضدترور فرا برسند. بزوایا و کوکجلی دو روستای باقی‌مانده در شرق موصل بودند که ارتش و یگان ضدترور بامداد امروز (دوشنبه) برای آزادسازی آنها وارد عمل شدند. هدف این حمله پاکسازی مناطق باقی‌مانده و استقرار در چندصدمتری شرق موصل عنوان شده بود.

خبرگزاری فرانسه به نقل از یک افسر ارشد یگان ضد ترور عراق گزارش نوشته بود: «هدف آزادسازی بزوایا و کوکجلی، دو روستای باقی‌مانده در مسیر موصل است. اگر موفق به این کار شویم، تنها چند صد متر از موصل فاصله خواهیم داشت».

نیروهای عراقی بامداد دوشنبه با زره‌پوش و تانک به سمت بزوایا حرکت کردند. توپخانه و بمب‌افکن‌های ائتلاف بین‌المللی ضد داعش هم با هدف قرار دادن مواضع داعش از آنها پشتیبانی می‌کردند.

فرماندهی ستاد مشترک عملیات ضد داعش گفته بود، نیروهای ارتش و یگان ضد ترور از سه محور پیشروی به سوی غرب دجله را آغاز کرده‌اند. رودخانه دجله موصل را به دو قسمت تقسیم می‌کند. منظور از کرانه غربی دجله، شرق موصل است و منظور از کرانه شرقی، غرب موصل.

تروریست های داعش می‌کوشند با تله‌های انفجاری و خودروهای بمب‌گذاری‌شده پیشروی نیروهای دولتی را کند سازند.

عملیات شبه‌نظامیان شیعی برای قطع گذرگاه تدارکاتی غرب
عملیات آزادسازی موصل از چنگ "دولت اسلامی" (داعش) درست دو هفته پیش – دوشنبه، ۱۷ اکتبر/ ۲۶ مهر – آغاز شد. این عملیات که در آن ده‌ها هزار نیروی عراقی شرکت می‌کنند، بزرگترین عملیات نظامی این کشور در چندین سال گذشته است. این نیروها از سه جبهه اصلی شمال، شرق و جنوب به سمت شهر پیش می‌روند. پیشروی‌ها از جنوب از همه جبهه‌ها کندتر است. نیروهای عراقی از سمت جنوب هنوز حدود ۳۵ کیلومتر با موصل فاصله دارند.

در روزهای اخیر شبه‌نظامیان شیعی عراق که از حمایت ایران برخوردارند، هم در غرب موصل عملیات جدیدی آغاز کردند. گفته می‌شود هدف این عملیات آزادسازی شهر تلعفر و قطع مسیر تدارکاتی داعش با مرز سوریه است.

عملیات آزادسازی موصل هنوز در مرحله نخستین است؛ مرحله‌ای که در آن روستاها و شهرهای تحت کنترل داعش آزاد می‌شوند. نیروهای عراقی در مرحله‌ی بعدی به موصل حمله می‌کنند تا هم گذرگاه امنی برای خروج میلیون‌ها غیر نظامی باز کنند و هم در نبردی نفسگیر که گمان می‌رود هفته‌ها و بلکه ماه‌ها به درازا بیانجامد، این شهر را زیر کنترل خود درآوردند.

ارتش آمریکا برآورد می‌کند که ۳ تا ۵ هزار تروریست داعش در درون شهر موصل باشند و حدود هزار و ۵۰۰ تا ۲ هزار ۵۰۰ تن هم کمربند امنیتی اطراف شهر را تشکیل دهند. برآورد می‌شود که هزار تن از آنان خارجی باشند.

همزمان با عملیات آزادسازی موصل، حملات تروریستی همچنان جان غیر نظامیان را می‌گیرند. در رشته حملاتی که به نظر می‌رسد با هم در ارتباط باشند، مهاجمان انتحاری دیروز یکشنبه (۳۰ اکتبر/ ۹ آبان) در مناطق عموما شیعه‌نشین بغداد دست‌کم ۱۷ نفر را به همراه خود به کام مرگ کشیدند.

خونین‌ترین حمله انفجار یک خودروی بمب‌گذاری‌شده بود که در آن در یک بازار میوه و تره‌بار پر رفت‌وآمد در نزدیکی یک مدرسه دست‌کم ۱۰ تن کشته و ۳۴ تن زخمی شدند. گروه تروریستی "دولت اسلامی" روز دوشنبه (۳۱ اکتبر / ۱۰ آبان) با انتشار پیامی مسئولیت این حمله را بر عهده گرفت.
نظرات بینندگان