arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۰۸۵۸۰
تاریخ انتشار: ۵۷ : ۰۸ - ۱۴ آذر ۱۳۹۵

میل به ثروت اندوزی یک شبه در جوانان و بستری که جرم می‌سازد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
میل به ثروت اندوزی یک شبه در جوانان و بستری که جرم می‌سازدمیل، رغبت و ولع ثروت اندوزی در کوتاه ترین زمان ممکن در میان برخی جوانان و نوجوانان از معضلاتی است که در موارد حاد و شدید،زمینه گرایش به بزه و اعمال مجرمانه را در این طیف تقویت می کند.

به گزارش انتخاب؛ ثروت اندوزی و برخورداری از توانایی مالی هر چه بیشتر از موضوعاتی به شمار می رود که مورد قبول اکثریت قریب به اتفاق افراد جامعه و گروه های اجتماعی است و کمتر کسی را می توان یافت که حصول این امر برای او خوشایند و مطلوب نباشد.

در این میان جوانان و نوجوانان از نمونه افراد و گروه هایی به شمار می روند که اغلب در معرض چنین رویکرد و رویه ای قرار می گیرند و به واقع  بخش قابل توجهی از آنها آرزوی ثروتمند شدن را در سر می پرورانند.

البته شرع،اخلاق و قانون هیچگونه منع و معذوریتی برای کسب ثروت،لحاظ نکرده اما نکته حائز اهمیت در این عرصه به کسب حلال و قاعده مند مال و ثروت معطوف می شود،موضوعی که گاه قربانی زیاده خواهی و یا عدم صبر و تحمل جوانان و نوجوانان می شود و همین میل و رغبت تعجیل آمیز مسبب بروز ناهنجای ها،بزه ها و  اعمال مجرمانه ای می شود که سرنوشت جوانان و نوجوانان را تا پایان عمر به سمت و سوی دیگری سوق می دهد.

سید مهدی موسوی نژاد،جامعه شناس و آسیب شناس مسائل اجتماعی، در تشریح و واکاوی ریشه ها و عوامل موثر در بروز چنین رفتارهایی عنوان کرد:هر آنچه شکاف طبقاتی در میان لایه های اجتماعی عمیق و تشدید شود به همان میزان ولع ثروت اندوزی در کوتاه مدت در میان اقشار گوناگون مردم بخصوص جوانان و نوجوان افزایش خواهد یافت.

وی افزود:اگر چه این انگیزه صرفا به جوانان و نوجوان خلاصه و معطوف نمی شود و به واقع در میان گروه های متعدد  اجتماعی احتمال ظهور و بروز چنین رفتارهایی وجود دارد اما در بین جوانان و نوجوانان نمود این امر با شدت و کثرت هر چه بیشتری همراه است.

جامعه شناس و آسیب شناس مسائل اجتماعی عنوان کرد:یکی از اصلی ترین عوامل در بروز چنین رفتارهایی به تجربه فردی و خانوادگی فرد و فراز و نشیب هایی که بر جوان،نوجوان یا خانواده حادث شده باز می گردد.

موسوی نژاد گفت:طبیعتا در شرایطی که فرد جوان یا نوجوان به فراخور شرایط زندگی به این جمع بندی می رسد در صورت برخورداری از بنیه مالی قوی تر از بروز بسیاری مشکلات و چالش هایی که در گذشته تجربه کرده پیشگیری و جلوگیری می شده میل او برای کسب ثروت اندوزی با تقویت و شدت هر چه بیشتری بیشتری همراه خواهد شد.

وی افزود:از سوی دیگر نباید کیفیت زندگی اطرافیان جوانان و نوجوانان را نیز نادیده گرفت زیرا اساسا در مقطع سنی مذکور،استدلال هایی که بر مقایسه مبتنی است با شدت بیشتری بر افکار جوانان و نوجوانان سایه می افکند و این ذهنیت که چرا آنها نیز از مصادیق ثروت و امکانات مالی همچون اطرافیان خویش برخوردار نیستند،تمایلات و ولع ثروت اندوزی در کوتاه مدت را در آنها تشدید می کند.

*از فرهنگ مخرب مصرف گرایی تا تعجیل در ثروت اندوزی

هرمز خزائی،محقق و پژوهشگر مسائل اجتماعی، با اشاره به گستره دامنه و در برگیری مصرف گرایی در میان اقشار و لایه های متعدد اجتماعی عنوان کرد:در عصری که هر روز شاهد تولید و عرضه محصولی جدید در حوزه های متعدد تشریفاتی،فن آوری،تجهیزات،ادوات، محصولات و کالاهای پر زرق و برق هستیم و فرهنگ مخرب مصرف گرایی نیز با شدت هر چه بیشتری ظهور و بروز پیدا می کند،میل به ثروت اندوزی برای تهیه محصولات و اقلامی که لزوما ضروری هم نیستند با شدت هر چه بیشتری همراه می شود.

محقق و پژوهشگر اجتماعی عنوان کرد:در میان این حرص و ولع ها،زمینه و بستر گرایش به بزه و انحرافات اجتماعی برای تسریع در حصول ثروت هر چه بیشتر را تشدید می کند و در موارد حاد،بعضا شاهد هستیم جوانان و نوجوانان برای کسب ثروت و جایگاه اقتصادی مطلوب تر خود را به آب و آتش می زنند.

وی افزود:عضویت در شرکت های هرمی در طول سالیان گذشته از مصادیق بارز و برجسته این میل افسار گسیخته (کسب ثروت در کوتاه مدت)به شمار می رود که نه تنها عده بسیاری از جوانان را متنفع نکرد،بلکه بخش قابل توجهی از آنها را با ضرر،زیان و خسارت های مالی و اقتصادی سنگینی نیز مواجه ساخت.

خزائی گفت:برای مهار و کنترل این رفتارها نمی توان به دستورکاری واحد اشاره کرد و به واقع ارکان و بخش ها و نهادهای متعدد اجتماعی در تشدید یا تضعیف این روحیه و رویکرد موثر و تاثیرگذار هستند.

وی در خاتمه یادآور شد:در یک جمع بندی کلی می توان گفت عمده دستورکارها برای پیشگیری از بروز چنین رفتارهایی را باید در تدابیر فرهنگ و آموزشی جستجو کرد و البته تلاش برای کاهش شکاف طبقاتی از راهکار های موثری است که می تواند چنین تهدیداتی را به حداقل ممکن کاهش دهد. 
نظرات بینندگان