arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۰۷۹۶۶
تاریخ انتشار: ۰۴ : ۱۷ - ۱۰ آذر ۱۳۹۵

کارتر خطاب به اوباما: پیش از ترک کاخ سفید کشور فلسطین را به رسمیت بشناسید

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رییس‌جمهور اسبق آمریکا از اوباما خواست کشور فلسطین را پیش از ترک کاخ سفید در 20 ژانویه به رسمیت بشناسند.

به گزارش انتخاب؛ به نقل از سی‌ان‌ان، جیمی کارتر به عنوان یکی از طرفداران حقوق فلسطین و حامی راه‌ حل تاسیس دو کشور در سرزمین‌های اشغالی در یادداشتی با طرفداری از دولت باراک اوباما اعلام کرد: من به این نتیجه رسیدم که آمریکا می‌تواند آینده بحران اسرائیل و فلسطین را در شکل جدیدی قرار دهد. این اقدام باید پیش از ترک دفتر ریاست‌جمهوری توسط اوباما انجام گیرد. زمان بسیار کم است.

وی ادامه داد: این گام بسیار ساده اما حیاتی است که دولت اوباما باید پیش از پایان دوران ریاست‌جمهوری‌اش در 20 ژانویه بردارد.

کارتر در ادامه با بیان این سوال که آیا دونالد ترامپ می‌تواند مشکلات و بحران‌های خاورمیانه را حل کند، آورد: در این راه در درجه اول باید تمام شهرک‌سازی‌های اسرائیل فراتر از مرزهای تعیین شده در سال 1967 غیرقانونی اعلام شود اما در عین حال درها برای انجام هرگونه مذاکرات احتمالی میان طرف‌های درگیر باز نگه داشته شود.

به گفته او، هرگونه راه‌حلی میان اسرائیل و فلسطین باید به گونه‌ای باشد که مردم هر دو طرف بتوانند در صلح و امنیت زندگی کنند. اسرائیل همواره به دنبال شهرک‌سازی‌های بیشتر، آواره کردن فلسطینیان و ادامه اشغال سرزمین‌ فلسطین است. در حال حاضر بیش از 4.5 میلیون فلسطینی در این سرزمین‌های اشغال شده زندگی می‌کنند اما آنها شهروند اسرائیل نیستند و بسیاری از آنها تحت فشار و قوانین ارتش اسرائیل زندگی کرده و حتی حق رای ندارند.

کارتر یکی از منتقدان اصلی آمریکا درباره سیاست‌های رژیم صهیونیستی است. همچنین وی کتابی در سال 2006 درباره اشغال نظامی رژیم صهیونیستی در کرانه باختری در مقایسه با سیستم آپارتاید در آفریقای جنوبی نوشته است.

با پیروزی دونالد ترامپ، نامزد جمهوریخواهان در انتخابات اخیر ریاست جمهوری آمریکا این نگرانی وجود دارد که مساله فلسطین در آینده نزدیک حل نشود.
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان