arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۰۹۲۲۲
تاریخ انتشار: ۳۴ : ۱۳ - ۱۷ آذر ۱۳۹۵

آزردن فوتبال به بهانه گرفتن عکس با یک هوادار

نحوه ایستادن رحمتی در عکس يادشده نشان می‌دهد این بازیکن چندان میلی هم به گرفتن آن عکس نداشته؛ اما از آنجا که کاپیتان باشگاه بوده، به درخواست ساده هوادار این تیم پاسخ مثبت داده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
آزردن فوتبال به بهانه گرفتن عکس با یک هوادار

درست در روزهایی که به نظر می‌رسد فوتبال ایران قرار است کمی از حاشیه دور شود و روی «متن» اصلی پیش برود، اتفاق تازه‌ای می‌افتد که دوباره حاشیه بر متن می‌چربد. اتفاق تازه محرومیت (احتمالی) سه جلسه‌ای است که برای مهدی رحمتی، کاپیتان و دروازه‌بان استقلال، از سوی کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال در نظر گرفته شده (همراه دو بازیکن دیگر استقلال).

به گزارش انتخاب، روزنامه «شرق» در ادامه آورده است: همین محرومیت حالا حرف‌و‌حدیث‌های زیادی را به وجود آورده که بسیاری از آنها منطبق بر واقعیت و تعدادی از این سخن‌ها هم تقریبا بی‌اساس به نظر می‌رسد.

دلیل محرومیت

ماجرا کمی پیچیده است؛ استقلال نزدیک به پنج ماه پیش اردویی در کشور ارمنستان برگزار می‌کند تا با آمادگی بیشتری مهیای حضور در بازی‌های لیگ شود؛ چند وقت بعد از آن اردو، عکسی از مهدی رحمتی همراه دو بازیکن دیگر استقلال در کنار خانمی منتشر می‌شود که پوشش مناسبی ندارد. انتشار آن عکس حالا دلیل اصلی محرومیت دروازه‌بان استقلال عنوان و حتی گفته شده خود این بازیکن عکس مربوطه را منتشر کرده است. نکته‌ای که در این میان جای سؤال دارد اینکه عکس مذکور خارج از کشور گرفته شده و هیچ‌کدام از اعضای باشگاه استقلال و البته شخص مهدی رحمتی شناختی از آن هوادار نداشته‌اند. 

موضوع خیلی ساده، پاسخ‌دادن به درخواست یک هوادار برای گرفتن یک عکس بوده که رحمتی و دیگر بازیکنان استقلال بدون اینکه کار غیراخلاقی انجام دهند، عکس مربوطه را گرفته‌اند؛ هرچند نحوه ایستادن رحمتی در عکس يادشده نشان می‌دهد این بازیکن چندان میلی هم به گرفتن آن عکس نداشته؛ اما از آنجا که کاپیتان باشگاه بوده، به درخواست ساده هوادار این تیم پاسخ مثبت داده است. دیگر نکته‌ای که باید در این میان به آن اشاره شود حضور نماینده حراست وزارت ورزش در محل و کنترل‌کردن تمامی شرایط بوده؛ در نتیجه اگر اقدامي غیراخلاقی انجام مي‌شد نماینده مذکور می‌توانست همان‌جا تذکرات لازم را بدهد. در مجموع و با توجه به حکم به‌نسبت عجیبی که برای مهدی رحمتی صادر شده، این موضوع بحث‌برانگیز شده و حسابی فضای فوتبال را تحت تأثیر قرار داده است.

رحمتی: اگر با من مشکل دارید بگویید

اعلام این حکم (به صورت غیررسمی) علاوه بر تحریک فضای اجتماعی، صدای مسئولان باشگاه استقلال و شخص مهدی رحمتی را هم درآورده است. کاپیتان استقلال که از موضوع رخ‌داده به‌شدت ناراحت بود، دوشنبه‌شب در برنامه ٩٠ این حکم را عجیب خواند و گفت: «اول برای من سؤال است که چرا آقایان مصاحبه کرده‌اند و گفته‌اند این پرونده رحمتی است، مگر سه بازیکن دیگر در عکس حضور ندارند؟ دوم اینکه مگر قتل، دزدی یا اختلاس است که اسم پرونده روی آن گذاشته‌اند؟ وقتی می‌خواستیم به خرید برویم، یک هوادار جلوی هتل در حضور حراست وزارت ورزش درخواست كرد با ما عكس بگيرد، من باید به ایشان می‌گفتم خانم اول حجابت را درست کن و بعد عکس بگیر؟ من در این عکس پشتم به آن خانم است و اصلا به او نزدیک نیستم و سه نفر دیگر هم در عکس حاضر هستند. 

آقای تاج و آقای کفاشیان و حتی مسئولان دولت که به سفر خارج از کشور می‌روند، آنجا هیچ خانمی حضور ندارد؟ سومین مسئله اینکه اردوی ارمنستان پنج ماه پیش بوده و چرا الان دو، سه روز مانده به بازی حساس با تراکتورسازی این حکم را اعلام کرده‌اند و تمرکز کل تیم ما را به هم ریخته‌اند. چند سال است بازیکنان با هواداران خانم عکس می‌گیرند و هیچ‌کس محروم نشده و اگر این‌طور بود فوتبال ایران یک لژیونر هم نداشت. اگر حکم محرومیت من تأیید شود، هیچ اعتراضی نمی‌کنم؛ اما از فوتبال خداحافظی می‌کنم. من فکر می‌کنم کسانی در فدراسیون فوتبال هستند که با من مشکل شخصی دارند و همان‌هایی هستند که باعث شدند از تیم ملی دور شوم و اگر این‌طور است بهتر است آن را رک و‌ پوست‌کنده اعلام کنند تا خودم از فوتبال خداحافظی کنم و تیم من آسیب نبیند».

رحمتی احضار شد و نرفت؟

مشکلی که در این میان گریبان استقلال و کاپیتان تیمش را گرفته این است که مسئولان کمیته اخلاق و در رأس آنها مرتضی تورک، رئيس این کمیته مدعی هستند سه بار برای رحمتی احضاریه فرستاده‌اند تا او بیاید و دفاعیاتش را ارائه کند. مرتضی تورک، رئیس کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال هم در واکنش به صحبت‌های رحمتی در برنامه ٩٠،  تأیید کرد محرومیت در نظر گرفته‌شده به خاطر همان عکس است: «یکی از مشکلات اخلاقی که در فوتبال داریم همین عکس‌ها و فیلم‌هایی است که از سوي بازیکنان با افراد خانواده یا نامحرم منتشر می‌شود. یکی دیگر از بازیکنان هم چند ماه پیش عکس‌هایی منتشر کرد که محرومش کردیم و الان خارج از کشور است. 

یکی دیگر از دروازه‌بانان چنین کاری کرد و با خانمی که وضعیت بسیار نامناسبی داشت عکس گرفت و جایزه‌اش را به دست او داده و عکس را منتشر کرده بود و محروم شد. من برای آقای رحمتی احترام قائلم و ایشان همیشه ذکر روی لبشان جاری است و هیچ‌وقت درباره ایشان مصاحبه نکرده‌ام و اسم ایشان را نیاورده‌ام و چند بازیکن دیگر همراه ایشان در عکس هستند که درباره همه تصمیم‌گیری می‌کنیم. ما سه نوبت آقای رحمتی را دعوت کردیم که نیامد، آخرین دعوت‌نامه ۲۷ روز پیش ارسال شد و مصادف با فوت آقای پورحیدری بود و چند روز بعد جلسه رسیدگی داشتیم که نه خودش آمد و نه نماینده‌اي از باشگاه استقلال حاضر شد و نه دفاعیه‌ای فرستاده شد و زمانی که کسی حاضر نشود از خودش دفاع کند، براساس محتویات پرنده و ادله موجود رأی صادر می‌کنیم. 

این رأی براساس قانون صادر شده و در آیین‌نامه اخلاق فدراسیون فوتبال به این مسئله اشاره شده است. اگر آقای رحمتی می‌آمد این توضیحات را می‌داد و می‌گفت من عکس را منتشر نکردم و خود خانم منتشر کرده است، ما که با رحمتی خصومت نداریم و مطمئنا توضیحات او تأثیرگذار بود. ما رأی آقای رحمتی و سایر کسانی را که در آن تصویر هستند صادر کردیم و الان هم فرصت اعتراض دارند و می‌توانند تشریف بیاورند و اگر آقای رحمتی می‌آمد، قطعا و صد‌درصد این رأی صادر نمی‌شد». البته مهدی رحمتی می‌گوید در جریان سه احضاریه قرار ندارد و فقط از یکی از آنها خبردار شده است: «دوستان گفته‌اند سه بار من را احضار کرده‌اند درصورتی‌که فقط یک بار آقای عبداللهی در روز درگذشت مرحوم پورحیدری به من گفت کمیته اخلاق شما را دعوت کرده و قرار شد به خاطر این اتفاقی که افتاده این جلسه چند روز به تعویق بیفتد و بعد از آن‌ هم خبری نشد».

فوتبال‌آزاری به بهانه اخلاق

موردی که درباره حکم مهدی رحمتی و امثال این حکم صادر شده بیشتر به نظر می‌رسد رویه‌ای افراط‌گونه در این موارد است؛ رحمتی که دست برقضا یکی از متدین‌ترین بازیکنان فوتبال ایران است هرگز تابه‌حال موردی غیراخلاقی در پرونده نداشته و تا جای ممکن تلاش کرده به منفعت تیمش لطمه نخورد. ضمن اینکه همان‌طور که دروازه‌بان استقلال گفته با توجه به رأی صادرشده هیچ بازیکنی از ایران نباید لژیونر شود چون همه هواداران تیم‌هایی که بازیکنان ایرانی در آن بازی می‌کنند مرد نبوده و همه هم طبیعتا حجاب کاملی ندارند. 

اگر قرار به صدور چنین رأی‌هایی باشد که باید از فردا به ترتیب شاهد فراخواندن تک‌تک بازیکنانی باشیم که در لیگ‌های خارجی توپ می‌زنند. شاید صدور همین آرای عجیب باشد که صدای هواداران و البته چهره‌های مطرح فوتبال ایران را هم درآورده است. علی کریمی، ستاره سابق باشگاه پرسپولیس یکی از آن چهره‌های سرشناس فوتبال است که نسبت به رأی صادرشده برای رحمتی معترض است. او حتی در پستی در اینستاگرامش در حمایت از رحمتی نوشته: «زدوبندکردن سر واگذارکردن حق فروش اینترنتی بلیت‌های لیگ، زدوبندکردن سر اسپانسر لباس در سه، چهار سال گذشته که هیچ‌کس هم حاضر به پاسخ‌گویی نشد و خیلی موارد دیگر، اینها جرمش کمتر از عکس‌گرفتن با یک طرفدار، یک هم‌وطن است».

نیاز به تشکیل اتحادیه بازیکنان

با توجه به رفتارهای صورت‌گرفته اخیر درباره بازیکنان فوتبال که بعضا اجحاف زیادی در حق آنها‌ شده به نظر می‌رسد نیاز است هر طور شده اتحادیه‌ای برای حمایت از این بازیکنان شکل بگیرد. همین چند روز پیش بود که صحبت‌های درخور‌تأمل مسعود شجاعی، بازیکن ملی‌پوش کشورمان درباره فساد در فوتبال، سروصدای زیادی به پا کرد ولی بلافاصله پس از منتشرشدن آن اظهارات، کمیته اخلاق در اولین فرصت این بازیکن را احضار کرد تا احتمالا او را به جرم صحبت‌کردن با یکی، دو رسانه خارجی توبیخ کند. 

این در حالی است که صحبت‌های شجاعی نکته درخور‌توجهی داشت که می‌شد حداقل کمیته اخلاق بندی به خبر احضار شجاعی اضافه کند با این عنوان که مثلا حاضر به شنیدن صحبت‌های این بازیکن است! حالا دست‌کم در همین دو مورد می‌توان خلأ اتحادیه بازیکنان را حس کرد. هر اتفاق ریزودرشتی که رخ می‌دهد دیگران مجبور می‌شوند در شبکه‌های مجازی واکنش نشان دهند؛ نمونه‌اش همین مورد شجاعی که ستاره‌های زیادی ازجمله علی کریمی و مهدی مهدوی‌کیا از او در شبکه‌های اجتماعی حمایت کردند ولی اگر اتحادیه بازیکنانی وجود داشت شاید به‌جای توبیخ، محرومیت و ترس از گفتن حقایق، راه مناسب‌تری پیش‌روی بازیکنان فوتبال قرار می‌گرفت تا در انتخاب مسیر دست روی بهترین گزینه بگذارند.
نظرات بینندگان